۰
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۷
روزنامه سوییسی مطرح كرد:

نشانه های سقوط و پایان عصر طلایی یانکی ها

هر كسی در انتخابات نوامبر آینده رییس جمهور آمریكا شود بدون تردید دلیلی برای خوشحالی فراوان نخواهد داشت چرا كه شواهد همه حكایت از آن دارند كه آمریكا به سمت پایان خط خود در حركت است
به گزارش ایرنا، روزنامه سوییسی 'باسلر تسایتونگ' نوشت: هر كسی در انتخابات نوامبر آینده رییس جمهور آمریكا شود بدون تردید دلیلی برای خوشحالی فراوان نخواهد داشت چرا كه شواهد همه حكایت از آن دارند كه آمریكا به سمت پایان خط خود در حركت است و این امر تاثیرات منفی زیادی را برای تنها ابرقدرت باقیمانده جهان خواهد داشت.

این روزنامه سوییسی یادآور شد: فرانسیس فوكویاما متفكر آمریكائی در سال ۱۹۹۲و پس از هگل خبر از فروپاشی سیستم كاپیتالیسم و دمكراسی اروپائی را داده بود ولی امروز توماس فریدمن مفسر معروف آمریكایی با صراحت بیشتری مشكلات یك ابرقدرت جهانی را تشریح كرده است.

'باسلر تسایتونگ' خاطرنشان كرد: این پایان با بحران بانكی و مالی شدید در سال ۲۰۰۸ و جنگ هائی كه آمریكا خود را درآنها گیر كرده است محسوس تر می شود.

به نوشته این روزنامه سوییسی، ضعف اقتصادی و اجتماعی آمریكا نشانه دیگری بر پایان ابرقدرتی آمریكا است.

'باسلر تسایتونگ' با اشاره به اینكه آمریكا امروز از نشانه های فروپاشی رنج می برد، در خصوص این نشانه ها نوشت: طبقه متوسط درآمریكا در حال از بین رفتن است، نرخ بیكاری در این كشور بسیار بالاست و تفاوت طبقاتی یعنی فاصله بین غنی و فقیر بسیار زیاد است.

این روزنامه افزود: 'اریك بریك جولفسون' و 'اندرومك آف' اقتصاددانان از انستیتوی تكنولوژی بوستون در یك كتاب جدید تاكید می كنند كه بازار كار آمریكا در دراز مدت دارای مشكل خواهد بود و حتی وضعیت مثبت اقتصادی هم در این زمینه كمكی به آن نخواهد كرد.

به عقیده این صاحب نظران، بخاطر فرآیند جهانی شدن و همچنین رفتن بسوی دیجیتالی شدن های گسترده، فناوریها جای شغل های انسانها را گرفته اند و مرتبا مشاغل بیشتری در آمریكا از بین خواهند رفت و آمریكائی ها در آینده دیگر قادر نخواهند بود شغل مناسبی را برای خود پیدا كنند.

روزنامه سوییسی ادامه داد: اقتصاددانان دیگر نیز با نگرانی شاهد از بین رفتن طبقه متوسط و مشاغل وابسته به آنها هستند. دیگر شغل هائی كه تا كنون زندگی طبقه متوسط را تضمین می كرد وجود ندارد.

'باسلر تسایتونگ' در ادامه به پیامدهای جنگ افغانستان و عراق اشاره كرد و نوشت: جنگ در افغانستان و عراق امكان دخالت های دیگر نظامی از بین برده است چرا كه از این پس پیامدهای مالیاتی جنگ ها، دست آمریكا را برای دخالت نظامی در آینده می بندد.

این روزنامه خاطرنشان كرد: نقش 'پلیس جهانی' كه محافظه كاران نوین پس از پایان جنگ جهانی دوم برای كشورشان ترسیم می كردند، امروز نیاز به پولهای بسیار بالا دارد كه آمریكا آنرا در اختیار ندارد.

روزنامه سوییسی 'باسلر تسایتونگ' در پایان تحلیل خود نوشت كه انتخابات سال ۲۰۱۲ می تواند پایان یك عصر طلایی هژمونی آمریكا را رقم بزند.
کد مطلب: 124
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *