۰
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۶

ضوابط "اقامتگاه‌های فاخر" ابلاغ شد

معاون گردشگری از ابلاغ ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی اقامتگاه‌های سنتی و هتل بوتیک‌ها خبر داد. اقامتگاه‌هایی که بیشتر، فاخر و دارای ارزش تاریخی هستند و برخی از آنها اثر ملی محسوب می‌شوند.
ضوابط "اقامتگاه‌های فاخر" ابلاغ شد
معاون گردشگری از ابلاغ ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی اقامتگاه‌های سنتی و هتل بوتیک‌ها خبر داد. اقامتگاه‌هایی که بیشتر، فاخر و دارای ارزش تاریخی هستند و برخی از آنها اثر ملی محسوب می‌شوند.
ولی تیموری درباره ضوابط این اقامتگاه‌ها به ایسنا گفت: پس از نزدیک به یک سال تلاش کارگروه تدوین ضوابط و استانداردهای فنی تاسیسات گردشگری، مقررات و ضوابط تبدیل ابنیه تاریحی و فرهنگی ارزشمند به اقامتگاه‌های سنتی و هتل بوتیک، همچنین شاخص‌های ارزیابی و درجه‌بندی این مراکز اقامتی فاخر، آماده و از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین یادآور شد: متنوع سازی زیرساخت‌های گردشگری و مراکز اقامتی یکی از اولویت‌هایی بود که وزارت گردشگری در سال‌های اخیر به دنبالش بود اما با چالش‌ها و مشکلاتی در این حوزه مواجه بودیم.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاصی که تحریم‌های غیرحقوقی و غیرانسانی آمریکایی‌ها بر جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری ایجاد کرده،ما بیشتر به دنبال این هستیم از ابتکار عمل‌هایی که در این زمینه وجود دارد بهره‌مند شویم و تغییر کاربری مراکز اقامتی تاریخی و سنتی به کاربری گردشگری یکی از این راهکارها و ابتکار عمل‌ها ست.  اقامتگاه‌های بوم‌گردی جهش قابل توجهی در دو سال گذشته داشت و الان هم به موازات اقامتگاه‌های بوم گردی بحث اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌های بوتیک را پیگیری می‌کنیم.
او افزود: کشور ما یک مقصد گردشگری تاریخی ـ فرهنگی و قدیمی است و انواع کاخ ها و کاروانسراها در این کشور وجود دارد و می‌توان با یک تغییر کاربری از آن ها به عنوان یک مرکز اقامتی و پذیرایی استفاده کرد که هم در برطرف شدن کاستی های موجود در حوزه زیرساخت اقامتی و پذیرایی کمک می کند و هم در معرفی هنر، معماری، هویت فرهنگی و بومی، آداب و رسوم و فولکلور کشور تاثیر به سزایی دارند. این یکی از نقاط قوت زیرساخت‌های گردشگری ایران بود که روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.
تیموری گفت: با توجه به پراکندگی جاذبه‌های گردشگری کشور به خصوص سیاستی که در حوزه گردشگری در راستای تنوع بخشی محصولات گردشگری دنبال می‌کنیم، تنوع بخشی مراکز اقامتی و پذیرایی امری لازم و ضروری است.
به گزارش ایسنا، در ضوابط ابلاغ شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اقامتگاه‌های سنتی دستکم یکی از این ویژگی‌ها را باید داشته باشد:
 الف) قدمت تاریخی داشته باشند.
 ب) ارزش تاریخی داشته باشند؛ یعنی با یک واقعه یا شخصیت تاریخی مهم  (ملی یا منطقه‌ای)  در گذشته یا در دوران معاصر ارتباط داشته باشند یا یادگاری برجسته از یک دوره تاریخی باشند.
پ) از نظر معماری، هنری، فرهنگی یا سایر ویژگی‌های زیبایی شناختی ارزشمند باشند.
تبصره ۱: بناهای ارزشمند مانند خانه‌ها، سراها، کاخ ها، قصرها، قلعه‌ها و کاروانسراها که برای تبدیل به اقامتگاه مناسب بوده، با رعایت ضوابط حفاظت از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و سایر ضوابط می‌توانند به اقامتگاه سنتی تبدیل شوند.
تبصره ۲: مرجع تعیین و تائید ویژگی‌ها و ارزش بناها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
دامنه کاربرد این ضوابط برای اقامتگاه‌های سنتی، هتل بوتیک‌ها است و الزاماتی برای صدور مجوز بهره برداری این بناها تعیین شده است از جمله این که:
۱. تبدیل و تغییر کارکرد بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی و یا دارای لوح و ابلاغ ارزشمندی بنا، نباید باعث تغییرات اساسی بنا و صدمه به اصالت آن شود.
۲. تغییر کارکرد بنا باید صرفا در چارچوب طرح مصوب مرمت و احیای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.
۳. مالک یا مؤجر باید متعهد شود که در اجرای فرایند مرمت و تبدیل از اهل فن و خبرگان امر استفاده کند و دارای برنامه دائمی مرمت، تعمیر و نگهداری باشد.
۴. برنامه دائمی مرمت، تعمیر و نگهداری باید مکتوب بوده و به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.
۵. کلیه تغییرات و تعمیرات بنا باید براساس برنامه تعمیر و نگهداری صورت گیرد. در این برنامه باید موارد زیر به روشنی مشخص شده باشد:
· نقشه‌های معماری از جمله نقشه‌های مجموعه، محوطه سازی، طبقات، مقاطع طولی و عرضی، نماها، معماری داخلی و نقشه‌های تاسیساتی و محاسباتی و تغییرات مورد نظر.
· در بخش فنی ساختمانی و تأسیسات و تجهیزات به معماری بنا و ویژگی میراثی بودن آن توجه کامل شود و جزئیات مربوط به نصب تاسیسات، تعمیر و نگهداری آنها مشخص شود.
· مقررات الزامی حریم بناهای تاریخی و میراثی با توجه به ضوابط ملی در آن مشخص شده و رعایت شود.
۶. در خصوص اقامتگاه‌های سنتی غیرتبدیلی (غیرتاریخی)، لازم است کلیه قسمت‌های بنا از قبیل محوطه، طبقات، مقاطع طولی و عرضی، نماها، نقشه های تاسیساتی و محاسباتی طوری طراحی و اجرا شود که با اصول معماری سنتی ایرانی همخوانی داشته باشد.
۷. اقامتگاه های سنتی باید از مکان هایی پر سر صدا و آلوده نظیر پمپ بنزین، مراکز نظامی، تعمیرگاه های بزرگ، مدارس و بیمارستان ها که از نظر بهره بردای، متناسب همجواری با اقامتگاه‌های سنتی نیستند، فاصله مناسبی داشته باشد.
تبصره: در خصوص اقامتگاه‌های غیرتبدیلی، رعایت حداقل ۵۰۰ متر فاصله الزامی است.
برپایه ابلاغیه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نظارت بر حسن اجرای این ضوابط بر عهده مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها است.
به جزئیات بیشتر «ضوابط اقامتگاه‌های سنتی و هتل بوتیک‌ها» از «اینجا» می توان دسترسی پیدا کرد.
کد مطلب: 132534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *