۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۱

تبلیغات انتخاباتی و وعده‌های نامزدها

تبلیغات انتخاباتی ۱۴۰۰ شروع شده و نامزدها برای جلب آرای عمومی، وعده‌هایی را در قالب برنامه به مردم می‌دهند؛ وعده‌هایی که برخی از آنها مورد نقد رسانه‌ها و گروه ‌های مختلف قرار گرفته اند.
تبلیغات انتخاباتی و وعده‌های نامزدها
 تبلیغات انتخاباتی ۱۴۰۰ شروع شده و نامزدها برای جلب آرای عمومی، وعده‌هایی را در قالب برنامه به مردم می‌دهند؛ وعده‌هایی که برخی از آنها مورد نقد رسانه‌ها و گروه ‌های مختلف قرار گرفته اند.
تنور انتخابات روز به روز در حال گرم شدن است و ۷ نامزد انتخابات تبلیغات خود را شروع کرده اند و در این میان مهمترین ابزار آنها رسانه ها است؛ رسانه هایی که در جهت موافق و مخالف برخی از نامزدها فعالیت می کنند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف این اتفاق مهم پرداخته اند.
مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا
با وجود اینکه به انتخابات نزدیک می شویم اما رسانه های اصلاح طلب همچنان نیم نگاهی به رد صلاحیت ها دارند و اما در کنارش به مناظره ها و شعارهای نامزدها هم توجه دارند. در همین خصوص روزنامه جهان صنعت مطلبی با عنوان «مناظرات زیر سایه تعامل رییسی با رقبا» می آورد و روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «تعارف زیر پوست رقابت» به موضوع مناظره های می پردازد. البته برخی از رسانه ها به موضوع انتخابات و مذاکره وین اشاره می کنند و روزنامه شرق در همین خصوص یادداشتی منتشر می کند. وعده های نامزدهای انتخاباتی یکی دیگر از موضوع های مورد توجه روزنامه های اصلاح طلب است. در همین ارتباط روزنامه آرمان ملی یادداشتی با عنوان «وعده‌های مجرمانه برخی کاندیداها» منتشر می کند. رسانه های اعتدالی هم نگاهی به وعده های نامزدها دارند و در همین خصوص روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «وعده‌های محال و دور از دسترس نامزدها» به این مطلب می پردازد و اما خبرآنلاین از احتمال بازگشت اصلاح طلب با کاندیداهای جدید سخن به میان می آورد. اما در این میان رسانه های اصولگرا که همه چیز را بر مراد دل خود می بینند از یک طرف تلاش می کنند تا دولت حاضر را تخریب کنند و از طرفی دیگر تبلیغات خود را شروع کرده اند. در همین ارتباط روزنامه رسالت در تیتر «خبری از غنیمت نیست» به این موضوع می پردازد. خبرگزاری تسنیم معتقد است که با انتخاب اصلح ‌سکان هدایت کشور به فرد لایق بسپاریم و دیگر رسانه های اصولگرا به مشارکت و وعده های نامزدها توجه دارند.
رسانه‌های اصلاح‌طلب
مناظرات زیر سایه تعامل رئیسی با رقبا
روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به قلم جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب می نویسد: انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است و گمانه‌ها و تحلیل‌های بسیاری نیز مطرح شده است.
*قاعدتا از حالا و تا پیش از دقیقه نود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از نتیجه این رقابت‌ها داشت اما برخی تحلیلگران از احتمال شکل‌گیری یک رقابت درون‌جریانی در جبهه اصولگرایی، شکل‌گیری یک دوقطبی بدون حضور رییسی و نهایتا به حاشیه رفتن او می‌گویند.
* اینکه نامزدهای باقی مانده در عرصه انتخابات چه رویکردی را در ارتباط با برنامه‌های همدیگر به خصوص راجع به دیدگاه‌های آقای رییسی یا دو گزینه مستقل اتخاذ می‌کنند، بستگی به چند عامل یا اتفاق دارد.
*نخست اینکه، آیا بین آقای مهرعلیزاده و همتی توافقی بر این مبنا که فقط یک نفر در عرصه بماند، صورت می‌گیرد یا خیر.
*دوم اینکه، جریان اصلاح‌طلبی از شوکی که به آن وارد شده، بیرون آمده و با الهام از کاری که مرحوم هاشمی در سال ۹۲ کرد، از یکی از این دو گزینه حمایت می‌کند یا خیر؟
*طبیعتا اگر این اتفاق بیفتد، نوعی آرایش در مناظرات ایجاد می‌شود.
*اما اگر این اتفاق نیفتد ادامه کار در مناظرات انتخاباتی بستگی به رایزنی و نحوه تعامل رییسی با برخی نامزدها دارد.
*فراموش نکنیم که برخی نامزدهای کنونی قبلا گفته بودند که اگر رییسی بیاید، نخواهند آمد و اصلا ثبت‌نام نمی‌کنند اما آمدند و ثبت‌نام کردند.
*بر این اساس اگر در شرایط فعلی آقای رییسی با آنان صحبت کرده و قول و قراری برای استفاده از آنان در مناصب بگذارد، احتمالا به نفع او کنار خواهند رفت.
*نکته آخر اینکه برخی معتقدند، عدم ورود به تبلیغات جدی انتخاباتی از طرف برخی نامزدهای اصولگرا به خاطر آن است که هنوز درباره ماندن و نماندن در رقابت‌ها تصمیم نگرفته‌اند و احتمالا منتظر تعامل با رییسی هستند.
*به باور من البته تشکیل ستاد و… تغییری در معادلات سیاسی آن جریان ایجاد نمی‌کند و حتی می‌توان گفت که تشکیل ستادهای انتخاباتی قدرت چانه‌زنی‌ آنان را در گفت‌وگوهای درون‌جریانی بالا می‌برد.
تعارف زیر پوست رقابت
روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: اصول‌گرایان در حال تعارف انتخاباتی هستند.
*تقریبا همه گروه‌ها و احزاب آنان روی سیدابراهیم رئیسی متمرکز شده‌اند، در حالی که چند شخصیت مهم‌شان هم حالا رقیب رئیسی هستند.
*چنانچه در صحنه انتخابات بمانند به نوعی در مقابل کاندیدای محبوبشان یعنی رئیسی خروج کرده‌اند و علم مخالفت برافراشته‌اند و چنانچه از رقابت هم کناره‌گیری کنند با این شائبه مواجه‌ می‌شوند که از اول هم نتیجه را می‌دانسته‌اند.
*به همین خاطر حالا در حال تعارف زدن به یکدیگر هستند که هرکدام بهتر است صحنه را ترک کند و فضای انتخابات را به پیروزی جریانی ترجیح دهد.
*با این حال‌ نمی‌توانند به صراحت بگویند که صحنه انتخابات از حالا در دستان ‌اصول‌گرایان و حامیان رییسی است، به همین خاطر در سخنان و مصاحبه‌های متعدد تلاش دارند این گونه تأکید شود که حالا یک رقابت جدی شکل گرفته است و اصلاح‌طلبان در این رقابت نیز حضور دارند، اما در نهایت با سخن گفتن از احتمال کناره‌گیری نامزدها به نفع رییسی این نتیجه را به دست مخاطب‌ می‌دهند که آن گونه هم که‌ می‌گویند، قرار نیست، رقابت خاصی رخ دهد.
 
‌انتخابات ایران و مذاکرات وین
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم کوروش احمدی دیپلمات می آورد: با شروع روند انتخابات در ایران یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که این روند و مذاکرات ژنو برای احیای برجام چه تأثیر و تأثر متقابلی می‌توانند بر یکدیگر داشته باشند.
*اعلام اسامی کاندیداهای تأییدشده توسط شورای نگهبان تا حد زیادی تکلیف انتخابات را حداقل از نظر سمت‌وسو روشن کرده است.
*رقابت در این دوره میان نامزدهای اصولگرایی است که به درجات مختلف مخالف یا منتقد برجام هستند.
*این امر موجب طرح سؤالاتی در هر دو طرف مذاکره شده است. در طرف ایران، این سؤال مطرح است که آیا مذاکرات همچنان به‌ترتیب سابق باید تا نیل به توافق نهایی ادامه یابد یا بهتر است اجازه داده شود تا پیروز انتخابات نیز که مجری توافق جدید خواهد بود، بتواند نظرات خود را در مورد روند مذاکره و توافق نهایی اعمال کند.
*زمزمه‌هایی اکنون در رسانه‌های غربی آغاز شده با این مضمون که غرب نباید در نیل به توافق درمورد برجام عجله کند و باید منتظر نحوه برگزاری انتخابات و میزان مشارکت در آن و تأثیر آن بر موقعیت نظام و صف‌بندی نیروها در ایران بماند و متناسب با آن سیاست‌های خود را بازتعریف کند و به گونه‌ای عمل نکند که موجب تقویت تندروها در ایران شود.
*برخی نیز مدعی شده‌اند که دولت جدید در ایران، در مقایسه با دولت کنونی، ممکن است با توجه به فقدان مخالفت با توافق جدید برای احیای برجام و نیز داشتن منافعی در نیل به توافق آمادگی بیشتری برای کمک به تسریع روند و احتمالا دادن امتیازات بیشتر داشته باشد.
وعده‌های مجرمانه برخی کاندیداها
روزنامه آرمان ملی در یاداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان نوشت: در دوره‌های انتخاباتی طی سنوات گذشته، کاندیداهای اصلی شعارهای کلی می‌دادند.
*اکنون کاندیداهایی فرعی برای اینکه به‌زعم خود جلب رای کنند، وعده‌هایی سر می‌دهند که بعضا اگر در سطح جامعه انعکاس پیدا کند جز روش پوپولیستی چیز دیگری  نیست و رای گرفتن بدین طریق با وعده‌های فریبنده تعریف می‌شود.
*یا دیگری از انجام کاری سخن می‌گوید که ارزش پول ملی به سومین پول قدرتمند جهان بعد از دلار و یورو تبدیل خواهد شد!
*فرض کنیم جوانان پشت سر کاندیدایی آمدند که قرار است ۵۰۰ میلیون تومان وام بدهد.
*به هر حال اگر دادستان یا مدعی‌العموم ورود پیدا نمی‌کنند لااقل مشاورکاندیداهای اصلی این سوال را مطرح کنند که چگونه می‌خواهند ظرف چهار سال ریال ایران به قدرتمندترین پول تبدیل شود و از دیگری پرسش شود وقتی تعداد جوانان مشخص است و موجودی خزانه هم معلوم، چگونه وعده ۵۰۰ میلیون تومانی می‌دهد؟
*کاش مدعی‌العموم ورود پیدا کند یا دیگر کاندیداها آنها را به چالش بکشند تا چنین سخن نگویند!
همتی، سوپر من نیست!
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمد محمودی تحلیلگر مسایل سیاسی می نویسد: آیت‌ا... هاشمی از ابتدای انقلاب تا آخرین ساعات عمرش مقابل «سوپرمن‌های غالبا سوپرانقلابی» ایستاد.
* «سوپرمن‌هایی» که با شعارهای بزرگ  و اکثرا بی‌حاصل، کشور را در مقاطع مختلف به سوی پرتگاه‌های خطرناک می‌کشاندند و نظام اسلامی مجبور می‌شد تاوان اقدامات بی‌خردانه آنها را تا مدت‌ها بپردازد.
*مصادیق سوپرمن‌های سوپرانقلابی بسیارند و هدف این مقال هم یادآوری خسارات جز به جز آنها نیست. اما شاید نگاهی گذرا به کارنامه و عاقبت یکی از مهمترین مصادیق سوپرمن‌های سوپرانقلابی برای درک بهتر موضوع مفید باشد.
 *نکته خطرناکی که این روزها گویا از چشم شورای نگهبان هم دور مانده است، پیدایش «سوپرمن‌های جدید» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ است که‌ هم دوباره «ابرقهرمان مبارزه فساد» دارد و هم «سوپرمن‌هایی سوپرانقلابی» که با وعده‌های محیرالعقولی که می‌دهند، دست احمدی‌نژاد را هم از بابت «سوپرمن‌بازی» از پشت بسته‌اند و به قول یکی از دوستان رسانه‌ای؛ کم مانده وعده یک خانه زعفرانیه را هم در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به هر ایرانی بدهند!.
 *برای عبدالناصر همتی که هرگز منادی «سوپرمنیسم» نبوده، امروز بزرگترین فرصت عمرش به‌وجود آمده تا پا جای پای بزرگانی نظیر آیت‌ا... هاشمی بگذارد و مقابل «سوپرمن‌های» انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بایستد. امید که سربلند بیرون بیاید.
کاندیداهای ریاست جمهوری باید برنامه های کارگری خود را شفاف بیان کنند
خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با آیت اسدی عضو کارگری شورایعالی کار و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین می نویسد: ممکن است کاندیداها دارای برنامه مدونی نباشند چراکه اگر برنامه مدونی داشته باشند، در همان جلسات در مقابل تقاضاهای اعضای اتاق بازرگانی یا در سایر نشست‌ها به صراحت می‌گویند برنامه‌ی ما برای جامعه‌ی کار و تولید این است!
*پیشنهادات اتاق بازرگانی از همه نظر در تقابل با منافع کارگران و تولید است؛ توجه به تولید، توجه به بهره‌وری و نیروی کار است؛ چراکه نیروی کار، مهم‌ترین عامل بهره‌وری است.
*به جای این پیشنهاداتِ تعدیلی و دست راستی که حقوق کارگران و بازنشستگان را خدشه‌دار می‌سازد، باید نیروی فنی و حرفه‌ای را تقویت کنند، نیروی کار ماهر تربیت کنند؛ باید مزد را از ته جدول مزد کشورهای جهان، ده پله بالاتر بیاورند نه اینکه بیایند بگویند ما حاضریم مزد را به توافق دو طرف موکول کنیم.
*وقتی نرخ بیکاری ۶۰ درصد است و کارگر قدرت چانه‌زنی ندارد، چطور می‌تواند سر میز مذاکره بر سر دستمزد توافق کند!؟ کارگر دستش خالی است و در چنین شرایطی، مزد توافقی یعنی همان استثمار کارگر منتها می‌خواهند استثمار را قانونی کنند!
رسانه‌های اعتدالی
وعده‌های محال و دور از دسترس نامزدها
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم عباس سلیمی نمین تحلیلگر سیاسی می نویسد: امسال هم مانند ادوار گذشته انتخابات، بخشی از نامزدهای ریاسـت جمهوری کار خود را در میدان رقابت با شعارها و وعده‌های بزرگ آغاز کرده‌اند.
*گویی وضعیت طوری است که هر چه شرایط کشور پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود، بعضی از سیاسیون وعده‌های محال‌تر و دور از دسترس‌تر را مطرح می‌کنند.
*با کمال تأسف یکی از دلایل آن این است که بر حسب تجربه بسیاری از سیاست‌ورزان در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه در تهییج عمومی موفق‌تر باشند در نهایت سبد رأی بزرگتری برای خود دست‌وپا خواهند کرد.
*هم‌اکنون در بخشی از شعارهای انتخاباتی مطرح شده می‌توان دو دسته آشفتگی را شناسایی کرد.
*دسته اول این آشفتگی‌ها مربوط به محتوای خود شعارها می‌شود. به این ترتیب که در آنها یک نظام منطقی و استدلالی یافت نمی‌شود.
*اما آشفتگی دیگر در ساحت اجتماعی است. به این معنا که آشفتگی موجود در بیان و شعارهای نامزدها و تلاقی این مجموعه با هم در منظر افکار عمومی در نهایت باعث ایجاد تشویش ذهنی جامعه از نظر مطالبات، انتظارات، درک از ‌واقعیت، امید به آینده، اعتماد به سیستم و امثال اینها خواهد شد.
*امروز در شرایط فعلی کشور نه بازگویی مشکلات، هنر بزرگی است و نه طرح شعارهای دهان‌پرکن. اکنون شما در هر مکان عمومی که حاضر شوید، مردم عادی هم مشکلات را به‌خوبی نامزدها و یا حتی بهتر از آنها می‌فهمند.
*دادن شعارهای بدون پشتوانه هم طبیعتاً به مثابه طرح مشکلات، کار سختی نیست. هنر سیاست‌ورزی در این میدان اقناع کردن با بیان راهکارهای منطقی و دور کردن فرایند انتخابات از روش‌هایی هیجان‌آفرین است.
بازگشت اصلاح طلبان به انتخابات ۱۴۰۰ با «کاندیدایِ جدید»؟
خبرگزاری خبرآنلاین گفت و گویی با محمدعلی ابطحی چهره سیاسی اصلاح‌طلب انجام داده است و به نقل از وی می آورد: طبیعتا آقای همتی جزو کاندیداهای پیشنهادی احزاب اصلاح طلب به جبهه اصلاحات ایران که مجموعه آن کاندیداها هم ردصلاحیت شدند نبوده‌اند.
*در شرایط فعلی به این دلیل که اصلاح‌طلبان مشارکت غیرفعال خواهند داشت طبیعی است که هر کسی ممکن است به بخش‌هایی از آنهایی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند نزدیک شوند؛ از این رو آقای همتی هم یکی از آنها است.
*طبیعتاً افرادی که بعد از این اقدام شورای نگهبان،  علاقه مندند در انتخابات شرکت کنند به آراء مختلف اعم از آراء سفید و غیره تقسیم می شوند و در نهایت سبد آراء به سمت یکی از کاندیداها خواهد رفت.
*مهم این است که احزاب اصلاح طلب پس از ردصلاحیت شدن کاندیداهایشان، بخواهند تصمیم جدیدی بگیرند طبیعتاً اگر تصمیم جدیدی از نظر محتوایی بگیرند هیچ مشکلی با آقای همتی ندارند.
*آقای همتی چهره شناخته شده و معتبری است که حتما چارچوب ذهنی اش مقبول تفکر اصلاح طلبی است اما اینکه کاندیدای اصلاح طلبان است یا خیر بحث دیگری است.
رسانه‌های اصولگرا
چرا انتخابات پیچیده اما پیشرو است؟
روزنامه کیهان در یادداشت روز به قلم محمد ایمانی نوشت: انتخابات، میدان نزاع خروس‌جنگی‌ها یا معرکه‌گیری بزن‌بهادرها نیست که مردمی کنجکاو، ساعتی در هیاهوی آن جمع شوند و جیغ و سوت بزنند.
*انتخابات، مسابقه خدمتگزاری است و آداب چنین مسابقه و چنان خدمتی باید رعایت شود.
*برآیند این مسابقه باید امنیت، آسایش، عزت، اقتدار، نشاط و امید بیشتر یک ملت باشد، و نه سرشکستگی و دوقطبی شدن و پسرفت قدرت ملی، چنانکه در سیرک انتخاباتی آمریکا دیدیم.
*بیانات اخیر رهبر انقلاب، افقی تازه‌ای را پیش روی انتخابات باز کرد. ایشان از مدل حکیمانه‌ای سخن گفتند که کاملاً بدیهی و حکیمانه به‌نظر می‌رسد؛ اما در اثر برخی رویه‌های غلط انتخاباتی، مهجور و مغفول مانده است.
*نظرسنجی‌ها تایید می‌کند که اولویت ‌ترغیب‌کننده مردم، نه اسامی ‌و جناح‌ها، بلکه کفایت و کارآمدی است.
*چنانکه طبق نظرسنجی‌های دولتی، بیشترین عامل ‌ترغیب‌کننده مشارکت، «داشتن برنامه جدی برای مبارزه با فساد» است.
*هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات در چند دوره اخیر، در تعیین نتیجه نهایی، بسیار پرنوسان و موثر بوده است.
*بنابراین، نتیجه حقیقی همان است که پس از روز رای‌گیری معلوم می‌شود. به‌نظر می‌رسد هرچه جلوتر برویم، هیجان رقابت افزایش یابد و به واسطه مناظره‌ها و انتشار فیلم‌های تبلیغاتی و تدارک نامزدها، احتمالا شاهد مشارکتی بالای ۶۰ درصد و بیشتر هم باشیم.
 
آیه یأس‌خوان‌ها پیاده‌نظام‌ دشمن هستند
روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نوشت: قطعا هر چه مردم بیشتر در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کنند، بر مشروعیت، مقبولیت، امنیت و قدرت ملی کشور افزوده می‌شود، لذا کسانی که آیه یأس می‌خوانند و با صحبت‌ها و عملکرد خود بر این حضور حداکثری تأثیر منفی می‌گذارند، در زمین دشمنان نظام بازی می‌کنند و به تعبیری پیاده‌نظام دشمن هستند.
*امروز نخبگان و خواص جامعه باید برای مردم از اقدامات و خدمات بزرگ نظام اسلامی بگویند.
*ایران اسلامی امروز قدرتمندترین کشور در منطقه غرب آسیاست و چنین نظام توانمند و قدرتمندی را که منشأ تحول در سایر کشورها شده باید محترم بشماریم.
*مردم را امیدوار کنیم که این کشور توانسته به جایی برسد که با آمریکا مبارزه ‌کند و آن را به زانو درآورده است.
*نباید به واسطه یک جریان یا فردی که رأی نمی‌آورد یا شخصا امید به آینده ندارد، نظام را زیر سوال برد.
*انتخابات فرصتی تاریخی برای تعیین سرنوشت کشور و پیوند مردم با نظام اسلامی است و نتیجه آن، حل تدریجی تمام مشکلات کشور بویژه وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است.
*همگان ـ بویژه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ـ باید بدانند آنچه از رأی آوردن آقای زِیْد یا آقای عَمْرو مهم‌تر است، اصل نظام است، لذا مردم را به حضور در پای صندوق‌های رأی توصیه کنید و در مقابل اصل انتخابات مخالف‌خوانی نکنید.
*بنابراین تلاش برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید اولویت کاندیداهای ریاست‌جمهوری باشد.
*ذکر این نکته نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد که نامزدهای انتخابات از دادن وعده‌هایی که توان عمل کردن به آن را ندارند به‌ جد بپرهیزند، چرا که اگر خلاف این وعده‌ها عمل کنند، مردم به مرور دچار یأس خواهند شد.
برکناری نامزد بوروکرات
روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: عبدالناصر همتی که در سابقه مدیریتی خود مدیرکلی خبر و معاونت سیاسی صداوسیما، ریاست بیمه مرکزی و مدیرعاملی بانک ملی و این اواخر ریاست کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم را داشته، با حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری‌۱۴۰۰ به چهره‌ای متفاوت در نوع خود تبدیل شده است.
*خبر عزل همتی از ریاست کل بانک مرکزی توسط رییس‌جمهوری، حرف و حدیث‌های زیادی را طی ساعات سپری شده گذشته به‌وجود آورده است.
*عبدالناصر همتی همانطور که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی چندی پیش اعلام کرد، کماکان از اعضای این حزب به شمار می‌آید و به لحاظ تبار سیاسی، «راست مدرن» و زیرمجموعه گفتمان اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود.
*مطابق واقعیت مزبور، این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده لااقل بخشی از جبهه اصلاحات بخواهد از همتی در انتخابات حمایت کند.
*خود همتی نیز علاوه بر موضوعات اقتصادی، سعی دارد در لابه‌لای سخنانش شمه‌ای از مسائل سیاسی و اجتماعی را نیز خلط کند تا بدین صورت، نظر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان درباره حمایت از او جلب شود.
گزینه کارگزاران؛ نامزد اصلاح‌طلبان؟
روزنامه فرهیختگان در گفت و گویی با بهروز شجاعی عضو بنیاد باران در مورد همتی و مهرعلیزاده می آورد: نهاد اجماع‌ساز تعداد محدودی کاندیدا مشخص کرده بود و صرفا آنها برنامه‌های خود را ارائه دادند؛ لذا اسم این افراد نبوده و بحث حمایت خاتمی از این دو فرد فعلا منتفی است. البته اینکه در ادامه چه اتفاقی بیفتد را اطلاع ندارم و ممکن است شرایط تغییر هم کند.
*تا جایی که من اطلاع دارم خاتمی از قبل هم بنای دخالت و اعلام حمایت از فرد خاصی در این انتخابات نداشت و با این شرایط جدید که دیگر بعید است.
*انتخابات پیش‌رو در رقابت از جنس اقتصادی است و هرکسی بتواند در جنگ ایده‌های اقتصادی دست برتر را داشته باشد، طبیعی است بتواند حمایت و نظر مردم را به خود جلب کند.
*البته مردم هم ایده و عمل خوب می‌خواهند و باید ببینند کسانی که ادعاهای اقتصادی دارند آیا توانایی داشته و آزمون خوب هم پس داده‌اند یا خیر.
*برخی شعارهای پرطمطراق ارائه می‌کنند اما توانایی لازم را ندارند، درحالی که توانایی مهم است. به‌نظرم این امر برای قضاوت کردن مردم و جریان حامی اصلاحات و هرکس دیگری مهم است، لذا باید ببینند مرد میدان حوزه اقتصادی کیست.
خبری از غنیمت نیست
روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم مسعود پیرهادی می آورد:  فردی که در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، خود را نامزد ریاست جمهوری کرده است یا خیلی مَرد است یا خیلی حواس‌پرت! دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.
* کمبود کالاهای اساسی یکی دیگر از چالش‌های دولت سیزدهم خواهد بود.
*هنوز مناظرات شروع نشده، تنور پرخاش‌ها و جدل‌ها داغ شده است.
*صاحبان حجره‌های بازار افشاگری کرکره‌ها را بالا کشیدند و هل‌من‌مبارز گویان، یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان! حق و باطل را به هم می‌آمیزند و از خجالت یکدیگر درمی‌آیند
*آبروی رفته به جوی برنمی‌گردد و دل‌های زنگارگرفته به یکباره چون آینه، شفاف نمی‌شود؛ پس باید قدری در کفّ لسان، کوشاتر باشند تا فردایی سرافکنده را تجربه نکنند.
*نباید وعده‌ای داد که اساسا تحقق‌پذیر نیست؛ مگر کارزار تبلیغات، حراجی است.
دوقطبی رئیسی- همتی؟
روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: رد صلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلبان از پزشکیان گرفته تا جهانگیری باعث شده تا معادلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان برهم بخورد. حالا در این شرایط، اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا می‌خواهند از میان مهرعلیزاده و همتی از یکی حمایت کنند یا نامزدی معرفی نمی‌کنند و به سراغ مشارکت غیرفعال خواهند رفت.
*در این بین اما رفته رفته این فضا در بین اصلاح طلبان در حال شکسته شدن است و به خصوص بعد از آغاز تبلیغات دو گزینه اصلاح طلب به ویژه عبدالناصر همتی، مواضعی در حمایت از وی و کنار گذاشتن موضع حمایت نکردن از هیچ نامزدی در بین اصلاح طلبان به گوش می رسد.
* در همین زمینه تعدادی از  چهره های راست اصلاح طلبی براین باورند که باید به انتخابات ورود کنند و مشارکت غیر فعال دردی را دوا نمی کند.
*محسن هاشمی رفسنجانی نیز یکی از این افراد است؛ او در اظهارات اخیر خود با اشاره به این که مشی و منش مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت از کاندیداهای موجود بوده است، عبدالناصر همتی را گزینه مطلوبی دانست.
*پیشتر نیز غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران از تمایل جدی این حزب به همتی خبرداده بود.
*اما اصولگرایان برخلاف اردوگاه اصلاح طلبی با پنج کاندیدا و دستانی پر در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کرده اند. حال سوال این جاست که صحنه آرایی اردوگاه اصولگرایی به همین شکل باقی خواهد ماند یا در نهایت با انصراف بعضی کاندیداها به نفع کاندیدای اصلی، صحنه انتخاباتی اصولگرایان دستخوش تغییراتی خواهد شد؟
*موضوعی که پیشتر علیرضا زاکانی به آن پرداخته و تاکید کرده بود که جبهه انقلاب در نهایت با یک کاندیدا وارد انتخابات خواهد شد.
*در این بین جریان پایداری برخلاف حمایت خود از سعید جلیلی در انتخابات ۹۲، در این دوره از انتخابات اعلام کرد که از سید ابراهیم رئیسی حمایت می کند.
*درکنار پایداری، سعید محمد کاندیدای احراز صلاحیت نشده این دوره از انتخابات نیز در آخرین اظهارنظر خود به حمایت تمام قد از رئیسی پرداخت.
بایسته‌های یک انتخابات سالم
روزنامه جوان در یادداشتی به قلم داود عامری می آورد: با اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص احراز صلاحیت برای حضور در رقابت‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و گذر چند روز از این اتفاق و با روشن شدن بعضی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها، انتخابات ۱۴۰۰ وارد مرحله‌ای جدی‌تر شد.
*از این به بعد، کاندیداهای حاضر در رقابت، برای مواجهه با افکار عمومی شروع به اعلام برنامه ها، اهداف و نحوه مواجهه خود با مشکلات حال حاضر جامعه خواهند کرد و ممکن است کاندیداهای احراز صلاحیت نشده نیز واکنش‌هایی را از خود بروز دهند.
*به جهت اینکه بتوانیم به برگزاری یک انتخاب پرشور کمک کنیم، شایسته است در هر دو جایگاه با تأسی به قانون، رفتار درست و مطابق با منافع میهنمان داشته باشیم.
*مرور روش اتخاذ شده در رقابت‌های گذشته ریاست جمهوری نشان می‌دهد که متأسفانه به تدریج در مناظرات انتخاباتی، اخلاق محدودتر شده و کاندیداها تلاش می‌کنند به هر ترفندی، رقیب را از میدان بیرون کنند.
*واقعیت این است که تمامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده از شخصیت‌های برجسته و از رجال سیاسی کشور هستند.
*از مدیران ارشد نظام در پست‌های مختلف بوده و هستند، لذا بر ظرفیت‌های مالی و ساختاری کشور وقوف دارند. به طور طبیعی این اطلاع، آنها را هم در تدوین برنامه‌های دولت آینده خود و هم در تبیین برنامه‌های خود در سخنرانی‌ها و مناظره‌ها به واقع گرایی سوق خواهد داد.
*پس انتظار مردم شکل‌گیری یک گفتمان واقع گرایی در عرصه تبلیغات است.
*این اتفاق هم به نفع خود کاندیداها است و هم به نفع مردم که منجر به شکل‌گیری توقعات بر اساس برنامه‌ها می‌گردد و در روند مدیریت دولت همراهی عمومی را به همراه خواهد داشت.
*اما قسمت دیگر این سخن در خصوص کاندیداهای احراز صلاحیت نشده است. با احترام به شورای نگهبان که تصمیمات آن برای همگان لازم الاتباع است، این افراد هم از شخصیت‌های برجسته در نظام جمهوری اسلامی بودند و هستند و به قوانین به خوبی آگاهند و می‌دانند شورای نگهبان بر اساس قوانین موجود، اقدام به بررسی صلاحیت‌ها و در نهایت احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها خواهد کرد و این مسیری است که آنها از ابتدای ثبت‌نام و اعلام کاندیداتوری از این موضوع اطلاع کامل داشته‌اند.
*این را هم باید پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است احراز صلاحیت نشوند ولیکن باید با آن برخوردی به دور از احساسات فردی، منطقی و مبتنی بر منافع ملی داشته باشند.
با "انتخاب اصلح" ‌سکان هدایت کشور به فرد لایق بسپاریم
خبرگزاری تسنیم در گفت و گو با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری نوشت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمایشاتی درزمینه انتخابات مطرح کردند که بسیار مهم بود مردم باید به این نکته توجه کنند انتخابات مربوط به خودشان و در سرنوشت آینده کشور تأثیرگذار است.
*خطی که از ناحیه دشمن القا می‌کند که انتخابات مؤثر نیست و بی‌فایده است و در داخل برخی از بلندگوهای دشمن این موضوع را مطرح و تکرار می‌کنند که انتخابات بی‌فایده بوده و از پیش مهندسی‌شده و رای مردم بی‌اثر است.
*انتخابات همچون لیلة القدری است که تقدیرات سیاسی و اقتصادی و  فرهنگی کشور در آن رقم می‌خورد و مردم هستند که آینده کشور را رقم می‌زنند.
*ممکن است فردی بگوید که ما حقی داریم و می توانیم از این حق صرف‌نظر کنیم ولی نکته‌ای که وجود دارد، شرکت در انتخابات فقط حق نیست، بلکه تکلیف و وظیفه شرعی و ملی است و اگر فردی به این تکلیف عمل نکند، مرتکب گناه شده و در پیشگاه خداوند و امت مسوول است.
*امروز حضور پای صندوق‌های رای دشمن را مأیوس و خشمگین و دوستان و علاقه‌مندان به کشور در همه جای عالم را مسرور کرده و سبب خشنودی قلب امام زمان(عج) و ارواح طیبه شهدا و امام راحل می‌شود.
*انشا الله اصل حضور در انتخابات پررنگ و باشکوه باشد و سبب مأیوس شدن دشمن شود و انتخاب آگاهانه‌ای باشد و شخصیت توانمند و اصلح انتخاب شود تا امانت هدایت سکان هدایت کشور به دست شخصی سپرده شود که لایق است.
«ایران قوی» شعاری که مدیران قوی می‌خواهد
خبرگزاری فارس در گزارشی می نویسد: سیدابراهیم ربیسی که اکنون به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است،
*فسادستیزی که امروز در کنار کارآمدی مطالبه عموم جامعه است، ویژگی‌هایی است که رئیسی در سال های گذشته از خود به نمایش گذاشته است.
*حضور رئیسی در واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و دستورهای میدانی برای احیای آنها و همچنین حضور وی در عرصه‌هایی چون سیل خوزستان همگی از وی یک مدیر میدانی ساخته است.
*همچنین سیدابراهیم رییسی در انتخابات سال ۹۶ علیرغم تهمت‌های ناروا و تخریب چهره‌اش، توانست حدود ۱۶ میلیون رای را کسب کند که این نیز ظرفیتی منحصر به فرد است.
*سیدابراهیم رییسی از مدت‌ها قبل از انتخابات و حتی با حضور مطرح‌ترین افراد اجرایی حال حاضر و گذشته کشور، در تمام نظرسنجی‌ها اقبال اول برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود که این نشان از میزان رضایت عمومی از خروجی عملکرد وی در قوه قضاییه است.
*رئیسی با شعار «ایران قوی» وارد عرضه انتخابات شده و قطعا تحقق این شعار که برخاسته از بیانات رهبر انقلاب درخصوص لزوم قوی بودن ایران است، نیازمند مدیرانی قوی، عملگرا، میدانی و جوانگراست.
گذری بر فضای انتخاباتی کشور از خزر تا خلیج فارس
خبرگزاری مهر در گزارشی می نویسد: این روزها همه معتقدند ایران در حال گذر از پیچ مهم تاریخی است، حال و هوای شهر و کشور را امید به آینده‌ای بهتر و تغییر وضع موجود در برگرفته، از جوان و میان‌سال و سالمند گرفته تا رأی اولی‌هایی که منتظر رنگی شدن انگشت اشاره خود هستند، همه می‌آیند.
*شرایط انتخابات ایران از دو منظر قابل‌بررسی است. از یک‌سو تلاش برای مشارکت حداکثری و از طرف دیگر مشارکت آگاهانه، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: «انتخابات در یک روز انجام می‌شود اما اثرات آن سال‌ها برای مردم باقی می‌ماند.» پس اهمیت انتخاب آگاهانه بسیار حائز اهمیت است.
*این روزها خیلی‌ها برای بالا بردن شوق و اشتیاق مردم در انتخابات به‌صورت خودجوش، خانه‌ها و فضای مجازی خود را بستر روشنگری و دعوت مردم به انتخاب آگاهانه کرده‌اند و این یعنی مردم برای مردم، گام برداشته تا اثر مثبت مشترک را همگان در سفره‌های اقتصادی خود درک کنند.
*کمپین‌ها و پویش‌های مختلف، هرکدام بستری‌شده برای فعالیت اجتماعی و سیاسی مردمی که قرار است برای خود تصمیم گرفته و سرنوشت خود را تغییر دهند، علاوه بر این‌ها، ستادهای انتخاباتی مردمی هرکدام رنگ و بویی تازه از امید به آینده و تغییر وضع موجود دارند، گویی مردم لحظه‌شماری می‌کنند تا گامی برای بهتر شدن شرایط بردارند.
*از سوی دیگر، دشمنان دیرینه این ملت روزشماری می‌کنند که با عدم استقبال مردم آن را بهانه‌ای برای فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های جدید خود بدانند اما به‌طورقطع این بار نیز پس از انتخابات تاریخ این‌گونه خواهد نوشت «یک ایران پیروز انتخابات».
*این روزها داوطلبان ریاست جمهوری به شکل‌های مختلف برای معرفی خود و برنامه‌ها، فعالیت دارند و با طرح رویکردها در تلاش برای شناساندن برنامه‌های خود به مردم هستند.
کد مطلب: 151542
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *