۰
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶

تاثیر «قصه‌گویی» در تربیت کودکان

یک فعال حوزه زنان و کودک با بیان اینکه ادبیات عامه تجارب انباشته مردم را در زوایای مختلف و در قالب قصه و رخدادها به کودکان منتقل می‌کند، می‌گوید: قرار است این کودکان مسائل آینده جامعه را حل کنند و اگر محتوای خوبی به آنها انتقال ندهیم نباید انتظار آینده روشنی هم داشته باشیم.
یک فعال حوزه زنان و کودک با بیان اینکه ادبیات عامه تجارب انباشته مردم را در زوایای مختلف و در قالب قصه و رخدادها به کودکان منتقل می‌کند، می‌گوید: قرار است این کودکان مسائل آینده جامعه را حل کنند و اگر محتوای خوبی به آنها انتقال ندهیم نباید انتظار آینده روشنی هم داشته باشیم.
به گزارش ایسنا،‌ نرگس لواسانی اعلا، فعال حوزه کودک و زنان و مدرس دانشگاه با اشاره به نقش قصه‌خوانی در تربیت کودکان بیان کرد: قصه‌گویی پلی بین نسل جدید با گذشتگان است که این گذشتگان هم محدود به ملت و مردم ایران نمی‌شوند، بلکه گفت‌وگوی انسانی است که همه کودکان با کل بشریت ارتباط برقرار می‌کنند.
وی با بیان اینکه ادبیات عامه تجارب انباشته مردم را در زوایای مختلف و در قالب قصه و رخدادها به کودکان منتقل می‌کند، گفت: قصه در دنیای امروز و با توجه به رسانه‌های در دسترس کودکان کمرنگ‌تر شده و هنر اهالی فرهنگ و فعالان حوزه فرهنگی این است که گوهر ناب در ادبیات عامه را احیاء و به روز رسانی کنند و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.
این فعال حوزه کودک و زنان افزود: بخشی از مهجور ماندن ادبیات کودک امروز بدین خاطر است که نویسندگان کودکی‌های خود را تورق و یادداشت و به کودکان منتقل می‌کنند درصورتی که بچه‌ها نوستالژی این هنرمندان و نویسندگان را تجربه نکردند، لذا حتی قصه گویی آن‌ها هم برایشان جذاب نیست.
لواسانی با اشاره به ضرورت بازنگری در تولید قصه‌ها، با همت هنرمندان و نویسندگان و مدیریت فرهنگی کشور گفت: تا زمانی که این اتفاق نیفتد فاصله ما با دستاوردهای فرهنگی مانند ادبیات عامه نزدیک نخواهد شد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه قصه‌گویی صرفاً برای کودکان نیست، افزود: قصه انباشت تجربه انسانی برای انسانها، به ویژه کودکان است، چراکه نیازمندترین قشر برای تجربه زندگی کودکان هستند. اگر ما پدر و مادرها قصه‌های خوب شنیده بودیم و با تنوع تجربیات والدین و پدربزرگ و مادربزرگ و یا نظام آموزشی آشنا بودیم اکنون آورده‌های بهتری برای کودکانمان داشتیم، اما ما در زمانه‌ای زندگی کردیم که امکان دریافت قصه‌های خوب را نداشتیم و این خلأ هم اکنون دوباره در حال تکرار شدن و انتقال به نسل بعدی است.
وی با بیان اینکه خلاقان فرهنگی و ایده‌پردازان باید در این خصوص نقش آفرینی کنند، ادامه داد: این افراد باید نیازهای کودکان و محتواهای فرهنگی امروزی را بررسی و قصه‌ها را غنی‌سازی کنند تا برای کودکان و نوجوانان امروزی جذاب باشند.
لواسانی با انتقاد از عدم حضور و بروز سیاست‌گذاران فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی به ویژه حوزه کودک تأکید کرد: اگر سیاست گذاران فرهنگی نیازهای کودکان و مسئله امروز حوزه اجتماعی را بدانند و مخاطرات فرهنگی را رصد کنند قطعاً حلقه اتصال ایجاد خواهد شد.
فعال حوزه کودک و زنان در پایان با اذعان به اینکه بخشی از ثروت و منابع و آورده‌های جامعه صرف کودکان و نوجوانان نمی‌شود گفت: قرار است این کودکان مسائل آینده جامعه را حل کنند و اگر محتوای خوبی به آنها انتقال ندهیم نباید انتظار آینده روشنی هم داشته باشیم.
کد مطلب: 123018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *