۰
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۴۱

تشکیل دبیرخانه رصد آسیبهای اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابتلای هزار و ۵۲۲ نفر از مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی کشور به کرونا، از فوت ۱۴۶ نفر از این افراد خبر داد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابتلای هزار و ۵۲۲ نفر از مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی کشور به کرونا، از فوت ۱۴۶ نفر از این افراد خبر داد.
به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه "با شیوع کرونا در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم"، گفت: در شرایطی هستیم که در بسیاری از کشورهای پیشرفته خدمات کرونا به یکسری از افراد داده نشد. برای مثال در آمریکا، معلولان ذهنی یا در انگلستان سالمندان برخی از خدمات را دریافت نکردند. در اسپانیا و ایتالیا هم سالمندان در برخی مراکز رها شدند و برخی از آنها نه از کرونا بلکه ناشی از رهاشدگی از بین رفتند. این در شرایطی است که در کشور ما اصالت مفهوم خانواده باعث شد بسیاری از سالمندان در داخل خانواده‌ها نگهداری شوند.
وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۵۳۱ مرکز شبانه‌روزی در کشور فعال تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: با تلاش‌های همکاران بهزیستی بسیاری از مراکز در مقابل کرونا حفظ شدند. اولین بخشنامه بهزیستی در خصوص کرونا مربوط به ۵ بهمن بود و روز دوم اسفند نیز جلسات شورای معاونین برگزار و در مجموع نیز ۸۰ دستورالعمل به مراکز ابلاغ شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با وجود ۲۰ هزار مادریار، پدریار، پزشک، مددکار و... در بسیاری مرکز کرونا شیوع پیدا نکرده است، اظهار کرد: از بین ۷۰ هزار فرد حاضر در مراکز شبانه روزی، ۱۵۲۲ نفر به کرونا مبتلا شدند که ۵۹۴ نفر از این تعداد تحت درمان هستند.
قبادی‌دانا با بیان اینکه از میان مبتلایان ۷۸۲ نفر بهبودی کامل یافتند، ادامه داد: از بین این افراد ۱۴۶ نفر فوت کردند که سن ۸۰ درصد آنها بالای ۷۰ سال بوده است. همچنین بیشترین آمار فوتی‌ها مربوط به مراکز نگهداری از سالمندان بوده است.
وی با بیان اینکه در بین فرزندان تحت پوشش بهزیستی هیچ موردی از فوت ناشی از کرونا وجود نداشته است، گفت: ۲۰ نفر از این فرزندان به کرونا مبتلا شدند که شش نفر بهبودی کامل یافته و ۱۴ نفر نیز در حال درمان هستند. مجموع این آمارها در مقایه با آمار کلی کشور این تعداد معادل نیم درصد از مبتلایان کل کشور از بوده در بین فوتی‌ها نیز یک درصد از آنها را شامل می‌شود، این درحالیست که این رقم در بسیاری کشورهای پیشرفته به ۴۰ درصد از سالمندان و معلولان مراکز شبانه‌روزی می‌رسد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیش از سه هزار و ۳۰۰ کنترل و گزارش استانی و ستادی برای رعایت پروتکل‌ها انجام شده است، توضیح داد: ۸۵ درصد مراکز تا سطح خوب، ۹ درصد تا سطح متوسط و ۲ درصد نیز در سطح ضعیف به رعایت پروتکل‌ها پرداخته بودند که از این بین استان‌های تهران، فارس و گیلان در بین استان‌هایی بودند که بیشترین رعایت را در این زمینه انجام داده بودند و استان‌ها هرمزگان، آذربایجان غربی و چهارمحال بختیاری بیشترین ضعف را داشتند.
قبادی دانا با اشاره به اینکه در خصوص پیک دوم  این بیماری نگرانیم، تصریح کرد: یکی از علل موفقیت اقدامات در دور اول بیماری این بود که اقدامات زودهنگامی انجام شدند، به این ترتیب که مراکز را ایزوله کردیم و از ورود افراد، ملاقاتی‌ها و خیرین به مراکز جلوگیری کردیم. مراکز نیز قرنطینه شدند و حتی افرادی که براساس حکم قضایی وارد مراکز می‌شدند نیز  ۱۴ روز در قرنطینه بودند. اما الان هم خواهشی که داریم این است که از همه افراد از مسولان، مدیران و دست‌اندرکاران و مدیران مراکز غیردولتی و خیریه‌ها این مسئله را جدی‌تر بگیرند و تا پایان کار امیدواریم شرایط را حفظ کنیم.
در این برنامه همچنین، احمد نادری، نماینده مجلس و عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه ماموریت ساختاری سازمان بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، گفت: البته حل همه آسیب‌ها به عهده بهزیستی نیست و حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که بخشی از آن شامل کودکان بی سرپرست، زنان سرپرست خانوارد، و معتادان و ... را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای ورود به آسیب های اجتماعی نیازمند سامانه کلانی هستیم که به شکل ریز که حوزه های آسیب‌های اجتماعی را رصد کند، افزود: البته سه سال قبل اعلام شد که سامانه سراج برای این منظور راه اندازی شده است که این اقدام با هیاهو افتتاح شد اما چندی بعد نیز متوقف شد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کاری که بهزیستی و دولت می‌خواهد انجام دهد اگر با رصد کامل نباشد با خطرات جدی رو به رو می‌شویم، اظهار اظهار کرد: اول باید میدان و فیلد را بشناسیم و سپس وارد آن شویم. موضوع اصلی ما در حوزه آمار و اطلاعات آسیب‌های اجتماعی است که بعد از گذشت این سه سال هنوز آماری در دسترس برای پایش آسیبهای اجتماعی نیست.
قبادی دانا نیز در پاسخ، با بیان اینکه سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی به عنوان شروع کننده فعالیت ‌های لازم است، گفت: سال ۹۷ پایشی در خضوص آسیب‌ها  انجام شد که در شورای اجتماعی کشور هم اعلام شد. در سال ۹۸  هم این کار انجام شد که نتیاج آن اعلام می شود.  اما نیاز بود که دبیرخانه و ساختاری به شکل ثابت شکل بگیرد که در ماه‌های آینده دبیرخانه دائمی رصد آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان‌ اجتماعی در وزارت کشور هم چنین دبیرخانه ای دارد اما در سال ۹۷ هم بزرگترین پایش با بیشترین حجم نمونه هم توسط ما انجام شد که ترند آسیب در استان‌های مخلتف را ارزیابی کرد. رویکرد ما این است که باید مدیریت موردی انجام شود، چراکه یک نسخه ثابت ما را دچار مشکل می‌کند. امروز فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در گذشته و پیش از انقلاب در نوان‌خانه‌ها به شکل توده‌وار بودند، امروز در خانواده‌ها هستند. امروز مراکز ما تبدیل به شبه‌خانواده شده‌اند، همچنین فرزندان بهزییستی توانسته‌اند تبدیل به مشاوران این سازمان شوند.
در ادامه این برنامه قبادی دانا در پاسخ به این انتقاد که رویکرد سازمان بهزیستی بیش از آنکه اجتماعی باشد وارد فاز پزشکی شده است، گفت: این انتقاد را قبول ندارم، چراکه بیش از دوسوم مدیران ارشد از متخصصان روان‌نشناسی، مددکاران، متخصصان علوم اجتماعی و... هستند. در عین حال بهزیستی متولی امور معلولان است است و یک میلیون ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش این سازمان هستند و همچنین بهزیستی مسئولیت حوزه اعتیاد و پیشگیری را نیز به عهده دارد. در حال حاضر ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی در تحت پوشش بهزیستی هستند. بهزیستی در شرایط سختی است و تنها  ۷۵ درصد از بودجه آن محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی از  ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: کمک‌هزینه تهیه وسایل توان بخشی از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که با توجه به این شرایط که فعالیت در حوزه معلولیت ها زیاد است این بهزیستی به متخصصان پزشک، روانشناسی مددکاری و ... نیاز دارد؛ برای مثال، مدیرکل حوزه آسیب‌های اجتماعی، یک دکتری علوم اجتماعی است.
کد مطلب: 132980
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *