۰
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۸

سکه ۸.۵ میلیون می‌شود؟

مذاکرات وین در حال برگزاری است و دریافت هرگونه سیگنال و پالس از این نشست ها بر روی بازارهای مختلف به ویژه ارز و فلزات گرانبها مشاهده می شود.
سکه ۸.۵ میلیون می‌شود؟
مذاکرات وین در حال برگزاری است و دریافت هرگونه سیگنال و پالس از این نشست ها بر روی بازارهای مختلف به ویژه ارز و فلزات گرانبها مشاهده می شود.

به گزارش خبرآنلاین، شرایط  برگزاری مذاکرات ۴+۱ در وین سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران در بازارهای گرانبها احساس خطر کنند . در این شرایط سکه و طلا و ارز، کف حمایتی خود را از دست داده اند تا انتظارات معطوف به ریزش بیشتر قیمت‌ها باشد.

 محمد کشتی آرای، نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگویی آنلاین با کافه خبر درباره شرایط پیش روی بازار گفت: بازار ارز مستعد کاهش قیمت‌هاست و در نتیجه سکه  طلا نیز احتمالا نوسانی کاهشی خواهند داشت.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: قیمت طلا و سکه در داخل کشور از دو عامل قیمت جهانی و نرخ ارز تبعیت می کند؛ قیمت جهانی طلا وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی دنیاست و در مقابل نرخ ارز بستگی به مسائل سیاسی تاثیر می‌گیرد.

محمد کشتی آرای اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و وضعیت مذاکرات و نشست های وین تا این لحظه در جهت مثبت پیگیری شده و اگر اتفاق خوبی بیافتد در درجه نخست دارایی های مسدود شده ایران آزاد می شود و پس از این اتفاق شاهد درآمد و دریافتی ارزی بسیار بالایی از محل مطالبات و منابع بلوکه شده ایران ، به داخل کشور خواهیم بود.

افزایش ارزش ریال ؛ به زودی
وی افزود: هنگامی که این منابع بلوکه شده وارد کشور شود، شاهد افزایش و بهبود ارزش پول ملی خواهیم بود در این صورت قیمت ارزها در مقابل ریال کاهش می یابد. در چند روز گذشته و به ویژه روز جاری شاهد کاهش نرخ ارز در بازار بودیم به طوری که امروز شاهد عقب رفت دلار در کانال ۲۱ هزار تومان هستیم .

وی ادامه داد: تاثیرات مذاکرات وین  تا این لحظه و با توجه به تعطیل بودن بازار، سبب کاهش تقاضا ، کاهش داد و ستدها و همچنین کاهش حجم نقدینگی در بازار کشور شده است که اتفاقاتی قابل توجه و مهم هستند.

تاثیر اتفاقات سیاسی و اقتصادی بر قیمت انس جهانی
کشتی آرای بیان کرد: قیمت جهانی طلا نیز با اتفاقات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مرتبط است، با توجه به این موضوع می توان گفت برگزاری مذاکرات وین می تواند بر قیمت انس جهانی موثر باشد زیرا بسیاری از شاخص های اقتصادی در تعداد زیادی از کشورها به مسائل و امنیت جهانی بستگی دارد. طبیعتا در مورد بحث مذاکرات ، مسائل بین‌المللی و هسته ای مورد نظر سایر کشورها ممکن است موجب کاهش تقاضا برای خرید طلا در معاملات جهانی شود و در نتیجه قیمت انس جهانی تحت تاثیر کاهش تقاضا، پایین خواهد آمد.

وضعیت نرخ ارز پس از حصول نتایج در نشسست های وین
این فعال بازار سکه و طلا در پاسخ به این سوال که اگر شرایط توافقات وین همانند و مشابه شرایط توافقات برجام باشد، آیا می توان نسبت به کاهش قیمت ها در بازار سکه و طلا امیدوار بود یا خیر، توضیح داد: کاهش قیمت سکه و طلا در بازار رابطه مستقیم به قیمت ارز دارد و نرخ ارز تحت کنترل بانک مرکزی است و این بانک باید تصمیم بگیرد تا نرخ ارز تا چه محدوده قیمتی کاهش یابد.
وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۰ نرخ ارز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، بنابراین باید گفت بانک مرکزی و تصمیمات آن در مورد نرخ ارز پس از توافقات وین بر روی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

احتمال کاهش قیمت سکه به ۸ تا ۸.۵ میلیون تومان
وی درباره سخنان برخی کارشناسان مبنی بر نوسان نرخ دلار بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان پس از توافقات وین و برداشته شدن تحریم ها و تاثیر آن بر قیمت سکه گفت: اگر این مساله اتفاق بیافتد، در آن زمان شاهد کاهش شدیدتر نرخ ها در بازار سکه و طلا بیش از زمان کنونی خواهیم بود به طوری که می توان قیمت سکه را در محدوده ۸.۵ میلیون تومان در نظر گرفت.

کشتی آرای اظهار کرد: امروز که نرخ ارز به کمتر از ۲۲ هزار تومان رسید، قیمت سکه در محدوده ۹.۵ میلیون تومان بود و اگر قرار باشد رقم های پیش بینی شده از سوی تحلیلگران برای نرخ ارز اتفاق بیافتد، شاهد کاهش قیمت سکه در محدوده ۸ تا ۸.۵ میلیون تومان خواهیم بود.

وی درباره احتمال افزایش تعداد فروشندگان سکه و طلا در بازار پس از توافقات توضیح داد: این‌ مساله به جاذبه سایر بازارها بستگی دارد به عبارت دیگر اگر قیمت ارز و سکه و طلا کاهش یابد شاهد تاثیر این مساله در بسیاری از کالاهای سرمایه ای مانند خودرو، مسکن و همچنین کالاهایی که با ارز وارد می شود، خواهیم بود. بنابراین اگر این مساله اتفاق بیافتد نمی توان انتظار داشت که فروشنده سکه و طلا افزایش می یابد بلکه به اعتقاد بنده در بازار تعادل برقرار خواهد شد.

 
کد مطلب: 149280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *