; ?>; ?> وقوع درگیری در پایتخت سوریه/ مخالفت مخالفان با ميانجي‌گري ايران - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۹

وقوع درگیری در پایتخت سوریه/ مخالفت مخالفان با ميانجي‌گري ايران

در حالي كه كوفي عنان تلاش‌هاي ديپلماتيك خود را براي حل و فصل سياسي مساله سوريه افزايش داده است، دبيركل اتحاديه عرب بارديگر افزايش تحريم‌ها و صدور قطعنامه‌ شديداللحن عليه مقامات دمشق را خواستار شد.
وقوع درگیری در پایتخت سوریه/ مخالفت مخالفان با ميانجي‌گري ايران
به گزارش ایسنا به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره، كوفي عنان، نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب تلاش‌هاي ديپلماتيك خود را براي حل و فصل سياسي وضعيت جاري در سوريه افزايش داده و بدين منظور امروز (دوشنبه) راهي مسكو خواهد شد تا با مقامات روسيه در اين باره مذاكره كند.

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز در راستاي حل و فصل سياسي وضعيت موجود در سوريه تصميم دارد به پكن برود و از چين خواسته تا از نفوذ خود در سوريه استفاده كند و مقامات سوري را متقاعد كند تا طرح كوفي عنان را به طور كامل اجرا كنند.

سفر عنان به روسيه در حالي انجام مي‌شود كه نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب در نشست سران اتحاديه آفريقا بار ديگر صدور قطعنامه شوراي امنيت عليه سوريه براساس فصل هفتم منشور اين سازمان را خواستار شد و گفت: تعلل در صدور قطعنامه عليه دمشق ديگر قابل قبول نيست.

از سوي ديگر در پي پيشنهاد ايران براي قبول ميانجي‌گري ميان دولت سوريه و مخالفان و اعلام آمادگي براي برگزاري نشست ميان نمايندگان اين دو در تهران، شوراي مخالفان سوريه موسوم به "شوراي ملي سوريه" اين پيشنهاد ايران را رد كرد و اعلام كرد كه نمايندگان اين شورا حاضر نيستند با وساطت ايران، روسيه و يا هر كشور ديگري با نظام حاكم در سوريه گفت‌وگو كنند.

سمير نشار، يكي از اعضاي دفتر اجرايي شوراي ملي سوريه با تاكيد بر اينكه مذاكره با بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه هيچ نفعي ندارد، گفت: مادامي كه بشار اسد بر سر قدرت باشد هيچ مذاكره‌اي در كار نخواهد بود.

در همين حال پارلمان اتحاديه عرب نيز از جامعه جهاني خواست تا شوراي ملي سوريه را به عنوان تنها نماينده قانوني ملت سوريه به رسميت بشناسند و در راستاي كمك به اين شورا اقدامات بيشتري انجام دهند.

در تحولات ميداني نيز خبرگزاري‌ها از درگيري‌هاي شديد ميان نظاميان مخالف دولت و ارتش سوريه در دمشق پايتخت اين كشور خبر مي‌دهند كه از آغاز ناآرامي‌هاي سوريه تاكنون بي‌سابقه بوده است.


جنگ در دمشق
بنا بر گزارش‌هاي رسيده از دمشق درگيري‌هاي شديدي از صبح امروز در منطقه كفرسوسه آغاز شده كه اين امر باعث خروج اهالي اين منطقه و فرار به سوي مناطق امن‌تر شده است.

خبرگزاري رويترز نيز اعلام كرد كه صدها فرد مسلح مخالف نظام وارد دمشق شده‌اند و در مناطق مختلف اين شهر از جمله منطقه الميدان، حجرالاسود، التضامن، الصناعة و برخي ديگر از مناطق پايتخت سوريه مستقر شده‌اند كه در صورت اقدام ارتش براي سركوب آنها درگيري‌ها در پايتخت بسيار شديدتر خواهد شد و اگر نيروهاي دولتي براي خروج آنها اقدامي نكنند تعداد آنها رو به افزايش است.

بنا به گفته شاهدان عيني درگيري‌ها در مناطق مختلف دمشق ادامه دارد و شدت درگيري‌ها تاكنون بي‌سابقه بوده و اين امر به كشته و زخمي شدن ده‌ها تن انجاميده است.

به گفته ناظران سیاسی درگیری‌ها در دمشق در ۱۶ ماهی که از آغاز بحران سوریه می‌گذرد بی‌سابقه بوده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده که درگیری‌های سوریه تبدیل به یک جنگ داخلی تمام‌عیار شده است.

نبرد نیروهای اپوزیسیون سوریه با ارتش و نیروهای وابسته به دولت بشار اسد در دمشق٬ در ساعات اولیه امروز به گفته شاهدان خشونت‌بارترین درگیری در پایتخت سوریه تا به امروز را رقم زده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ مخالفان سوری شب گذشته درگیری‌ها و ناآرامی‌ها را از مناطق جنوبی دمشق آغاز کردند و به نواحی دیگر کشاندند و در جریان این درگیری‌ها دست‌کم پنج نفر کشته و چندین نفر مجروح شده‌اند. دولت برای کنترل مخالفان و محاصره آنها٬ راه‌های منتهی به فرودگاه دمشق را مسدود کرده است. به گفته شاهدان عینی٬ صدای شلیک و انفجار در بسیاری از نقاط دمشق به گوش می‌رسد.
کد مطلب: 150
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *