۰
دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۵
ساختمان تجاری 10 طبقه متروپل فرو ریخت

فاجعه پلاسکو؛ این بار در آبادان

پنح سال و نیم از فاجعه آتش گرفتن و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران می‌گذرد، فاجعه ای که می‌توانست زنگ خطر را برای عموم مسئولان به صدا درآورد و نشان دهد که فاجعه چقدر نزدیک است.
فاجعه پلاسکو؛ این بار در آبادان

گروه اجتماعی – فهیمه جهازیان: پنح سال و نیم از فاجعه آتش گرفتن و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران می‌گذرد، فاجعه ای که می‌توانست زنگ خطر را برای عموم مسئولان به صدا درآورد و نشان دهد که فاجعه چقدر نزدیک است. از آن زمان سخنان زیادی درباره ایمن سازی ساختمان‌ها بیان شده است و اگرچه تمرکز در این باره در پایتخت بوده است، اما در عمل هیچ اتفاقی نه در پایتخت و نه در سایر شهرستانها در این خصوص رخ نداده است. واقعیت این است که نه تنها ساختمان‌های قدیمی‌در اقصی نقاط کشور ایمن نیستند بلکه متاسفانه ساختمان‌های زیادی هم در کشور ساخته شده اند که در آنها متاسفانه استاندارد ساخت رعایت نشده و آنها هم می‌توانند باعث بروز فاجعه شوند، اتفاقی که روز گذشته در آبادان افتاد.
روز گذشته انتشار خبر فروریختن بخشی از ساختمان تجاری 10 طبقه آبادان موسوم به متروپل یک بار دیگر فاجعه ای شبیه به پلاسکو را در این شهر محروم رقم زد. اگر چه این ساختمان به طور کامل فرو نریخت اما آوار شدن بخشی از آن باعث کشته و زخمی‌شدن تعدادی از شهروندان آبادانی شد. طبق گفته اهالی، شدت این حادثه به‌قدری بود که ساختمان‌های اطراف به‌شدت لرزید. این حادثه همچنین به تعدادی از خودروهایی که در محل حاضر بودند خسارت وارد کرده است.
احسان عباسپور، فرماندار آبادان در ساعات اولیه وقوع این حادثه بابیان اینکه آمار دقیقی از تلفات درحال‌حاضر وجود ندارد، اظهار کرد: ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی و ازدحام منطقه را دارد.
مدیر عامل هلال احمر خوزستان هم در این خصوص گفت: طبق ارزیابی‌های اولیه ساختمان مجاور بنایی که ریزش کرده نیز شرایط پایداری ندارد. تمهیداتی انجام شده و وارد فاز عملیاتی شده ایم و با توجه به اینکه خیابان منتهی به منطقه عریض نیست مردم همکاری کرده و راه را باز کنند. ساختمان مجاور طبق گزارش‌های اولیه، در حال ساخت است و از لحاظ ایمنی شرایط پایداری ندارد و تمهیداتی برای آن نیز باید اندیشیده شود.
وی در همان ساعات اولیه اعلام کرد که طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند.
همچنین در پی این حادثه پیمانکار و مالک ساختمان به دستور دادستان ویژه آبادان بازداشت شدند. همچنین فیلمی‌در فضای مجازی منتشر شده که شهردار آبادان که در محل حاضر شده با خشم مردم روبرو شده و محل را ترک کرده است.
بررسی همین اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که در این فاجعه هم باید پای اهمال کاری و قانون شکنی را دید. اینکه این ساختمان 10 طبقه در منطقه ای شلوغ و با وجود خیابان تنگ ساخته شده ، آن هم به گونه ای که قبل از پایان ساخت، ریزش کرده است، نشان می‌دهد که هیچ استانداردی در ساخت آن رعایت نشده است . بعضی از افراد محلی در فضای مجازی نوشته اند که از یک سال هشدارهایی درباره ناایمن بودن و غیر استاندارد بودن این ساختمان داده می‌شد اما توجهی به آن نشده است.
بروز چنین فاجعه‌هایی، لزوم برخورد قاطع را با ساخت وسازهایی که بدون رعایت استاندارد و گاهی با زد و بندهای غیرقانونی ساخته می‌شود، بار دیگر تاکید کرد. به نظر می‌رسد نحوه بررسی قضایی این موضوع و تسریع در صدور حکم قاطع متخلفان از قانون و اطلاع رسانی آن به مردم می‌تواند روند چنین ساخت و سازهایی را در کشور کاهش دهد.
نکته دیگر اینکه محمدباقر قالیباف که در زمان فرو ریختن پلاسکو، شهردار تهران بود ولی زیر بار هیچ تقصیری در این ماجرا نرفت، اینک رئیس مجلس شده است و حداقل انتظار از او این است که با توجه به تجربه تلخ پلاسکو، لااقل به تصویب قانونی در این زمینه اقدام کند. اما مجلس هم در دو سالی که از عمرش گذشته نشان داده که دنبال مسائل مهمتری مثل محدود کردن فضای مجازی و تغییر ندادن ساعت رسمی‌و این قبیل مسائل است!
کد مطلب: 163898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *