۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۲

به کارگیری معدن‌کاران در سه شیفت مداوم ۱۵ روزه

کار در اعماق زمین به دیل آثار زيان‌باري که در درازمدت بر سلامتی کارگران می‌گذارد طبق ماده ۵۲ قانون کار نباید در روز از ۶ ساعت و در هفته از ۳۶ ساعت تجاوز کند.
یک فعال کارگری در طبس گفت: تغییر شرایط کار کارگران معادن زغال سنگ طبس خلاف قانون کار است.

غلامرضا محمدی با اعلام تغییر شرایط کاری کارگران معدن در منطقه طبس، به ایلنا گفت: بعضی از معادن خصوصی زغال سنگ از جمله شرکت معدن جو و نگین که سوابق حوادث کاری متعددی نیز در کارنامه دارند، کارگران را در دو تا سه شیفت کاری به صورت مداوم در ۱۵ روز بکار می‌گیرند.

دبیر خانه کارگر طبس در این باره افزود: کارگران شاغل در معادن خصوصي روزانه بیش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند در حالی که کار در اعماق زمین به دیل آثار زيان‌باري که در درازمدت بر سلامتی کارگران می‌گذارد طبق ماده ۵۲ قانون کار نباید در روز از ۶ ساعت و در هفته از ۳۶ ساعت تجاوز کند.

این فعال کارگری ادامه داد: کارگران معادن طبس نه تنها از مزایای مشاغل سخت و زیان آور استفاده نمی‌کنند بلکه روزانه با بیش از ۱۵ ساعت کار حتی حقوق و مزایای اضافه کاریشان نیز پرداخت نمی‌شود.

محمدی در توصیف شرایط کار کارگران معادن خصوصی طبس افزود: این کارگران در طول ۱۵ روز کار مداوم ۱۵ ساعته، درسه شیفت کار می‌کنند و در زمان استراحتشان را در خارج از معدن داخل اتاقک‌های پیش ساخته فاقد امکانات رفاهی سپری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه معدن‌داران دستمزد قانونی را به این کارگران نمی‌پردازند گفت: کارگری که ۱۵ ساعت کار می‌کند حدود ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد در حالی که این دستمزد برای این میزان کار سخت و زیان‌آور، عادلانه نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر طبس با اعلام اینکه کارگران شاغل در معادن با قرارداد یک ماهه مشغول به کار می‌شوند گفت: در حال حاضر هیچ کارگر شاغل در معادن ذغال سنگ طبس به صورت دائم کار نمی‌کند و حداکثر مدتی که یک کارگر در یک معدن شاغل است ۶ ماه است و همین امر باعث می‌شود تا کارگر نتواند مطالبات قانونی خود را از کارفرما بخواهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نظارتی بر عملکرد کارفرمایان معادن در این زمینه وجود ندارد گفت: کار طولانی مدت با این شرایط باعث می‌شود کارگران معادن در معرض بیماری‌ها و آسیب‌های جدی قرار گیرند.

این فعال کارگری با اشاره به روش سوءاستفاده از نیاز کارگران معدن به شغل، گفت: با فرسوده شدن معدن‌کاران تحت این شرایط کاری، کارفرما نیز حاضر به استخدام مجدد این کارگران نیست و از سوی دیگر کارگرانی که اینچنین فرسوده شده‌اند امکان یافتن کار دیگری را هم ندارند.

او با اعلام اینکه در حال حاضر بیش ‌از ۲۵۰۰ کارگر در معادن ذغال سنگ طبس کار می‌کنند، گفت: معدن‌داران از به کارگیری کارگران با این شرایط سود می‌برند، زیرا اگر قانونی کار کنند باید در ۴ شیفت کاری فعالیت کنند و برای هر شیفت باید هزینه سرویس بدهند در حالی که اکنون کارگران را ۲ تا ۳ شیفت به کار می‌گیرند و هزینه رفت و آمد نیز نمی‌پردازند چرا که کارگران ترجیح می‌دهند شب را در محل معدن که از منازلشان دور است سپری کنند.

به گفته محمدی با نظارت در شیوه کار کارگران معادن خصوصی طبس، دولت می‌تواند فرصت اشتغال بیش از ۱۰۰۰ کارگر جدید را فراهم کند.
کد مطلب: 1273
مرجع : ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *