۰
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۴

کشف خیابانهای چندهزارساله در عربستان

باستان‌شناسان در عربستان سعودی موفق به کشف مجموعه‌ای گسترده از معبرهای متصل به هم شده‌اند.
کشف خیابانهای چندهزارساله در عربستان
باستان‌شناسان در عربستان سعودی موفق به کشف مجموعه‌ای گسترده از معبرهای متصل به هم شده‌اند.
به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان اعلام کردند با کاوش در جنوب غربی عربستان سعودی موفق به کشف شبکه‌ای از معبرهای ۴۵۰۰ ساله در یک گورستان تاریخی شده‌اند. طولانی‌ترین این معبرها تا ۱۷۰ کیلومتر ادامه دارد. در جریان این اکتشاف همچنین هزاران سنگ قبر نیز کشف شده است.
باستان‌شناسان نام این معبرهای را معابر گورستان گذاشته‌اند چراکه این معبرها در نزدیکی قبرها قرار دارند. البته هنوز مشخص نیست که آیا مراسم ترحیم در این معابر انجام می‌شده است یا خیر. این معبرها واحه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کردند و نوعی شبکه بزرگراهی باستانی را شکل داده بودند.
برای علامت‌گذاری برخی از این خیابان‌ها از سنگ‌های قرمز استفاده شده است.
این معابر باستانی می‌توانستند سفرهای طولانی را تسهیل کنند. مردم در آن زمان با استفاده از این معابر می‌توانستند مسافتی معادل دست کم ۵۳۰ کیلومتر را از شمال به جنوب طی کنند. همچنین شواهدی از وجود معابر مشابهی در جنوب عربستان سعودی و یمن نیز  کشف شده که البته این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است چراکه می‌تواند ثابت کند مردم امکان عبور و مرور در مسافت‌های بسیار طولانی‌تر را نیز داشته‌اند. 
باستان‌شناسان هنوز اطلاعات زیادی درباره مراسم‌ها و تشریفاتی که در این معابر یا حتی در مقبره‌ها انجام می‌شد کسب نکرده‌اند. آن‌ها همچنین اعلام کردند بقایای انسان کشف‌شده در مقبره‌ها وضعیت مناسبی ندارند و از آن‌جایی که برخی از مقبره‌ها مورد هذف سارقان قرار گرفته و غارت شده بودند، آثار تاریخی در داخل مقبره‌ها کشف نشده است.
مقبره‌ها و این معابر در همان دورانی ساخته‌ شدند که مصریان باستان مشغول ساخت اهرام، از جمله هرم عظیم جیزه بودند. در همان زمان در شماری از تمدن‌های جدید در بین‌النهرین رشد کرد و شهرهای بزرگ و مقبره‌های عظیم هرمی‌شکل ساخته شد. با این حال باستان‌شناسان معتقدند با وجود فرهنگ‌های در حال شکوفایی واقع در مصر و بین‌النهرین،‌ مردم در عربستان سعودی از آن‌ها برای ساخت معبر و مقبره الهام نگرفتند. کارشناسان معتقدند این معبرها در پی ایده‌های مردم خود منطقه شکل گرفته‌اند چراکه مردم در عربستان سعودی هزاران سال پیش از این‌که مصریان باستان تصمیم به ساخت اهرام بگیرند، سازه‌های عظیم سنگی را بنا کرده بودند.
کد مطلب: 160260
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *