۰
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۲

تلاش کشورهای آسیایی برای واکسیناسیون کرونا

هرچند کشورهای مختلف آسیایی در مبارزه با شیوع کرونا وضعیت بهتری نسبت به کشورهای غربی قرار دارند اما با این حال کشورهای مختلف آسیایی در تلاش برای یافتن بهترین مسیر واکسیناسیون و برخی کشورها هم برای ذخیره و حمل واکسن تولیدی فایزر کمبود امکانات و تجهیزات دارند.
تلاش کشورهای آسیایی برای واکسیناسیون کرونا
هرچند کشورهای مختلف آسیایی در مبارزه با شیوع کرونا وضعیت بهتری نسبت به کشورهای غربی قرار دارند اما با این حال کشورهای مختلف آسیایی در تلاش برای یافتن بهترین مسیر واکسیناسیون و برخی کشورها هم برای ذخیره و حمل واکسن تولیدی فایزر کمبود امکانات و تجهیزات دارند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه چینی "ساوت چاینا مورنینگ پست"، در حالی که انگلیس به عنوان اولین کشور جهان واکسن کووید ۱۹ تولیدی شرکت فایزر را تایید کرد، اما  تایید سریع واکسن کرونای فایزر در بریتانیا،‌ محتمل نیست که در دسترس بودن این واکسن در آسیا را سرعت بخشد، چرا که کشورهای آسیایی در حال کار برای تکمیل آزمایش‌های بومی خود و مذاکره بر سر قراردادهای مرتبط هستند.
اقتصادهای بزرگ آسیا شامل چین و ژاپن هنوز باید آزمایش‌های محلی برای اثبات ایمن بودن واکسن شرکت فایزر را به اتمام برسانند و حتی در آن زمان نیز بیشتر کشورها تحویل محموله‌های واکسن را برای سال آینده (میلادی) تعیین کرده‌اند. علاوه بر این، برخی کشورهای در حال توسعه در آسیا با گسترده‌ترین میزان شیوع کرونا، قراردادی با شرکت فایزر ندارند و فاقد لوازم و امکانات لازم برای ذخیره‌سازی و توزیع واکسن هستند که باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود.
تایید واکسن در بریتانیا بطور خودکار موجب در دسترس شدن واکسن در نقاط دیگر نخواهد شد. واکسن فایزر باید مراحل مختلف قانونگذاری و ارائه داده‌ها را در هر کشور پشت سر بگذارد و بسیاری از تاییدها مشروط به شرایط اعلام شده از سوی اداره غذا و داروی آمریکا است که انتظار می‌رود از حدود تاریخ  ۱۰ دسامبر مجوزهای لازم را صادر کند.
در حالی که همه کشورها نگران و مترصد مصون‌سازی برای مهار گسترش شیوع کرونا هستند،  بخش زیادی از کشورهای آسیایی در شرایط بهتری از کشورهاری غربی قرار دارند که این امر تا حدی از فوریت مساله برای دسترسی سریع به واکسن می‌کاهد.
سازمان تنظیم مقررات دارویی استرالیا روز جمعه اعلام کرد که در مسیر بررسی واکسن فایزر تا ژانویه ۲۰۲۱ است و این کشور طبق برنامه زمانی در نظر دارد تا ماه مارس (اسفند) واکسیناسیون را آغاز کند.
"گریگ هانت" وزیر بهداشت استرالیا گفت که جدول زمانی ماه ژانویه موجب شتاب در برنامه‌ها برای آغاز واکسیناسیون نخواهد شد. وی خاطرنشان کرد:‌ ما در مسیر آغاز واکسیناسیون هستیم که پس از تایید واکسن در ماه مارس با واکسینه کردن کادر درمانی و ساکنان خانه‌های سالمندان آغاز خواهد شد.
آدام تیلور ویروس‌شناس در دانشگاه "گریفیت" در کویینزلند استرالیا گفت: استرالیا از لحاظ تعداد موارد ابتلا به کرونا و همچنین انتقال جمعی ویروس در شرایط بسیار بهتری از بریتانیا قرار دارد و از این رو استرالیا می‌تواند برای تایید کامل استفاده از این واکسن صبر کند.
از میان مناطقی که شاهد موارد گسترده شیوع کرونا هستند شامل فیلیپین، اندونزی و مالزی، تنها شهر کوالالامپور قراردادی با شرکت فایزر دارد و همچنین باید در انتظار تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و نیز موافقت مقام‌های محلی باشد.
نور هشام عبدالله مدیرکل بهداشت مالزی نیز تاکید کرد که در پی تصمیم بریتانیا هیچ قصدی برای تسریع در استفاده از این واکسن وجود ندارد. محی‌الدین یاسین نخست وزیر مالزی هفته گذشته اعلام کرد که انتظار می‌رود مالزی پس از امضای قراردادی برای دریافت ۱۲.۸ میلیون دوز این واکسن با شرکت آمریکایی، اولین واکسن‌های کووید-۱۹ را از شرکت فایزر در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ دریافت کند.
"اریک دومینگو" مدیرکل سازمان غذا و داروی فیلیپین هم گفت که واکسن شرکت فایزر به علت تایید توسط بریتانیا از شانس خوبی برای دریافت جواز استفاده فوری (EUA) برخوردار است.
اما این درحالی است که شرکت آمریکایی مزبور هنوز درخواستی برای جواز استفاده فوری در فیلیپین نداده و داده‌ها و اسناد خود را ارائه کرده است. رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین پنجشنبه گذشته به سازمان غذا و داروی کشورش اجازه داد که برای واکسن‌های مورد انتظاری که در کشور در دسترس خواهد بود جواز استفاده فوری اعطا کند.
وزیر سرمایه‌گذاری اندونزی هم ماه گذشته اعلام کرد که دولت این کشور در حال مذاکره با آمریکا برای ایجاد مشارکت بین شرکت دولتی "بیو فارما" اندونزی و شرکت آمریکایی فایزر برای تولید واکسن کووید-۱۹ است. اما مدیر اجرایی شرکت بیوفارما گفت که بعید است اندونزی واکسن شرکت فایزر را خریداری کند زیرا این واکسن نیازمند دمایی برای ذخیره‌سازی است که خارج از توانایی لجستیک اندونزی است.
در این حال مانیل و جاکارتا متکی به واکسن‌های تولیدی کشور چین هستند که در حال حاضر در حال پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش هستند.
"جان کیم یونگ"‌وزیر بهداشت سنگاپور هم اعلام کرد که دولت سنگاپور در حال مذاکره با شرکت‌های داروسازی مختلف از جمله فایزر درباره واکسن‌های کووید-۱۹ است. وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که داشتن گزینه‌های گسترده و متنوع واکسن‌ها موجب افزایش شانس سنگاپور برای تضمین یک ضربه مناسب در برابر کرونا خواهد شد.
در کشور ژاپن هم قوانین این کشور اجازه می‌دهد درصورتی که کشور دیگری با استانداردهای دارویی مشابه واکسنی را تایید کند ژاپن هم آن را برای کاربرد اضطراری مورد تایید قرار دهد و این مساله شامل انگلیس هم می‌شود. اما فایزر در ماه اکتبر اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از داده‌های به دست آمده از آزمایش‌های جهانی و یک آزمایش جداگانه در ژاپن که هم اکنون در حال انجام است درخواست‌ تایید واکسن را بدهد. سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز جمعه گفت اگر درخواستی برای تایید ارائه شده باشد،‌ این کشور برای تایید میزان کارایی و ایمنی واکسن فایزر اقدام خواهد کرد.
فرایند مشابهی هم قرار است در کشور چین دنبال شود. در این کشور "گروه دارویی فوسان شانگهای" مجوزهای محلی را برای توزیع واکسن فایزر دریافت کردند. در هنگ کنگ هم مقامات این رویه عملی را دارند که داروها را پس از اعلام نظر مثبت سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار می‌دهند و این رویه احتمالا درباره واکسن کرونا هم به کار خواهد رفت.
در کشور هند،‌ مقامات بهداشتی گفته‌اند که واکسن فایزر ممکن است جوابگوی نیازهای فوری داخلی این کشور نباشد چرا که شرکت مزبور تعهداتی از قبل برای تحویل واکسن به چندین کشور مختلف دارد. با این حال، مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.
کد مطلب: 141032
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *