۰
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۸

«ژرفای آب و پهنای کویر» در کاشان

کتاب ژرفای آب و پهنای کویر هم‌زمان با جشن تولد ۲۱ سالگی جمعیت کویر سبز کاشان رونمایی شد.
«ژرفای آب و پهنای کویر» در کاشان
کتاب ژرفای آب و پهنای کویر هم‌زمان با جشن تولد ۲۱ سالگی جمعیت کویر سبز کاشان رونمایی شد.
مجید رفیعی برزکی- مولف کتاب ژرفای آب و پهنای کویر، امروز (دوشنبه-۲۱ تیر) در حاشیه مراسم رونمایی از این کتاب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاریخ شفاهی در صورتی مفید است که مردم و متولیان امر از تجربه اقدام‌های گذشته استفاده کرده و خطاهای قبلی را تکرار نکنند، اما متأسفانه گزارش‌های بازنشر شده در این کتاب نشان می‌دهد همواره گرفتار آزمون و خطا بوده و به این واسطه خسارت‌های زیادی به منابع آبی، مالی و اعتباری طبیعت، مردم و دولت وارده کرده‌ایم.
وی افزود: جدی‌ترین عامل بحران بی‌آبی دشت کاشان حفر چاه است که از ۵۰ سال پیش آغاز شده و همچنان با توجیهات مختلف ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها و گفت‌وگویی که در این کتاب بازنشر شده است بیشترین حفر چاه در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ اتفاق افتاده که متولیان امر در جهاد سازندگی سابق معترف‌اند حفر چاه در آن زمان ممنوعیت قانونی داشته، اما آن را تعبیر بر کارشکنی کرده و با تشکیل کمیته‌ای اقدام به صدور مجوز و حفر چاه کردند.
مؤلف کتاب ژرفای آب و پهنای کویر، تصریح کرد: خلأ اقدامات پژوهشی، کارشناسی و مطالعاتی در حوزه آب و کشاورزی منطقه محسوس است و در گفت‌وگوهایی که با روسای دانشگاه و پژوهشگاه و مراکز علمی در یک دهه گذشته انجام شده و در این کتاب باز نشر شده تنها گفته شده است «مطالعه در حوزه آب و کشاورزی منطقه لازم است و در آینده انجام خواهد شد.» اما این آینده هنوز از راه نرسیده است.
رفیعی برزکی تاکید کرد: نحوه برخورد مدیران و مسئولان با بحران آب در دشت کاشان آن قدر غیرمسئولانه است که تنها می‌توان گفت، «شوخی‌ترین جدی در کاشان» است که در قالب جلسات صوری و نمایشی و بازی با کلمات رواج پیدا کرده است. هوا که گرم شود نشست‌های خبری تشکیل شده و تنها با ارائه میزان متوسط بارندگی در جهان، کشور و کاشان و تعارفات معمول به پایان می‌رسد.
این فعال فرهنگی و زیست‌محیطی افزود: البته فقر تولید محتوا مربوط به کاشان نیست و دردی است که کل کشور را فرا گرفته است و تنها می‌توان گفت واژه‌ها به بازی گرفته شده است. مدیریت مصرف به میزان مصرف آب مشترکان در یک مقطع خاص و بدون ارائه اطلاعات و آمار مستند تنزل داده و فرایند علمی و کارشناسی اصلاح رفتار به کلی نادیده گرفته می‌شود.
رفیعی تأکید کرد: به اعتقاد من بحران جدی منطقه «بحران ‌بی‌آبی» نیست. علی‌رغم بعضی از گفته‌ها؛ «بحران مدیریت» هم نیست و جدی‌ترین بحران نامهربانی و بی‌اعتمادی است که به بخش‌های مختلف جامعه سرایت کرده است. ضرورت امروز جامعه گفت‌وگو بر بستری از مهربانی، دوستی، احترام و اعتماد است 
وی افزود: کتاب «ژرفای آب و پهنای کویر» در شش فصل گزارش، گفت‌وگو، یادداشت و مقاله، خبر و همایش‌ها در حوزه آب و کشاورزی منطقه کاشان تدوین شده است. در این کتاب آثاری از پروفسور علی یخکشی فوق دکترای مدیریت محیط زیست و پایه‌گذار دانش محیط زیست در دانشگاه‌های ایران و پرفسور پرویز کردوانی عضو شبکه آب خاورمیانه و پژوهشگر بنیاد مطالعات آسیایی دیده می‌شود.
مؤلف کتاب ژرفای آب و پهنای کویر خاطرنشان کرد: محتوای این اثر شامل گزارش‌، مقاله‌، یادداشت‌ و گفت‌وگو با مسئولان و متولیان برنامه‌های حوزه آب و کشاورزی در۵۰ سال گذشته با تمرکز بر مسائل کاشان است.
کد مطلب: 153525
برچسب ها: کاشان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *