۱
جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۵
پس‌لرزه‌های سیاسی تجمع شیراز؛ از بازداشت لیدرها تا راهپیمایی و صدور بیانیه

ماجرای تجمع نوجوانان در شـیراز چه بود؟

وقتی فیلم تجمع نوجوانان شیرازی با عنوان «دهه نودی‌ها» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، زلزله ای اجتماعی - سیاسی در شیراز رخ داد که حاصل آن برکناری یک مقام مسئول، تعقیب قضایی عوامل برگزاری و بیانیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس بود و کار به نماز جمعه شیراز هم کشیده شد.
ماجرای تجمع نوجوانان در شـیراز چه بود؟
گروه سیاسی: وقتی فیلم تجمع نوجوانان شیرازی با عنوان «دهه نودی‌ها» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، زلزله ای اجتماعی - سیاسی در شیراز رخ داد که حاصل آن برکناری یک مقام مسئول، تعقیب قضایی عوامل برگزاری و بیانیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس بود و کار به نماز جمعه شیراز هم کشیده شد.
ماجرا از سه شنبه آخرین روز خردادماه آغاز شد؛ مراسم روز جهانی اسکیت برد در شیراز. مراسمی که اطلاعیه برگزاری آن از چند روز قبل از برگزاری برنامه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و نشان سه برگزارکننده بر روی آن درج شده که نشان هیات اسکیت استان فارس و شهرداری شیراز قابل تشخیص است. این برنامه در بلوار شهید چمران شیراز و در در زمین همایش‌های شهری برگزار شد. در این برنامه تعداد زیادی از نوجوان دختر و پسر حضور داشتند که نداشتن حجاب بسیاری از دختران، حاشیه ساز شد. فیلم حضور این دختران و پسران خیلی زود با عنوان تجمع دهه نودی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که البته عنوان درستی نبود؛ چراکه اغلب شرکت کنندگان، نوجوانان دهه هشتادی بودند. اما به هر حال سن پایین نوجوانان، موجب شد این فیلم خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی وایرال شود. واکنشها به این تجمع به حدی گسترده بود که توجه به دو موضوع را ضروری تر ساخت. نخست این که مگر این نوجوانان، تربیت شده نظام تربیتی و آموزش و پرورش کشور ما نیستند؟ پس چگونه با وجود این همه دستگاههای تبلیغاتی آموزش می‌بینند که تجمع آنان این گونه حاشیه ساز شده است؟ دوم این افکار عمومی می‌پرسند آیا مسئولان با جریحه دار شدن احساسات مردم درباره فساد اقتصادی و احتکار و گرانی و فساد مالی برخی مسئولان و ... هم اینگونه سریع و ضربتی برخورد می‌کنند یا امر به معروف و نهی از منکر را صرفا در حوزه حجاب، ضروری می‌دانند؟
عوامل برگزارکننده، برای آینده هم برنامه دارند
فرماندار شیراز این حرکت را با برنامه‌ریزی قبلی دانست و گفت: عوامل اصلی این برنامه که بدون مجوز بوده، بازداشت شدند. لطف‌الله شیبانی شامگاه پنجشنبه گفت: با بررسی که انجام دادیم و بر اساس اقدامات ضابطین قوه قضائیه و نیروی مقتدر انتظامی متوجه شدیم که مراسمی که برگزار شده با طرح و برنامه بوده و عوامل برگزار کننده، برنامه مستمری هم برای آینده داشته‌اند.شیبانی عنوان کرد: بدون تردید این حرکات و برنامه‌ها با قصد شکستن احکام و هنجارهای اجتماعی، دینی و ملی انجام می‌شود. او البته تعداد بازداشت شدگان را ده نفر اعلام کرد اما دادستان شیراز گفت که پنج نفر بازداشت شده اند.
شهرداری شیراز مشارکت در برنامه را تکذیب کرد
اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز نیز روز جمعه با صدور یک بیانیه‌، هرگونه صدور مجوز به‌منظور دعوت شهروندان برای تجمع در گردهمایی اسکیت‌بازان با مشارکت شهرداری شیراز در بلوار شهید چمران را تکذیب کرد. این بیانیه در شرایطی توسط شهرداری شیراز منتشر شد که نشان شهرداری در تبلیغ برگزاری این برنامه دیده می‌شد. در این بیانیه آمده است: شهرداری شیراز در گردهمایی که با عنوان روز جهانی اسکیت در بلوار شهید چمران برگزار شده هیچ مجوزی صادر نکرده و عوامل برگزاری با سوءاستفاده از آرم شهرداری شیراز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. در همین راستا از شهروندان فهیم و دیندار سومین حرم اهل بیت تقاضا می‌شود تا اخبار همایش‌ها، تجمعات، گردهمایی‌ها و کلیه برنامه‌های آیینی و مناسبتی را تنها از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز دنبال کنند و مراقب سودجویانی که با قصد خدشه‌دار کردن ارزش‌های جامعه و گمراهی افکار عمومی در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند، باشند. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: شهرداری شیراز به‌موازات فعالیت‌های گسترده عمرانی نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ورزشی داشته و در راستای گسترش شور و نشاط در جامعه با در نظرگرفتن اعتقادات اهالی ولایتمدار شیراز و ارزش‌های سومین حرم اهل بیت(ع) گام برمی‌دارد.
پنج نفر بازداشت شدند
رئیس کل دادگستری استان فارس هم دستور بررسی و برخورد با عوامل برگزاری تجمع هنجارشکن بلوار چمران شیراز را صادر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه این اقدامات ساختارشکن هویت مذهبی سومین حرم اهل بیت(ع) و وجهه فرهنگی شیراز را خدشه‌دار می‌کند به دادستان مرکز استان تأکید کرد: ضمن تشکیل پرونده عوامل اصلی برگزاری و هماهنگ‌کنندگان این برنامه تحت تعقیب قضایی قرار گیرند. در پی دستور رئیس کل دادگستری استان فارس دادستان شیراز از تشکیل پرونده در این خصوص و تحقیق از تعدادی از شرکت‌کنندگان در تجمع خبر داد و از بازداشت پنج نفر خبر داد.
لیدرها دستگیر شده‌اند
فرمانده انتظامی شهرستان شیراز هم روز جمعه اعلام کرد که تعدادی از مسببان و لیدرهای برگزاری تجمع هنجارشکنانه بلوار شهید چمران شیراز، دستگیر شده‌اند. سرهنگ فرج شجاعی، به خبرنگاران گفت: روز چهارشنبه اول تیر کلیپی در مورد برپایی تجمع مختلط ورزشی در بلوار شهید چمران شیراز در فضای مجازی منتشر شد که احساسات عمومی را جریحه دار کرد. فرمانده انتظامی شهرستان شیراز افزود با توجه به اینکه برابر قانون این اقدام جرم بوده و به دنبال مطالبات مردمی مبنی بر برخورد با مسببان و عوامل این تجمع، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت. ماموران انتظامی تحقیقات خود را در این زمینه آغاز و مطلع شدند که پس از برگزاری تجمع مختلط ورزشی در محوطه بازی اسکیت برد متاسفانه تعدادی از افراد بدون رعایت ملاحظات شرعی و موازین قانونی، در پایان مراسم ورزشی اقدام به کشف حجاب کردند. شجاعی با بیان اینکه دستگیرشدگان برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شدند، گفت: برگزاری هرگونه تجمع ورزشی یا غیر ورزشی مختلط بدون رعایت موازین شرعی و قانونی از نظر پلیس ممنوع بوده و خلاف مقررات است و برابر قانون با برگزارکنندگان آن برخورد خواهد شد.
مداوای این بیماری کار یک روز و دو روز نیست
مدیرکل حوزه اجتماعی و فرهنگی استاندار فارس نیز این اتفاق را محکوم کرد و از برخورد قانونی و سلبی در مقابل بی حجابی در استان خبر داد. حقایقی در گفتگو با فارس، ضمن تاکید بر اینکه حسب دستور وزیر کشور، قرارگاه عفاف و حجاب یک ماهی است کار خود را با جدیت آغاز کرده، اظهار داشت: بی‌تفاوتی‌های گذشته سبب بروز این بیماری ریشه‌ای در تن جامعه شده است که مداوای آن کار یک روز و دو روز نیست. وی با اشاره به اینکه چنین رخدادهایی در شان شیراز، سومین حرم اهل بیت نیست، گفت: بر اساس قانون کشف حجاب جرم آشکار است و باید با آن برخورد شود. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار فارس، با تاکید بر اینکه در جامعه اسلامی کسی نمی‌تواند این قبح‌شکنی‌ها و این ناهنجاری‌ها را تحمل کند، از لزوم برخورد سلبی و قاطع دستگاه‌های متولی خبر داد.
بی بندوباری نشانه تمدن نیست
ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس هم طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن چنین حرکت‌هایی، خواستار ورود قوای سه گانه در زمینه قانونگذاری و نظارت، روش مدیریت و اجرای قوانین عفاف و حجاب و حمایت از آمران، برای ممانعت از وقوع اینگونه مسائل شد. در این بیانیه آمده است: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد فعالیت‌هایی هنجارشکنانه در حوزه فرهنگی به خصوص حوزه عفاف و حجاب از سمت برخی اغفال شدگان هستیم. برخی افراد، بی بندوباری را جزئی از آزادی و نشانه تمدن و تجدد می‌دانند و بعضی آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی نامیده اند، این در حالی است که زن مسلمان و انقلابی ایران اسلامی به حول و قوه الهی با بهره گیری و الگو برداری از سبک زندگی فاطمی و زینبی سلام الله علیهما نه تنها نیازی به الگوهای وارده ناهنجار غربی و تبدیل شدن به زنی شبیه زنان افسرده و بازی خورده غربی ندارد، بلکه خود الگوی بی نظیری برای زنان جهان خواهد بود. سخن گفتن از بدحجابی و پیامدهای آن برای عده ای ناخوشایند و چه بسا مخالفت با تمدن، پیشرفت و آزادی تلقی شود؛ اما از آنجا که به تبع این آزادی‌های بی قید و شرط، بروز مشکلات اخلاقی روزافزون و مفاسد بی شمار در جامعه قطعی خواهد بود و با توجه به اینکه فساد اخلاقی مهم ترین عامل انحطاط و نابودی فرهنگ یک جامعه به شمار می‌آید، این امر سبب شده تدریجاً بی عفتی و بی حجابی به عنوان یک معضل اساسی فرهنگی و اجتماعی تلقی شود. بی توجهی و کوچک انگاری این هجمه فرهنگی درمورد حجاب بزرگ ترین و مقدس ترین زبان بین المللی زنان مسلمان، در سومین حرم اهل بیت(علیهم السلام) شهر شیراز، خیانتی بزرگ به زن، حرمت، اقتدار و شخصیت اوست و می‌تواند آثار جبران ناپذیری را در کوتاه مدت بر جامعه بگذارد. ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس ضمن محکومیت این حرکت‌های مغایر با تعالیم اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی از کسانی که در دام گروه‌های ضد فرهنگ دیرین اسلامی-ایرانی از مسئله حجاب غافل شدند ، می‌خواهد که به برقراری امنیت فرهنگی در جامعه روی آورند و از مسئولین و متولیان فرهنگ خواستار برخورد قاطع با هنجار شکنان، ضمن برداشتن قدم‌های محکم و موثر کوتاه مدت و بلند مدت در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب میباشد. مسئولان فرهنگی و مدیران سازمانهای متولی، رسانه‌ها، دستگاه‌های تربیتی و ارشادی موظفند ضمن حمایت از مقوله عفاف و حجاب، این ارزش الهی، این افتخار و عزت زن مسلمان را تمجید و تحسین کنند و جهت شناساندن محتوای حجاب و عفاف برنامه ریزی نموده و از نفوذ مصادیق فرهنگ مبتذل غرب با هر عنوان و نامی جلوگیری نمایند. مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری و نظارت، نیروی انتظامی در برخورد، دولت در روش مدیریت، دستگاه‌های فرهنگی و قوه قضانیه در اجرای قوانین عفاف و حجاب و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر جدیت و مراقبت داشته باشند تا خدای ناکرده اتفاقاتی از این دست رخ ندهد.
مبلغان دینی، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها نیز باید علاوه بر تبیین چهره به چهره در این امر مقدس، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را جزو لوازم ضروری و اولیه خود برای تبلیغ و ترویج حیاء،غیرت و احیاء امر به معروف و نهی از منکر و پاسخگویی به شبهات قرار دهند و خود را ملزم به استفاده از آن و بهره گیری تبلیغی از آن بدانند، چرا که دشمن از این راه هجمه‌های زیادی را علیه زن و مرد مومن و مسلمان ایرانی وارد کرده است.
راهپیمایی حامیان حریم حیا و غیرت
در پی این تجمع، روز جمعه یک راهپیمایی با عنوان حامیان حریم حیا، غیرت و حجاب در شیراز برگزار شد. این راهپیمایی پس از اقامه نمازجمعه از حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.
رئیس هیات اسکیت فارس برکنار شد
مدیرکل ورزش و جوانان فارس پس از انتشار فیلم تجمع نوجوانان، رئیس هیات اسکیت فارس را برکنار کرد. وی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه برنامه هنجارشکن اسکیت بازان در بلوار هدفمند بوده است گفت: با این حال در اولین اقدام رئیس هیات اسکیت فارس را برکنار کردیم. به تمام هیات‌های ورزشی ابلاغ کرده ایم که تمام رویداد‌های ورزشی باید با مجوز اداره کل برگزار شود و ما نیز در جریان بر گزاری این برنامه هنجار شکن نبودیم. تمام دیگر عوامل هیات چه استان و چه شیراز در صورتی که در این برنامه دخیل بودند، از کار برکنار خواهند شد. او همچنین گفت: در تصاویر اینگونه نشان می‌دهد که افراد باتیپ‌های خاص شرکت کرده و اسکیت بهانه ای برای اجرای برنامه هدفمند آنها بوده است. صفر پور بیان داشت: این کار در فضای عمومی انجام شده و قرار بوده این برنامه‌ها حتی در دیگر جاهای شهر شیرازو با استفاده از دوچرخه برگزار شود اما ورزش اسکیت و دوچرخه سواری بهانه ای بیش نبوده است. وی بیان داشت: با کسانی که موجب هنجار شکنی و عدم رعایت شئونات اسلامی شدند بر خورد خواهیم کرد و از تمامی مسئولان این هیات خواسته ایم که جهت ارایه توضیح به اداره حراست ورزش و جوانان مراجعه کنند.
واکنش امام جمعه شیراز چه بود؟
آیت الله دژکام امام جمعه شیراز در سخنان خود در نمازجمعه شیراز گفت: متاسفانه صحنه‌ای گزارش شده مبنی بر اینکه عده‌ای از نوجوانان چهارچوب عفاف و حجاب را رعایت نکردند، این واقعیتی است که در گوشه‌ای از شهر رخ داده اما دقت برای شناخت درست این واقعیت مستلزم چند نکته است‌. برای این مسئله باید ابتدا بدانیم که مشکل چیست، گفت: چون اگر مشکل شناخته نشود نمی‌توان درمان مناسبی برایش در نظر گرفت؛ باید جهات مختلف این امر تفکیک شود تا بتوان به درستی آن را حل کرد. امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه امروز با یک جنگ ترکیبی درگیر هستیم، افزود: باید جهات مختلف را مورد توجه قرار دهیم چون در غیر اینصورت ممکن است با مسئله سنگینی روبه‌رو شویم؛ یک وجه این ماجرا فرهنگی است بر این اساس که عده‌ای از نوجوانان ما رفتار صحیح اجتماعی را نمی‌دانند که کار اخلاقی و تربیتی می‌طلبد و باید تدبیری اندیشه شود. ممکن است مسئله سیاسی در بین باشد البته بر اینکه دشمن بر جنگ نرم کار می‌کنند تردیدی نیست اما اگر در این ماجرا با یک مسئله سیاسی امنیتی روبه‌رو باشیم؛ نوع رفتار ما متفاوت از زمانی است که مسئله اخلاقی باشد. امام جمعه شیراز گفت: برخی از کسانی که مسئولیت اداری داشتند باید جواب بدهند و فراخوانده شدند اما اینکه با نوجوانان چنین و چنان رفتار شده؛ درست نیست. یک قسمت کار وظیفه همگانی و همه مردم است که تکلیف شهروندی محسوب می‌شود و مردم مخالفت خود را در مقابل هر خلاف شرعی در هر سطحی باشد اعلام می‌کنند.
دوچرخه‌های بیدود در شیراز جمع شدند!
یکی از پس لرزه‌های این تجمع، جمع آوری دوچرخه‌های سرویس اشتراکی بیدود در شیراز بود. بیدود که در شهرهای بزرگ سرویس دوچرخه سواری ارائه می‌دهد در خبری کوتاه، ار توقف فعالیتهای خود در شیراز خبر داده است. پیش از این هم مخالفتهایی با دوچرخه سواری بانوان در شیراز صورت گرفته بود از جمله خبرگزاری فارس نوشته بود: «متاسفانه شیراز به عنوان سومین جغرافیای حرم اهل بیت نباید جولانگاه زنان بدحجاب جامعه و ترویج این ناهنجاری باشد. طرح دوچرخه اشتراکی بی‌دود پیوست فرهنگی مناسبی ندارد. متولیان در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.» حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه فارس نیز سال گذشته گفته بود: در قرآن کریم همه عذاب‌های استیصالی که بر اقوام مختلف نازل شده است در زمانی بوده که آن گناه فراگیر شده و تبدیل به گناه اجتماعی شده است؛ به همین دلیل خوف ما این است که بی حیایی و بی حجابی تبدیل به یک گناه اجتماعی شود. سگ گردانی، بی حجابی و پدیده دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام پدیده‌هایی خلاف قانون هستند که معصیت پروردگار را نیز به دنبال دارند.
همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند که گناه‌ها تبدیل به گناه اجتماعی نشوند تا عذاب الهی نازل نشود.
کد مطلب: 166582
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *