۰
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۵

ورود گرد و غبار به ۱۰ استان

سازمان هواشناسی نسبت به ورود گرد و غبار به ۱۰ استان، وزش باد شدید در جنوب کشور و افزایش ارتفاع موج تا دو متر در شمال و جنوب کشور خبر داد.
سازمان هواشناسی نسبت به ورود گرد و غبار به ۱۰ استان، وزش باد شدید در جنوب کشور و افزایش ارتفاع موج تا دو متر در شمال و جنوب کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به نفوذ گرد و غبار آورده است: کاهش کیفیت هوا و شعاع دید فردا (۱۱ اردیبهشت‌ماه) برای استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و دوشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) برای استان‌های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس وبوشهر پیش‌بینی می‌شود.
حاکمیت این شرایط جوی افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک را در پی دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، مدیریت در نگهداری تاسیسات حساس به گردوخاک و احتیاط در سفرهای بین شهری توصیه می‌کند.
در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا دوشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) در جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و
سه‌شنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) در شرق کرمان، شمال و غرب سیستان و بلوچستان و غرب خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است و خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را در پی دارد.
سازمان هواشناسی نیز نسبت به احتیاط در تردد برون‌شهری به‌ویژه در جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، خودداری از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره را توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری ضمن اشاره به افزایش میزان سرعت باد با سمت غربی - شمال غربی آورده است:از ظهر دوشنبه تا پیش از ظهر سه‌شنبه (۱۲ تا ۱۳ اردیبهشت ماه) افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل حداکثر تا ۲ متر در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.
خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی در این شرایط وجود دارد بنابراین نسبت به پرهیز از شنا، محدودیت تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت توصیه می‌شود.
در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش میزان سرعت باد با سمت شمال‌غربی از  صبح دوشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه آمده است: این شرایط جوی موجب افزایش ارتفاع امواج میانگین بین ۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل حداکثر تا ۲ متردر ناحیه شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل می‌شود و احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی احتیاط در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.
به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
کد مطلب: 163162
برچسب ها: گرد و غبار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *