۰
يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۵

توضیح آموزش و پرورش درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و شرایط ترمیم معدل

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و شرایط ترمیم معدل توضیحاتی را ارائه کرد.
توضیح آموزش و پرورش درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و شرایط ترمیم معدل
«محسن زارعی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای نظارت روی معدل دانش آموزان و اینکه این معدل‌ها حقیقی باشند و عدالت آموزشی در به دست آوردن این معدل‌ها برقرار باشد، توضیح داد: معدل‌هایی در کنکور دانش آموز موثر است که امتحاناتش هماهنگ برگزار شده باشد نه اینکه به صورت داخلی و مدرسه‌ای برگزار شود. طراحی سوال باید کشوری انجام شود، تصحیح در خارج از مدرسه و در روزهای تصحیح انجام شده باشد.
او در پاسخ به این سوال که وضعیت بررسی و رصد معدل در سالهای اول و دوم متوسطه که آزمون نهایی نیست، چگونه خواهد بود، گفت: طبق برنامه‌ریزی که شورای عالی آموزش و پرورش انجام داده، از سالهای قبل برای پایه‌های اول و دوم هم آزمون سراسری هماهنگ برگزار می‌کنیم که با این کار رعایت مسئله عدالت آموزشی برقرار می‌شود. آزمون پایه دوازدهم هم که به صورت کشوری و هماهنگ برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در حوزه‌هایی خارج از مدرسه خودشان آزمون می‌دهند و تصحیح هم خارج از مدارس است و سربرگ‌ها جدا می‌شود و افراد اطلاع ندارند برگه چه دانش آموزی را تصحیح می‌کنند که احیانا اشکال و تقلبی پیش بیاید. 
زارعی در مورد آزمون ترمیم معدل و اینکه چه کسانی شامل شرکت در این آزمون می‌شوند و چگونگی برگزاری آن گفت: براساس پیش‌بینی که در حال حاضر برای آزمون ترمیم معدل صورت گرفته، هر دانش آموزی می‌تواند یک بار برای ترمیم معدل درخواست بدهد و پیش بینی این است که همزمان با نوبت‌های امتحانی که به صورت هماهنگ برگزار می‌شود یعنی نوبت‌های امتحانی دی ماه، خرداد و شهریور در یکی از این نوبت‌ها امتحان ترمیم بدهند و نمره‌اش جایگزین معدل قبلی شود. این شرایط قبل از مصوبه بوده و ممکن است نیاز به اصلاح و به روزرسانی داشته باشد که باید آن را انجام بدهیم. 
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در مورد اینکه آیا قیدی برای شرکت در آزمون ترمیم وجود دارد یا خیر گفت: در مصوبه قبلی قیدی گذاشته نشده و هر دانش آموزی می‌تواند این درخواست را بدهد، اما بر اساس مصوبه جدید نیاز به به روزرسانی است و هنوز تصمیم اصلاحی گرفته نشده که ببینیم آزمون ترمیم شامل چه دانش آموزانی می‌شود. درستش این است که ما برای همه این حق را قائل شویم که نگرانی نداشته باشند و اگر احیانا در امتحانی دچار مشکل شدند بدانند که فرصت جبران و اصلاح دارند. 
او در مورد برنامه‌های آموزش و پرورش برای مهارت افزایی دانش آموزان برای تست زنی و شرکت در آزمون‌های هماهنگ به خصوص در مناطق محروم و همچنین توجه به دانش آموزان این مناطق، گفت: مسئله ما این است که این دانش آموزان معمولا در امتحانات آموزش و پرورش عملکرد بهتری دارند به این دلیل که امتحانات به صورت تشریحی و ترکیبی است که عموما تشریحی است و از محتوای کتاب خودشان و براساس اهداف دوره درسی تعریف شده امتحان می‌دهند. ما دنبال این نیستیمکه شیوه و مهارت تست زنی را به دانش آموزان یاد بدهیم بلکه می‌خواهیم دانش آموزان براساس عملکرد تحصیلی‌شان به موفقیت دست پیدا کند، لذا معدل این را منعکس می‌کند که دانش آموز چطور عمل کرده است. در مناطق محروم ممکن است سهم بچه‌ها از کنکور کمتر باشد، اما عملکرد تحصیلی آن‌ها بالاتر است و این مصوبه جدید کمک می‌کند که به عدالت نزدیک‌تر شویم و آن دانش آموزان اتفاقا سهم بیشتری دریافت کنند. 
زارعی در مورد سهمیه‌های مناطق محروم و تحولات آن بعد از تصمیمات جدید شورای عالی آموزش اظهار کرد: هنوز راجع به سهمیه‌ها نکته‌ای مطرح نشده و سهمیه‌ها روی سوابق تحصیلی افراد اعمال می‌شود یعنی دانش آموز وقتی می‌خواهد کنکور بدهد سهمیه روی معدلش اعمال می‌شود. 
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: مصوبه و تصمیم جدید کمک می‌کند هم دانش آموز تمرکزش بر محتوای درسی بیشتر باشد و به جای اینکه دنبال مهارت تست زنی برود، روی درس تمرکز کند و هم معلم. مطالبه دانش آموزان و اولیا این بوده که روی مهارت تست زنی کار کنند و مطالب و محتوای درس کنار گذاشته می‌شد، اما این مصوبه تازه کمک می‌کند دانش آموزان به مدرسه برگردند و معلمان و مدارس تمرکزشان را روی محتوای دروس بگذارند و محتوا برای دانش آموزان مبنا باشد. بنابراین با این روش توجه به محتوای آموزش درسی بیشتر خواهد شد.

منبع:ایلنا
کد مطلب: 166733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *