۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۸

دلایل صعود بورس تشریح شد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکورشکنی‌های پی‌درپی این بازار در روزهای گذشته، اظهار کرد: دلایل متعددی در رکوردشکنی این بازار تاثیر دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش نرخ ارز، تاثیرات کرونا بر مشاغل، از بین رفتن نگرانی‌های سیاسی، حمایت دولت از بازار سرمایه و... اشاره کرد.
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکورشکنی‌های پی‌درپی این بازار در روزهای گذشته، اظهار کرد: دلایل متعددی در رکوردشکنی این بازار تاثیر دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش نرخ ارز، تاثیرات کرونا بر مشاغل، از بین رفتن نگرانی‌های سیاسی، حمایت دولت از بازار سرمایه و... اشاره کرد.
احمد جواهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عوامل رکوردشکنی بازار سرمایه به دو دسته برون‌بازاری و درون‌بازاری تقسیم می‌شوند، توضیح داد: یکی از عوامل برون‌بازاری افزایش نرخ ارز است. نرخ ارز در دو ماه اخیر حدود ۲۰ درصد رشد داشته است و باید به این نکته توجه کرد که افزایش نرخ ارز همواره باعث رشد شاخص بورس می‌شود. علت دیگر به مسائل کرونا در داخل کشور برمی‌گردد، زیرا کرونا باعث تعطیلی یا ورشکستگی بسیاری از کسب و کارها شده و صاحبان این مشاغل سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بهبود قیمت‌های جهانی عامل دیگر رشد بازار سرمایه محسوب می‌شود، اظهار کرد: قیمت‌های جهانی نسبت به یک ماه گذشته بهبود یافته‌اند؛ به طوری که امروز قیمت نفت به ۴۲ دلار در هر بشکه رسید.
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه نگرانی‌ها از تهدیدهای خارجی نیز کاهش یافته یا برطرف شده است، اظهار کرد: این موضوع عامل دیگری است که در رکوردشکنی شاخص بورس تأثیر دارد. برای مثال قطعنامه شورای امنیت، تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یا کشتی‌هایی که به سمت ونزوئلا اعزام شدند. نگرانی‌هایی که حول محور این مسائل وجود داشت یا به طور کامل برطرف شده یا بازار سرمایه نسبت به این مسائل واکسینه شده‌اند.
جواهری در ادامه با بیان اینکه سایر عوامل رکوردشکنی شاخص بورس درون‌بازاری محسوب می‌شوند، توضیح داد: نخستین دلیل درون بازار حمایت مستقیم دولت به طرق مختلف از بازار سرمایه است. هدف دولت از این حمایت، جبران کسری بودجه و هدایت نقدینگی‌های سرگردان است تا به سمت بازارهای دیگر سرازیر نشوند.
وی ادامه داد: دلیل دیگر معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند بورسی شوند. این موضوع کمک می‌کند چشم‌انداز بازار سرمایه و شرکت‌ها روشن باشد. از سوی دیگر افزایش مشوق‌های صنایع مانند کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش نرخ فروش در اغلب صنایع باعث رکوردشکنی شاخص شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازدهی خوب نخستین صندوق دولت، گفت: نخستین ETF دولت با نماد دارا یکم با ۱۰ هزار تومان عرضه شد و اکنون قیمت آن به ۳۱ هزار تومان رسیده است، یعنی فردی که دو میلیون تومان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده بود در حدود یک ماه سرمایه‌اش بیش از سه برابر شد و به شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. در این راستا بازدهی خوب عرضه اولیه‌ها نیز بی‌تأثیر نیست.
جواهری ادامه داد:‌ علاقه فردی که از طریق ETF یا عرضه اولیه با بازار سرمایه آشنا شده است و متوجه بازدهی خوب این بازار می‌شود، به بازار سرمایه بیشتر خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود میزان ورورد نقدینگی به بورس افزایش یابد.
کد مطلب: 132078
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *