۰
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰

آمادگی بالگرد نبوغ برای ششمین پرواز خود

بالگرد «نبوغ» ناسا در مریخ در حال برنامه ریزی برای انجام ششمین پرواز خود در هفته‌ آینده در این سیاره سرخ رنگ است.
آمادگی بالگرد نبوغ برای ششمین پرواز خود
بالگرد «نبوغ» ناسا در مریخ در حال برنامه ریزی برای انجام ششمین پرواز خود در هفته‌ آینده در این سیاره سرخ رنگ است.
به گزارش پایگاه اینترنتی ناسا، این اولین پرواز بالگرد نبوغ در فاز عملیاتی جدید است که شامل بررسی ویژگی‌ های جدید سطح مریخ می‌ شود. در این عملیات نبوغ بر روی محلی متفاوت فرود خواهد آمد. در این مرحله، تصاویر و داده‌های جمع‌ آوری شده در چند روز پس از انجام عملیات به زمین ارسال می‌ شود. مریخ‌ نورد استقامت تصویری از نبوغ ضبط نخواهد کرد؛ زیرا در حال آماده شدن برای ماموریت علمی خود است.
پرواز ششم نبوغ با اوج گرفتن این بالگرد تا ارتفاع ۱۰ متر آغاز خواهد شد. سپس ۱۵۰ متر به سمت جنوب غربی حرکت خواهد کرد. این بالگرد پس از رسیدن به مقصد، تصاویری رنگی از محل مورد نظر خواهد گرفت. نبوغ پس از پایان عکس‌ برداری، ۵۰ متر دیگر به سمت شمال شرقی پرواز می‌ کند و در منطقه‌ای به نام «پایگاه C» فرود می‌آید.
بالگرد نبوغ قصد دارد عملکرد خود را در طول این پرواز افزایش دهد. بیشترین سرعتی که انتظار می‌رود نبوغ در این پرواز تجربه کند ۹ مایل بر ساعت (۴ متر بر ثانیه) است و مدت زمان پرواز آن در حدود ۱۴۰ ثانیه خواهد بود.
این اولین بار است که این بالگرد بر روی مکانی فرود می‌آید که آن را از بالا بررسی نکرده است. با این حال کارشناسان ماموریت نبوغ با تکیه بر تصاویر دوربین HiRISE روی مدارگرد ناسا تشخیص داده‌اند که این مکان نسبتا مسطح است.
قرار بود مأموریت بالگرد نبوغ پس از ۳۰ روز و انجام حداکثر پنج پرواز به پایان برسد، اما عملکرد بسیار خوب آن باعث شد ناسا مأموریت آن را برای فاز «نمایش عملیات» تمدید کند.
کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، بالگرد نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.
نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می شود. این بالگرد  از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می ‌چرخند. سرعت چرخش موتور این بالگرد ۳۷ دور بر دقیقه می ‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده کرده است.
کاوشگر استقامت روز پنج شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.
کد مطلب: 150737
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *