۰
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۳
رییس انجمن سینمای جوان سیستان و بلوچستان؛

برگزاری دوره‌های تخصصی فیلم‌سازی در چابهار

رییس انجمن سینمای جوان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی فیلم‌سازی در چابهار ادامه خواهد داشت گفت: چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینمای کشور وارد شده است و برگزاری دوره‌های تخصصی و مستمر برای جوانان این منطقه، حائز اهمیت است.
برگزاری دوره‌های تخصصی فیلم‌سازی در چابهار
 رییس انجمن سینمای جوان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی فیلم‌سازی در چابهار ادامه خواهد داشت گفت: چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینمای کشور وارد شده است و برگزاری دوره‌های تخصصی و مستمر برای جوانان این منطقه، حائز اهمیت است.
به گزارش ایرنا، سیمین سرابندی روز پنجشنبه با اشاره به اختتامیه نخستین دوره فیلم‌سازی بعد از بحران کرونا در چابهار اظهار داشت: در این دوره باوجود محدودیت پذیرش، هنرجویانی از سراوان، ایرانشهر، کنارک و سایر نقاط جنوبی استان در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند.
وی اضافه کرد: در این دوره برای هر کلاس سه کارگاه داشتیم و برای هر کارگاه نیز به هنرجویان، گواهینامه معتبر ارائه شد.
نصیراحمد ملازهی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: مدیران انجمن سینمای جوانان استان با کمک انجمن سینما جوان چابهار تصمیم به برگزاری دوره‌های آموزش تصویربرداری، فیلم‌برداری، فیلم مستند و داستانی گرفتند.
وی ادامه داد: در این دوره از کلاس ها به تعداد ۴۵ نفر از هنرجویانی که در کلاس‌ها شرکت کردند گواهینامه اعطا شد.
ملازهی افزود: با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرش محدود بود و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این کلاس‌ها رقم خورد.
 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: بحث سینما و حمایت از جریان فیلم‌سازی، شهر چابهار در جشنواره شهرهای خلاق کشور به عنوان شهر خلاق سینما انتخاب شد که این یک ظرفیتی ایجاد می‌کند که در حوزه سینما و تقویت هنرمندان فیلم‌ساز گام‌های مهم و موثری برداشته شود.
ملازهی بیان داشت: این دوره از کلاس‌ها به طور مستمر برگزار می‌شود و تداوم دارد و تصمیم بر این است که در طول سال دوره های مختلفی را به صورت تخصصی برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: انجمن سینما جوانان چابهار برنامه‌های آموزش و تولید فیلم، فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و مستند داستانی را در دستور کار خود دارد.
حسین ریگی یکی از مدرسان این دوره آموزشی هم اظهار داشت: یک وُرک‌شاپ (کارگاه) سه روزه داشتیم که روز دوم آن به عهده بنده بود و برای تدریس فیلم داستانی انتخاب شد و روز بعد آن کارگاه فیلم مستند برگزار شد.
وی ادامه داد: این دوره آموزشی با استقبال بسیار خوبی همراه بود و نشان می‌دهد که جنوب سیستان و بلوچستان نیاز به این دارد که بیشتر به بحث آموزش بپردازد، مردم نیاز دارند که خودشان رو ارتقا بدهند، امیدواریم که اتفاقات خوبی در عرصه فیلم کوتاه و مستند در چابهار و جنوب سیستان و بلوچستان رقم بخورد.
این مدرس فیلم‌سازی افزود: در برپایی دوره همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد و دوستان سعی کردند تعداد معدودی از علاقه‌مندان را پذیرش کنند و این کلاس‌ها با همکاری انجمن سینما جوانان زاهدان و منطقه آزاد چابهار  برگزار شده است و امیدوارم که از این به بعد نیز هر ۲ ماه یک بار از این نوع آموزش‌ها در منطقه آزاد چابهار برگزار شود.
محسن شیرزایی مدرس کارگاه مستندسازی هم گفت: با توجه به اینکه چابهار علاقه‌مندان زیادی دارد، ما بر اساس تناسب نیازی که در این منطقه بود تلاش کردیم که بتوانیم در این کارگاه سه روزه آنها را با مباحثی از سینما چه در ساختار داستانی و چه در سینمای مستند و فیلم برداری آشنا کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه کارگاه ایده تا پیش‌نویس فیلم‌نامه را داشتیم و برای من جذاب بود که هنرجویان از ابتدا تا انتهای کارگاه، علاقه‌مند به مباحث آموزشی بودند و نکته‌های آموزشی را دنبال می‌کردند و مطمئن هستم اگر با همین روش این کار ادامه پیدا کند حتما اتفاقات خوبی به دنبال خواهد داشت.
شیرزانی افزود: شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان پر از داستان،  قصه، فرهنگ، آداب و رسوم خاص است و ما می‌دانیم که آداب و رسوم منطقه متفاوت است، حس می‌شود که ورود علاقه‌مندان به عرصه بیان تصویری می‌تواند خیلی به معرفی داستان‌ها کمک کند و درواقع سینما، حمایت از سینما، رشد علاقه مندان در مسیر بیان تصویری می‌تواند به توسعه فرهنگ و سایر مسائل استان کمک کننده باشد.
یاسر دشتی یکی از هنرجویانی که از منطقه سرباز در این دوره آموزشی شرکت کرده است نیز بیان داشت: از آنجایی که به فیلم‌سازی علاقه دارم، در این کلاس‌ها شرکت کردم و از کسانی که این کلاس‌ها را برگزار کردند قدردانی می‌کنم.
یاسر دشتی در پاسخ به این پرسش که «چه شد از سراوان به چابهار آمدی» و اینکه آیا در سرباز این کلاس‌ها برگزار نمی‌شود، گفت: در شهرستان سرباز امکانات آنچنانی وجود ندارد که زمینه برگزاری این دوره‌ها فراهم شود. اما علاقه‌ای که بود باعث شد از سرباز در این کلاس‌ها حضور داشته باشم.
"محمدندیم آز" از شهرستان کنارک هنرجوی دیگر این دوره آموزشی افزود: به خاطر علاقه‌ای که به فیلم‌سازی داشتم در این دوره شرکت کردم. تجربه ساخت چند کار مستند دارم که در شبکه‌های جام جم، دو و سه در حوزه بازیگری دیده شدم.
سلمان عثمانی هم یکی از علاقه‌مندان به سینما از چابهار بیان داشت: مدتی بود که کلاسی به این شکل و کیفیت برگزار نشده بود و برای یادگیری بیشتر در این دوره شرکت کردم.
کد مطلب: 150691
برچسب ها: فیلم‌سازی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *