۰
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۳
علی لاریجانی با کمک اصولگرایان و با 147 رای رئیس مجلس شد

انسجام اصلاح‌طلبان در بهارستان

امروز مجلس روز مهمی‌داشت. انتخاب هیات رئیسه برای سومین سال فعالیت، مهمترین موضوع دستورکار بهارستان بود. نشستی که حواشی هم داشت.
انتخابات هیات رئیسه مجلس اگرچه موجب ریاست لاریجانی شد اما انسجام اصلاح طلبان را نشان داد.
انتخابات هیات رئیسه مجلس اگرچه موجب ریاست لاریجانی شد اما انسجام اصلاح طلبان را نشان داد.
امروز مجلس روز مهمی‌داشت. انتخاب هیات رئیسه برای سومین سال فعالیت، مهمترین موضوع دستورکار بهارستان بود. نشستی که حواشی هم داشت. 
در ابتدای جلسه علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست مجلس اعلام و نمایندگان سه فراکسیون سیاسی مجلس برای شمارش آرای کاندیداهای هیات رئیسه مجلس دعوت شدند.
جدی‌ترین رقابت در این دوره مربوط به انتخاب رییس مجلس بود که هر سه فراکسیون گزینه خود را داشتند. انتخابات برگازر شد و  نهایتا عارف ۱۱۴ رای، حاجی بابایی ۵۴ رای و لاریجانی ۱۰۱ رای از مجموع ۲۱۲ رای اخذ شده را با احتساب سه رای باطله کسب کردند و با توجه به اینکه هیچ کدام حائز نصاب لازم نشده بودند این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.
حمیدرضا حاجی بابایی باتوجه به میزان آرای خود نسبت به دو کاندیدای دیگر، اعلام انصراف کرد اما در کمال تعجب و در میان اعتراض بسیاری از نمایندگان، وی پشت تریبون سخنرانی مجلس حاضر شد و اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی انصراف داده است.
و بدین شکل بود که در مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس، لاریجانی تنها با فاصله ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف مجددا رییس مجلس شد. در مرحله دوم عارف ۱۲۳ رای، لاریجانی ۱۴۷ رای از مجموع ۲۷۹ رای ماخوذه را با احتساب ۹ رای باطله کسب کردند.
همچنین با وجود اینکه در مورد نواب رییس هر فراکسیون لیست جداگانه‌ای ارائه داده بود، مطهری و پزشکیان که کاندیداهای فراکسیون امید بودند حائز اکثریت آرا شدند و مجددا به عنوان نایب رییس مجلس انتخاب شدند.
در جریان انتخاب دبیران هیات رییسه نیز از شش دبیر فراکسیون امید توانست دو کاندیدای خود یعنی رحیمی‌و یوسف‌نژاد را به فهرست قبلی اضافه کند و به این ترتیب رحیمی، یوسف‌نژاد و محمدرضا وکیلی سه نماینده فراکسیون امید از مجموع شش دبیر هیات رییسه انتخاب شدند.
اما پس از اعلام کاندیداهای کارپردازی، عباسی، نعمتی و آشوری توانستند مجددا در این سمت ابقا شوند. به این ترتیب فراکسیون امید با 5 کرسی، فراکسیون نمایندگان ولایی 4 کرسی و فراکسیون مستقلین 3 کرسی از کرسی‌های هیات رییسه مجلس برای سال سوم دوره دهم را تصاحب کردند.
به گزارش ایسنا ، لاریجانی پس از تمدید ریاست برای سال سوم گفت: امیدوارم بتوانیم با وفاق در مجلس مشکلات مردم را حل کنیم.
در نهایت با تعیین ترکیب هیات رییسه مجلس دهم در سال سوم، اعضای هیات رییسه جدید با حضور در جایگاه سوگند یاد کردند.

 وزن فراکسیون‌ها مشخص شد
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌هم با بیان اینکه نتیجه انتخابات هیات رییسه نشان دهنده وزن فراکسیون‌های سیاسی مجلس بود، در عین حال گفت که ابهامات و سوالاتی درباره چرخش ناگهانی فراکسیون ولایی وجود دارد که آنها باید درباره اتفاقات پشت پرده پاسخگو باشند.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود یک ماه است رایزنی در خصوص ترکیب هیات رییسه و تعامل فراکسیون‌ها در جریان است و کمیته‌هایی از هر فراکسیون مشخص شده که به تصمیم و جمع‌بندی نهایی برسند، مجموع مذاکرات اما منتج به این شد که ائتلاف در نمی‌گیرد و همه می‌خواهند مستقل شرکت کنند. یکی از اهداف این کار، وزن‌کشی فراکسیون‌ها بود.
وی با بیان اینکه نمایندگان از عملکرد مجموعه هیات رییسه در اعمال مدیریت برای کارآمدتر کردن مجلس راضی نبودند، خاطرنشان کرد: فراکسیون امید تا ساعت ۹ صبح امروز جلسه داشت و فراکسیون ولایی هم تشکیل جلسه داده بود. آخرین رایزنی‌ها نیز مبتنی بر این بود که هر فراکسیون لیست کامل بدهد و ائتلافی در کار نیست اما اینکه چطور یک فراکسیون یک دفعه چرخش کرد و آقای حاجی بابایی از کاندیداتوری انصراف داد موضوعی است که باید خودشان توضیح دهند اما در عرف سیاسی این چرخش ناگهانی معمول نیست و جای ابهام و سوال وجود دارد که آنها باید خودشان درباره اتفاقات پشت پرده پاسخگو باشند.
تابش با بیان اینکه از نظر قانونی انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی ایرادی ندارد در عین حال گفت: اما اعلام این حمایت از پشت تریبون مجلس خلاف آیین‌نامه است. تریبون مجلس محل بیان موافقت، ‌مخالفت،‌ تذکر و اخطار است در حالی که صحبت آقای حاجی بابایی هیچ کدام از اینها نبود،‌ آن هم در مقطع حساس رای‌گیری که میلیون‌ها نفر مشغول استماع آن هستند. حداقل اگر کار خلاف قانونی نبود، خلاف عرف بود.

واکنش به  حادثه مدرسه غرب تهران
واکنش به اتفاقات تلخ یکی از مدارس تهران به مجلس هم رسید.  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با توضیح  درباره حادثه مدرسه غرب تهران به تشریح جزییات جلسه کمیسیون متبوعش پرداخت و خواست تا به بهانه این حادثه به گونه‌ای رفتار نشود تا مردم نسبت به آموزش و پرورش و فرهنگیان بدبین شوند. میرزاده افزود: بسته شدن این مدرسه غیرانتفاعی در دستور کار آنان قرار گرفت. حادثه بدی اتفاق افتاد اما نباید طوری رفتار شود که مردم در آستانه ثبت نام سال تحصیلی جدید نسبت به آموزش و پرورش بی اعتماد شوند.
در همین رابطه رییس مجلس در پاسخ به تذکر کواکبیان به کمیسیون آموزش برای پیگیری حادثه مدرسه غرب تهراندستور داد. حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز در تذکری جنایت اخیر مدرسه غرب تهران را ثمره اجرای ۲۰۳۰ دانست.
نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اعتصاب کامیون‌داران، خواستار از بین بردن تبعیض‌ها برای جلب رضایت آنها شد و لاریجانی در پاسخ به او گفت: شورای امنیت در حال پیگیری موضوع کامیون‌داران است.
در همین ارتباط نماینده نایین در تذکری با بیان اینکه عدم حمل بار از سوی کامیون‌داران باعث افزایش بی رویه قمیت‌ها شده است،  نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های دامی‌انتقاد کرد و گفت:‌ مرغ داران امروز با مشکل حمل بار از سوی کامیون داران مواجه هستند، لازم است تصمیم‌های لازم گرفته شود.

نامه ۱۸۵ نماینده به روحانی 
۱۸۵ نماینده هم طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اجرای قانون بودجه در تعیین شرایط پرداخت بدهی معوق تولید کنندگان به بانک‌ها شدند.
به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس نامه نمایندگان به رئیس جمهور را به شرح زیر قرائت کرد:
احتراما با عنایت به ضرورت پویایی اقتصاد کشور و خروج بانک‌ها و موسسات پولی و مالی از رکود و از همه مهم‌تر حمایت از تولید ملی و شروع به کار مجموعه تولیدی و کمک موثر اشتغال جوانان و عملی نمودن فرمایش رهبری در حمایت از کالای ایرانی،‌ خواهشمند است دستور فرمائید بانک‌مرکزی، موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها نسبت به اجرای بند و تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ در اسرع وقت اقدام کنند.
لازم به ذکر است، براساس  بند و تبصره ۱۶ قانون بودجه سال  ۹۷ و به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه نمایند، بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه نمایند.
مهلت جذب اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور تمدید شد
نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای، مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی را تا پایان شهریور ۹۷ تمدید کردند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) ماده واحده طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۹۶ کل کشور را در سه بخش تصویب کردند. در بند الف این ماده واحده آمده است که مهلت تعهد و پرداخت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور اعم از وجوه نقد و اوراق بهادار (اسناد خزانه، اوراق مشارکت و سایر اسناد مالی اسلامی) تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۷ تمدید می‌شود. مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات فوق‌الذکر حداکثر تا دهم مهرماه ۱۳۹۷ به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مهلت ارسال صورت‌حساب دریافت و پرداخت نهایی نیز تا پایان مهرماه ۱۳۹۷
 تعیین می‌شود.
در بند «ب» این ماده واحده آمده که استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی‌در کلیه مصارف مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه از جمله تملک اراضی بلامانع است.
طق بند «پ» ماده واحده، اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی موضوع این قانون از شمول حکم ماده واحده قانون اصلاح مواد ۶۳ و ۶۴ قانون محاسبات عمومی‌کشور مصوب ۱۵ /۱۲/ ۱۳۷۹ و اصلاحیه ۴/ ۱۲/ ۱۳۹۳ آن در مورد مهلت مقرر برای هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی و ارسال صورت‌حساب دریافت و پرداخت نهایی مستثنی است.
کد مطلب: 87888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *