۰
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۰

نیروی حافظ صلح در سوریه

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب ضمن هشدار نسبت به تبدیل سوریه به کشوری شکست خورده خواهان استقرار نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در سوریه از طریق صدور قطعنامه الزام‌آور در شورای امنیت شد.
 به نقل از سایت شبکه الجزیره، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به تبدیل سوریه به کشوری شکست خورده در صورت ادامه بحران در این کشور هشدار داد.
وی گفت: سوریه در حال حاضر در مقابل دو گزینه قرار دارد یا انتخاب روند سیاسی که کشور را به سوریه‌ای جدید تبدیل خواهد کرد و یا ادامه بحران که باعث تبدیل سوریه به کشوری شکست خورده خواهد شد.
الابراهیمی همچنین خواهان استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه با صدور قطعنامه الزام‌آور در شورای امنیت شد.
فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در ادامه با اشاره به اینکه گروه‌های مخالف و مسلح سوری بر اراضی زیادی از سوریه از جمله پایگاه‌های استراتژیک این کشور سلطه یافته‌اند، تاکید کرد: دولت سوریه اعتقاد دارد که در این درگیری‌ها حرف آخر را خواهد زد. در سوریه دو طرف درگیر تلاش می‌کنند تا طرف دیگر را مغلوب کنند اما نه ارتش و نه گروه‌های مسلح هیچ یک بر دیگری پیروز نمی‌شوند.
الابراهیمی افزود: در حال حاضر اعتماد میان دو طرف درگیر در سوریه به طور کامل از بین رفته لذا باید قطعنامه‌ای الزام‌آور برای متوقف کردن درگیری‌های مسلحانه میان دو طرف صادر شود. بهترین راهکار برای حل و فصل بحران سوریه آغاز روند سیاسی از طریق مذاکره است.
وی نشست اخیر گروه‌های مخالف سوری در دوحه را گامی مهم در راه متحد کردن مخالفان سوریه توصیف کرد و همچنین نسبت به پیامدهای ادامه بحران سوریه بر این کشور و تمامی کشورهای منطقه هشدار داد و گفت: هیچ کس نمی‌خواهد سوریه کشوری شکست خورده باشد و موسسات دولتی در این کشور از بین بروند و جنگ داخلی ادامه یابد.
الابراهیمی گفت: درگیری‌های نظامی در سوریه بدون هیچ نتیجه‌ای ادامه دارد به نحوی که اوضاع امنیتی در سوریه روز به روز بدتر شده و اوضاع این کشور از بد به بدتر می‌رود. دولت سوریه همچنان به خود به عنوان نظام قانونی سوریه نگاه می‌کند در حالی که مخالفان بر برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و نزدیکان وی از قدرت تا پیش از هرگونه مذاکره برای سازش تاکید دارند.
فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب بر لزوم حل و فصل بحران سوریه از طریق سیاسی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از هر چیز به راهکار سیاسی نیاز است تا به رنج‌های سوریه پایان داده و عدالت را برای ملت این کشور محقق کرده و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند. در حال حاضر تنها راهکار موجود این است که همه برای ایجاد فضای اطمینان میان طرفین درگیر و آغاز روند مذاکرات سیاسی تلاش کنند. کشورهای هم‌پیمان دولت سوریه در منطقه دیگر اطمینانی به دولت اسد ندارند و مذاکرات مسئولان کشورهای منطقه نشان داد که کشورهای منطقه قادر نیستند راهکاری برای خروج سوریه از بحران در کوتاه‌ترین زمان پیشنهاد دهند.
وی گفت: کشورهایی که پیشتر از روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کردند در حال حاضر به مخالفان نظام دمشق تبدیل شده و از مخالفان مسلح سوریه حمایت می‌کنند لذا این حقیقت رسیدن به روند صلح در آینده را سخت‌تر کرده است.
الابراهیمی گفت: ما در حال حاضر راهی جز رفتن به سازمان ملل و شورای امنیت نداریم چرا که در شورای امنیت می‌توان روندی قابل اجرا برای آغاز روند مذاکرات سیاسی بر اساس توافقنامه ژنو و طرح کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب را ارائه داد. عامل مهم در راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه متحد شدن مخالفان است.
کد مطلب: 15244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *