۰
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۳

عیدی کارگری برای بازنشستگان تامین اجتماعی

یک فعال کارگری از ارائه طرح پیشنهادی همسان سازی عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس خبر داد و گفت: در صورت تصویب این طرح، بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی کارگری خواهند گرفت.
یک فعال کارگری از ارائه طرح پیشنهادی همسان سازی عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس خبر داد و گفت: در صورت تصویب این طرح، بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی کارگری خواهند گرفت.
رحمت اله پورموسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه اخیر برخی  فعالان کارگری و اعضای کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی با کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اظهار کرد: با رایزنی هایی که از دو هفته قبل در این خصوص داشتیم، ماده واحده یکسان سازی عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی با کارگران شاغل را کامل کرده و به شکل جامع در قالب یک طرح پیشنهادی به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کردیم تا پس از بحث و بررسی و پیگیری های لازم آن را به عنوان یک طرح به صحن علنی مجلس ببرند.
وی افزود: روز گذشته در تهران دیداری با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، نمایندگان مشهد و ریاست سازمان تامین اجتماعی داشتیم و در خصوص مطالبات بازنشستگان، همسان سازی حقوق، اجرای دقیق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی گفتگو کردیم.
این فعال کارگری ادامه داد: در خصوص مسایل درمانی بازنشستگان، تبعیض بین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و عیدی و پاداش بازنشستگان نیز مباحث مطرح شد و درخواست اعضای کانون شورای اسلامی کار و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد این بود که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی همچون عیدی کارگران شاغل تامین اجتماعی و مطابق ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مشمول قانون کار مصوبه ۱۳۷۰ مجلس همسان سازی و پرداخت شود.
پورموسی تصریح کرد: در حال حاضر کارگران با مصوبه ۱۳۷۰ دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل میزان عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر میزان عیدی به عنوان عیدی و پاداش آخر سال از کارفرما دریافت می کنند در حالی که پس از بازنشستگی عیدی کارمندی می گیرند و امسال همچون کارمندان دولت، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی دریافت کردند که با ارائه این طرح پیشنهاد کردیم بازنشستگان تامین اجتماعی هم پس از بازنشستگی عیدی کارگری بگیرند.
وی ضمن اعلام جزییات این طرح در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم کسر حق بیمه از مبلغ عیدی کارگری آیا این طرح بار مالی برای سازمان تامین اجتماعی نداشته و قابلیت عملیاتی دارد؟ گفت: سازمان تامین اجتماعی معتقد است بار مالی دارد و بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح نیاز است ولی ما برای آن راهکار دادیم و پیشنهاد کردیم که از عیدی آخر سال کارگران ۲۰ درصد حق بیمه که شامل ۷ درصد سهم کارگر و ۱۳ درصد سهم کارفرما است، کسر شود.
پورموسی توضیح داد: در حال حاضر ۱۳ میلیون کارگر بیمه پرداز تامین اجتماعی داریم که اگر به میزان ۲۰ درصد حق بیمه از عیدی و پاداش پایان سال آنها کسر شود و به اضافه مبلغی که هر سال سازمان می پردازد در ستون جداگانه ای در بحث بیمه و حقوق و مزایا قرار بدهد، از آن محل می تواند عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی را برابر دو ماه پرداخت کند و در واقع با کسر حق بیمه از عیدی پایان سال کارگران هیچ بار مالی هم بر دوش سازمان نمی افتد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به استقبال مجلس از این طرح پیشنهادی، در صورت بررسی و پیگیری کمیسیون اجتماعی، طرح ماده واحده همسان سازی عیدی و پاداش بازنشستگان تامین اجتماعی با کارگران شاغل مشمول قانون کار به عنوان یک طرح آینده دار به ثمر برسد چرا که یک سرمایه گذاری برای آینده کارگران است که بار مالی بر دوش سازمان تامین اجتماعی نمی گذارد و اگر کارگران بدانند که در دوران بازنشستگی عیدی کارگری می گیرند با آن مخالفت نخواهند کرد.
کد مطلب: 144672
برچسب ها: تامین اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *