۰
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۲
نايب‌رييس هيات‌مديره و قائم‌مقام كيفيت گروه صنعتي ايران‌خودرو:

تامين و اصلاح ساختارها اولويت صنعت خودرو

حدود دو سال از تحريم‌هاي ظالمانه امريكا گذشته است. در اين مدت صنعتگران ايران همه تلاش خود را به كار گرفته‌اند تا از تحريم‌ها پلي به فرصت‌هاي تازه بزنند. بين صنايع مختلف، صنعت خودرو به عنوان لكوموتيو ديگر صنايع، قدم‌هاي بزرگي برداشته است. تشكيل ميزهاي داخلي‌سازي به همت وزارت صمت از جمله اين اقدامات است. روشي در مديريت بحران كه توانست به همه ثابت كند با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي، مي‌توان بسياري از مشكلات را برطرف كرد.
تامين و اصلاح ساختارها اولويت صنعت خودرو


حدود دو سال از تحريم‌هاي ظالمانه امريكا گذشته است. در اين مدت صنعتگران ايران همه تلاش خود را به كار گرفته‌اند تا از تحريم‌ها پلي به فرصت‌هاي تازه بزنند. بين صنايع مختلف، صنعت خودرو به عنوان لكوموتيو ديگر صنايع، قدم‌هاي بزرگي برداشته است. تشكيل ميزهاي داخلي‌سازي به همت وزارت صمت از جمله اين اقدامات است. روشي در مديريت بحران كه توانست به همه ثابت كند با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي، مي‌توان بسياري از مشكلات را برطرف كرد.
حالا صنعت خودرو به لطف همين نگاه به داخلي‌سازي و اقدامات صورت گرفته، تقريبا از تحريم‌ها عبور كرده است و به سمت توسعه محصولات پيش مي‌رود. به نظر مي‌رسد سال آينده با همه فشارهايي كه بر اقتصاد كشور وجود دارد، در صنعت خودرو شاهد رشدي چشمگير در كيفيت و سبد محصولات خودروسازان باشيم. اين مهم به خصوص از آنجايي قوت مي‌گيرد كه در هفته‌هاي گذشته صنعتگران كشور در حوزه خودرو از توليد محصولات جديد و به‌روزرساني محصولات فعلي خبر داده‌اند. در سال آينده خودروسازان بايد نگاهي ويژه‌تر از هميشه به زنجيره تامين داشته باشند، زيرا بخش عظيمي از دانش فني در صنعت خودرو كه سرمايه اصلي به شمار مي‌رود، در بخش قطعه‌سازي نهفته است. از اين‌رو با نگاهي ويژه به توسعه اين صنعت و به‌روزرساني روش‌هاي تحقيق و توسعه مي‌توان امكان توليد قطعات پيچيده و اصطلاحا‌هاي تك پلتفرمي را نيز در برنامه قرار داد. هر چند در سال گذشته با همكاري شركت‌هاي دانش‌بنيان و قطعه‌سازان كشور، تا اندازه زيادي از نيازهاي خودروسازان با روش خوداتكايي در ميزهاي داخلي‌سازي برطرف شده است اما، براي توليد محصولات جديد و به‌روز، نبايد يك لحظه از زنجيره تامين غافل شد. از جمله محورهايي كه صنعت خودرو ايران در سال آينده بايد با اهتمام ويژه به آن نگاه كند، موضوع به‌روزرساني فروش و تحويل محصولات است. هر چند اين مهم زماني ميسر مي‌شود كه خودروسازان بتوانند همه تعهدهاي گذشته را تحويل دهند. در اين صورت مي‌توان با افزايش توليد و تحويل كوتاه‌مدت، بازار خودرو را كنترل كرد كه اميد است با افزايش عمق ساخت داخل اين مهم بيش از گذشته تحقق يابد.يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه بايد در سال 99 مورد توجه قرار گيرد، اصلاح ساختارها در حوزه‌هاي زنجيره تامين، توليد، اتوماسيون توليد و چند محور ديگر است، زيرا وقتي صنعت خودرو ايران به يك باره مورد تحريم قرار گرفت، به دليل وجود بعضي مسائل در ساختارهاي اين صنعت، بروز مشكلات درون سيستمي تا اندازه‌اي باعث كند شدن حركت چرخ دنده‌هاي اين صنعت شد. هر چند در طول يك‌سال اخير با مطالعات صورت گرفته بسياري از اين مسائل مورد بهينه‌سازي قرار گرفته اما با شرايط فعلي اين صنعت، در سال آينده اميد است با اصلاحات ساختاري، صنعت خودرو به جايگاه واقعي خود دست پيدا كند.
حسن وفادار
نايب‌رييس هيات‌مديره و قائم‌مقام كيفيت گروه صنعتي ايران‌خودرو
کد مطلب: 125314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *