۰
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۰
۳۵۳ کشته و زخمی در قاهره؛

درخواست مخالفان برای تجدید انتخابات

عضو حزب آزادی و عدالت وابسته به جنبش اخوان المسلمین مصر، مخالفان محمد مرسی را به تلاش برای فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری در این کشور متهم کرد.
درخواست مخالفان برای تجدید انتخابات
دکتر خالد محمد در گفتگو با این شبکه ، درباره درخواست الازهر برای تعلیق متمم قانون اساسی مصر گفت: ما به دیدگاه الازهر که نهاد دینی میانه رو در مصر است، احترام می گذاریم. اما مشکل کنونی مربوط به متمم قانون اساسی نیست، بلکه ما در آستانه همه پرسی قانون اساسی قرار داریم که به عبور از مرحله انتقالی کمک می کند. هر بار که ما برای عبور از مرحله انتقالی تلاش می کنیم، ناآرامیهایی رخ می دهد.
محمد افزود: کسانی می توانند تنش کنونی را از بین ببرند که آن را به راه انداختند. آنها به دنبال کمک گرفتن از طرفهای خارجی هستند تا جای پایی برای خود پیدا کنند و بتوانند زمینه را برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری فرار کنند.وی خاطر نشان کرد: آنها اگر راست می گویند باید گفتگوی جدی را بپذیرند.پیش شرط مخالفان برای شرکت در گفتگوها قابل قبول نیست. 
به گزارش فارس در قاهره، درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر ادامه دارد و در همین راستا تظاهرات کنندگان، چند دستگاه خودروی متعلق به اعضای اخوان المسلمین را به آتش کشیدند.
اکنون سنگ پرانی بین موافقان و مخالفان مرسی و جنگ لفظی بین آنان در اطراف کاخ ریاست جمهوری ادامه دارد.
«احمد دومه» یکی از فعالان سیاسی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: نظام حاکم مسئول تامین امنیت تحصن کنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری و همچنین میدان التحریر است.
وی توقف بیانیه قانون اساسی و لغو همه پرسی را بهترین راه حل برای بحران کنونی در مصر دانسته و بر لزوم گفت‌وگوی ملی بین نیروهای انقلابی و جنبش های سیاسی به منظور تشکیل مجمع موسسان و تدوین قانون و برکناری دولت تاکید کرد.
دومه همچنین گفت: وزارت کشور مصر باید بدلیل جنایت در حق نیروهای انقلابی، مجازات شود.
این فعال سیاسی مصری در ادامه به خبرنگار فارس گفت: شدت مواضع مردم، واکنشی طبیعی در برابر بی توجهی قدرت حاکم به خواسته های آنان است.
وی با پیش‌بینی اینکه شدت اعتراض‌های مردمی، ممکن است کشور را به مرز انفجار برساند، هشدار داد که در آن صورت دیگر فرصتی برای اصلاح کشور باقی نمی ماند.
در این شرایط با وجود اینکه اخوان المسلمین از حامیان خود خواسته‌اند مناطق اطراف کاخ ریاست جمهوری را ترک کنند اما درگیری بین مخالفان و موافقان مرسی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و میدان راکسی در فاصله‌ای اندک از آن، همچنان ادامه دارد.
اکنون درمانگاه‌های نزدیک به کاخ ریاست جمهوری به منظور پذیرش مجروحان درهای خود را به روی آنان باز کرده اند. علاوه بر این یک کلیسا در نزدیکی این محل به بیمارستان میدانی برای مجروحان تبدیل شده است.
میدان التحریر:
با ادامه تحصن برخی گروه‌های سیاسی در میدان التحریر، این محل نیز به صحنه درگیری بین حامیان و مخالفان مرسی تبدیل شده و تاکنون پنج مجروح برجا گذاشته است.
اسکندریه:
تظاهرات کنندگان، صبحی صالح از اعضای اخوان المسلمین را مورد ضرب و شتم قرار داده و او را به شدت مجروح کرده و تاچند ساعت مانع از تامین امکانات پزشکی برای او شدند. این شهر امروز قرار است به صحنه راهپیمایی علیه مرسی تبدیل شود.
اسماعلیه:
در استان اسماعلیه نیز مردم علیه اخوان المسلمین و مرسی راهپیمایی کردند و تظاهرات کنندگان با حرکت به سمت مقر اخون المسلمین آن را به آتش کشیدند. آتش سوزی در این محل منجر به از بین رفتن تمام وسایل موجود در آن شد.
سوئز:
اوضاع استان سوئز نیز با سایر استان‌های مصر چندان تفاوتی ندارد و در این شهر نیز تظاهرات کنندگان مقر اخوان المسلمین را به آتش کشیدند که در نتیجه آن ۱۰ نفر که بیشتر از اعضای حزب آزادی و عدالت بودند کشته شدند.
المنوفیه:
بیشتر گروههای سیاسی این شهر با حضور در خیابانها علیه محمد مرسی و اخوان المسلمین تظاهرات کرده و با حرکت به سمت مقر اخوان ا لمسلیمن این محل را به محاصره خود در آوردند.
کد مطلب: 15805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *