يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۰

کشف شواهد جدید که وجود زندگی در مریخ را ثابت می‌کند

به گفته باستان شناسان، کشف نهمین نمونه سنگ مریخ، وجود حیات در این سیاره را نشان می‌دهد.
کشف شواهد جدید که وجود زندگی در مریخ را ثابت می‌کند
 مریخ‌نورد  استقامت ناسا در حال حفاری سطح سیاره سرخ و در جستجوی شواهدی از آب جاری در مریخ باستان است تا نشانه‌هایی از حیات در آن پیدا کند.
اعضای تیم ماموریت ناسا اعلام کردند که مریخ‌نورد Perseverance در حال کاوش یک رودخانه باستانی در داخل دهانه Jezero است. این مریخ‌نورد اخیراً نهمین نمونه از سنگ مریخی را در مکانی که در فوریه ۲۰۲۱ فرود آمده بود، جمع آوری کرد.
«استقامت» بیش از یک سال است که در جست و جوی حیات در دهانه Jezero با عرض ۴۵ کیلومتر است. با توجه به شواهد به دست آمده احتمال داده می‌شود در مقطعی از گذشته باستانی مریخ، حیات در این سیاره وجود داشته است. دانشمندان بر این باورند که اگر در گذشته زندگی در مریخ وجود داشت، اکنون سنگ‌های این منطقه می‌توانند شواهدی از فسیل‌های مولکولی را نشان دهند.
براد گارچینسکی، یکی از همکاران دانشجو در دانشگاه پردو، در وبلاگ رسمی ناسا نوشت: اگر در گذشته حیات میکروبی در مریخ وجود داشته، یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی حیات، دلتای رودخانه است، زیرا گل‌های لایه‌ای ظریف می‌توانند سابقه‌ای از فعالیت میکروبی را نشان دهند.
مریخ نورد Perseverance در جستجوی نشانگرهای زیستی باستانی و مکان‌هایی که ممکن است حیات در آن وجود داشته باشد به ۲۳ دوربین مختلف، طیف‌سنج فلورسانس اشعه ایکس، سیستم رادار نفوذ به زمین و ابزار SuperCam که سنگ‌ها را با لیزر جدا می‌کند، مجهز است. این مریخ نورد دارای دو میکروفون داخلی است تا صداهای مریخ را ضبط کند.
Ingenuity یک هلیکوپتر روباتیک کوچک است که به جستجوی مکان‌ها و اشیاء مریخ که مورد علاقه مریخ نورد Perseverance کمک می‌کند. هلیکوپتر Ingenuity تا به امروز ۲۹ ماموریت پرواز موفقیت آمیز انجام داده است که طولانی‌ترین آن‌ها ۱۶۹.۵ ثانیه به طول انجامیده است.