۱
۰
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۶

درباره‌ی کتاب مستطاب آذربایجان و شاهنامه

جواد رنجبر درخشی لر
استاد و دوست عزیز ما دکتر سجاد آیدنلو بالاخره پس از سال ها کار طاقت فرسای پژوهشی و مطالعات پیوسته شاهنامه شناسی کتاب آذربایجان و شاهنامه را در 800 صفحه نوشت.
درباره‌ی کتاب مستطاب آذربایجان و شاهنامه
استاد و دوست عزیز ما دکتر سجاد آیدنلو بالاخره پس از سال ها کار طاقت فرسای پژوهشی و مطالعات پیوسته شاهنامه شناسی کتاب آذربایجان و شاهنامه را در 800 صفحه نوشت.
این کتاب توسط بنیاد موقوفات افشار چاپ شد.
دکتر آیدنلو، زاده اورمیه از مادری تبریزی، یکی از شاهنامه شناسان بزرگ جهان است که تاکنون صدها کتاب و مقاله نوشته است.
یکی از دغدغه های او نقش و جایگاه آذربایجان در حماسه ملی ایران و نیز جایگاه شاهنامه حکیم فردوسی در آذربایجان است.
دکتر آیدنلو نخستین بار این موضوع را در سخنرانیی در کارگاه شاهنامه خوانی تبریز مطرح کرد. آن سخنرانی که در نشست دهم کارگاه شاهنامه خوانی تبریز انجام شد دو بخش داشت: آذربایجان در شاهنامه و شاهنامه در آذربایجان. کتاب بزرگ آذربایجان و شاهنامه نیز از این دو بخش اصلی تشکیل شده است. اما بیش از آن است.
در این کتاب با زندگی و کار شاهنامه شناسان بزرگ آذربایجانی آشنا می شویم و همچنین نویسنده جوان پدرانه و با آرامش فرزانگان در 110 صفحه به انتقادهای علمی و غیرعلمی مخالفان شاهنامه با زبانی خویشتندار و دانشورانه با سند و مدرک پاسخ گفته است.
این کتاب بهترین پاسخ ها را با استدلال های محکم و مستند برای کسانی که درباره رابطه شاهنامه و آذربایجان سوالاتی دارند فراهم کرده است.
در مقدمه کتاب نویسنده بر اهمیت زبان ملی فارسی تاکید کرده و گفته است که زبان مادری او ترکی آذربایجانی است.
کتاب آذربایجان و شاهنامه از نظر معرفت شناسی بدیع و از نظر پیشینه بی سابقه است. تاکنون در ایران درباره رابطه یک کتاب و یک جغرافیا چنین بحث مستدل و مفصلی نشده است.
کتاب با روش شناسی دقیق و استنادات روشن تاثیر شاهنامه را در مردمان آذربایجان به ویژه شاعران و نویسندگان و هنرمندان این خطه و همچنین نگاه و خدمات آذربایجانی ها را به شاهنامه به ما نشان می دهد.
گاه بیتی از یک شاعر ترک زبان را در این کتاب می خوانیم که از شاهنامه یا فردوسی یا شخصیتی از شاهنامه تجلیل کرده است و می فهمیم که خط کشی های اکنونی بین مردمان ایران زمین در بین فرهیختگان دوره های گذشته شناخته شده نبوده است.
آیدنلو این کتاب را به پنج استاد شاهنامه شناس آذربایجانی زنده یاد آقای تقی زاده، زنده یاد علامه زریاب خویی، زنده یاد دکتر محمد امین ریاحی، زنده یاد دکتر منوچهر مرتضوی و زنده یاد دکتر بهمن سرکاراتی پیشکش کرده است.
کد مطلب: 131706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر روان پاک و خردورز دکتر سجاد آیدنلو
در گلشنی که بند قبای تو وا شود

چندین هزار پیرهن گل قبا شود

ریزند اگر به دیده من بیغمان نمک

در چشم قدردانی من توتیا شود

بخت سیه نبرد روانی ز طبع من

از سنگ سرمه آب کجا بی صدا شود