۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۹
وزیر امور خارجه در مصاحبه با یک نشریه آلمانی:

دنیا دست اسرائیل را برای جنایت باز گذاشته است

ما به دلیل تحریم می بایست روی پای خودمان بایستیم. اکنون در مورد ساخت سلاح، اولین کشور در جهان اسلام هستیم و شاید در بین کشورهای در حال توسعه. طبق گزارش مجلۀ جینس دیفنس ما کمترین میزان بودجۀ نظامی را داریم. همۀ آنچه دریافت نکردیم – هواپیما، موشک، رادار، ماهواره – خودمان ساختیم. در مورد جنگ سایبری هم اینگونه بود: باید بدان می پرداختیم، اکنون واقعاٌ به وضعیت ایده آلی رسیده ایم.
دنیا دست اسرائیل را برای جنایت باز گذاشته است
دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ بهانه ای شد تا علی اکبر صالحی به پیشنهاد مصاحبه گودرون هارِر از نشریه اشتاندارد آلمان پاسخ مثبت دهد. گفتگوهای اتمی، تحریم ها، و تغییر لحن دوطرف از جمله نکات ذکر شده در این مصاحبه است. این گفت و گو در پی می آید.گفتگویی که پاسخ های جالب صالحی را به همراه داشته است.

اشتاندارد: دربارۀ آخرین دورِگفتگوهای هسته ای بین ایران و ۱+۵ که چند روز پیش در استانبول انجام شد چیز زیادی نشنیده ایم. کی و کجا دور بعدی گفتگوهای سیاسی بین مذاکره کنندگان ارشد برگزار می شود؟

صالحی: دور تازۀ گفتگوها در استانبول با پیشرفت آغاز شد. هر دو طرف واقع بینانه تر بودند، هر دو طرف نیات خوب داشتند. در مرحلۀ بعد در بغداد برای ما مشخص شد که برخی از طرف های گفتگو فکر می کنند انعطاف ما نتیجۀ فشار تحریم است. بدین ترتیب حالت راه آمدن با ایران را دوباره تغییر دادند. در مسکو هم همین گونه بود، توقف نبود بلکه گام های کوچکی برداشته شد. سپس قرار شد دیداری فنی انجام شود و اکنون پیگیری در دو سطح صورت می گیرد. نکتۀ اصلی این است که مذاکره کنندگان ارشد خانم اشتون و سعید جلیلی با هم تماس بگیرند یا تلفنی و یا شخصی. بعد دو طرف تصمیم می گیرند دور بعد چه زمانی و کجا باشد.

اشتاندارد: اما برگزار می شود؟
صالحی: با اطمینان نمی توانم بگویم اما اگر همه چیز عادی باشد باید به گفتگوها ادامه دهیم. قطع مذاکرات غرب نیست. تنها با صحبت می توان اختلاف ها را برطرف کرد.

اشتاندارد: این بار فقط «روند» را نمی توان حفظ کرد.
صالحی: کلید حل ماجرا توجه به نگرانی های متقابل است. ما می دانیم که در مورد فعالیت های هسته ای ما بحث هایی وجود دارد، گرچه به نظر ما دلیلی برای آن نیست. اما ما باید این موضوع را برطرف کنیم، برای این کار اهرم ها و راه کارها و ساز و کارهایی وجود دارد که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده است. از سوی دیگر انتظار داریم که طرف دیگر حق ما را در چهارچوب پیمان جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای به رسمیت بشناسد.

اشتاندارد: حق غنی سازی اورانیوم. ممکن نیست این شناسایی در پایان روند مذاکرات انجام شود؟
صالحی: منطقی است که در ابتدا باشد. ۱+۵ همواره موضوع شناسایی را کانون توجه خود قرار داده اند.

اشتاندارد: اما موضوع شناسایی اصولی این حق است؟
صالحی: درست است، مسئله شناسایی اصولی است. بعد می توانیم مذاکره کنیم و نگرانی های ۱+۵ را برطرف کنیم. بدون اینکه حقوق ما نقض شود.

اشتاندارد: ایران چقدر از تحریم ها که در این فاصله برشدت آن افزوده شده است، آسیب می بیند؟
صالحی: ما ۳۳ سال است که تحریم هستیم. هیچگاه تحریمی لغو نشد، فقط همواره به آنها افزوده شد. تحریم های فعلی تا حد زیادی همه جانبه هستند. اما ما تجربۀ زیادی در برخورد با تحریم داریم.

اشتاندارد: تهران تهدیدهای نظامی را تا چه حد جدی می گیرد و چقدر جدی است وقتی ایران اعلام می کند احتمالاٌ تنگۀ هرمز را می بندد؟
صالحی : وقتی رئیس جمهور آمریکا می گوید همه گزینه ها روی میز قرار دارد و وقتی برخی کشورهای غربی و نمایندگان آنها در منطقه همین حرف را می زنند پس ما آن را خیلی جدی می گیریم البته می دانیم که معنایش این نیست که کار به اینجا هم می‌رسد. اوج گیری بحران اجتناب ناپذیر نیست. اما ما آماده ایم از خود دفاع کنیم. ایران کشوری بسیار مهم برای ثبات و امنیت منطقه است. خلیج فارس خط حیات ایران و منطقه و جامعۀ جهانی است. ما عاقلیم، می خواهیم این خط حیات را قطع نکنیم و باعث رنج و ناراحتی شویم. اما اگر مجبور شویم در این صورت باید هرکاری را برای دفاع از حاکمیت و منافع ملی خود انجام دهیم. ما نمی خواهیم وضعیت به سمت بحران برود. من همیشه به ویژه به اروپایی ها می گویم که لطفاٌ به سوی تعامل با ما گام بردارید. ایران طرف قابل اعتمادی است. ما بزرگ ترین ذخایر انرژی دنیا را داریم.

اشتاندارد: آیا در واقعیت جنگی پنهان جریان ندارد، جنگ سایبری و جنگ تروریستی؟
صالحی: ما به دلیل تحریم می بایست روی پای خودمان بایستیم. اکنون در مورد ساخت سلاح، اولین کشور در جهان اسلام هستیم و شاید در بین کشورهای در حال توسعه. طبق گزارش مجلۀ جینس دیفنس ما کمترین میزان بودجۀ نظامی را داریم. همۀ آنچه دریافت نکردیم – هواپیما، موشک، رادار، ماهواره – خودمان ساختیم. در مورد جنگ سایبری هم اینگونه بود: باید بدان می پرداختیم، اکنون واقعاٌ به وضعیت ایده آلی رسیده ایم.

اشتاندارد: اما اسرائیل معتقد است انفجار بلغارستان با شما ارتباط دارد؟
صالحی: من همواره می گویم آنها سونامی را هم تقصیر ما می دانند! همیشه هر اتفاقی می افتد به سرعت ما را متهم می کنند تا عامل را دستگیر کنند. در حالیکه دست آنها باز است دانشمندان ما را بکشند.
برچسب ها: صالحی ، مصاحبه ، هسته ای
کد مطلب: 1369
مرجع : فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *