۰
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰

سه عامل اصلی ابتلا به آلزایمر

یک مطالعه جدید نشان داده است که چگونه عوامل خطرساز آلزایمر بر اساس نژاد، قومیت و جنسیت افراد متفاوت است. بسیاری از این عوامل خطرساز قابل‌تغییر هستند و اقداماتی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل خود انجام دهند.
سه عامل اصلی ابتلا به آلزایمر
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از فرارو ، عوامل خطر مرتبط با آلزایمر طی ده سال گذشته تغییر کرده و بر اساس جنسیت، نژاد و قومیت متفاوت است.
مطالعات نشان می‌دهد هشت عامل خطرساز قابل تعدیل ازجمله چاقی در میان‌سالی، سطح تحصیلات پایین و کم‌تحرکی، بیشترین ارتباط را با ابتلا به آلزایمر در آینده دارند.
آسیایی‌ها و سفیدپوستان کمتر از سایرین در معرض هر یک از این هشت عامل خطرساز قرار دارند، درحالی‌که سیاه‌پوستان و بومیان آمریکا یا آلاسکا بیشترین احتمال ابتلا را دارا هستند. احتمال بیشتری وجود دارد که مردان فشارخون بالا گزارش کنند، درحالی‌که زنان موارد بیشتری از افسردگی را گزارش می‌کنند.
به گزارش فرارو، ده سال پیش، محققان دریافتند که تقریباً یک مورد از هر سه مورد بیماری آلزایمر با عوامل خطرساز قابل تعدیل مانند سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی مرتبط است.
اکنون همان محققان در دانشگاه کالیفرنیا داده‌های جدیدی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این عوامل خطرساز در خصوص آلزایمر یا شکل دیگری از زوال عقل به جنسیت، نژاد و قومیت فرد نیز بستگی دارد.
یافته‌های این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افراد می‌توانند با افزایش سن، اقداماتی را برای کاهش خطر زوال شناختی انجام دهند.
نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که داشتن سبک زندگی سالم مانند حفظ وزن متعادل یا ورزش منظم که به پیشگیری از بیماری‌های مزمن دیگر مانند بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آلزایمر داشته باشد. لازم نیست همه این کارها را یکجا انجام دهید و حتی اگر با یک یا دو مورد شروع کنید، در مسیر درستی حرکت می‌کنید.
عوامل خطرساز ابتلا به آلزایمر
مطالعه جدید عوامل خطرساز مرتبط با آلزایمر طی یک دهه پیش را مورد بازبینی قرار داده تا ببیند آیا در طول زمان این عوامل تغییر کرده است یا خیر. همچنین محققان در نظر داشتند بررسی کنند که آیا عوامل خطرساز قابل تعدیل در نژاد، قومیت و جنسیت متفاوت است یا خیر.
محققان دریافتند حدود یک‌سوم افراد مبتلابه آلزایمر، ترکیبی از هشت عامل خطرساز قابل تعدیل را در سبک زندگی خود به همراه داشته‌اند که عبارت است از: چاقی در میان‌سالی، عدم تحرک بدنی، سطح تحصیلی پایین، افسردگی، دیابت، از دست دادن شنوایی، فشارخون بالا در میان‌سالی و سیگار کشیدن.
یکی از یافته‌های جالب مربوط به سطوح فعالیت بدنی بود. در سال 2011، تعداد زیادی از موارد مبتلا به آلزایمر شامل فقدان فعالیت بدنی، افسردگی و استعمال دخانیات بود. بااین‌حال در مطالعه اخیر، بیشتر موارد آلزایمر با چاقی میان‌سالی (17.7٪)، عدم فعالیت بدنی (11.8٪) و سطح تحصیلات پایین (11.7%) مرتبط بوده‌اند.
عوامل خطرساز قابل اصلاحی مانند چاقی میان‌سالی و کم‌تحرکی وجود دارد که می‌تواند به نسبت غیرقابل‌چشم‌پوشی در ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته باشد و سهم نسبی چندین عامل خطرساز در مورد بیماری آلزایمر در دهه گذشته تغییر کرده است.
عوامل خطرساز آلزایمر بر اساس نژاد و قومیت
در میان همه گروه‌های نژادی و قومی، شرکت‌کنندگان آسیایی کمترین میزان سیگار کشیدن، چاقی میان‌سالی یا فشارخون بالا در میان‌سالی را داشته‌اند. در همین حال، شرکت‌کنندگان سرخپوست آمریکایی و بومی آلاسکا بالاترین میزان را در بین هر سه عامل خطرساز دارا بوده‌اند.
احتمال ابتلا به آلزایمر یا سایر بیماری‌های مربوط به زوال عقلی در افراد مسن آفریقایی-آمریکایی تقریباً دو برابر بیشتر از سفیدپوستان مسن است.
شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار نرخ بالایی از چاقی در میان‌سالی داشتند. شرکت‌کنندگان اسپانیایی‌تبار بیشترین رقم آماری در تحصیلات پایین را دارند و پس از آن‌ها شرکت‌کنندگان سرخپوست آمریکایی و بومی آلاسکا قرار دارند.
با در نظر گرفتن همه عوامل خطرساز قابل اصلاح، محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست بالاترین موارد آلزایمر را در میان گروه‌های قومی و نژادی داشته‌اند.
چاقی میان‌سالی بیشترین نقش را در خطر ابتلا به آلزایمر در میان یک گروه نژادی یا قومی دارد و در مقایسه با سایر گروه‌ها، شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست بیشتر از سایرین تحت تأثیر چاقی میان‌سالی قرار داشته‌اند.
عوامل خطرساز آلزایمر بر اساس جنسیت
محققان همچنین متوجه شده‌اند که عوامل خطرساز آلزایمر در مردان و زنان یکسان نیست.
زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌گردند، اما مردان موارد بیشتری از فشارخون بالا در میان‌سالی را گزارش کرده‌اند. چاقی میان‌سالی بزرگ‌ترین عامل خطرساز آلزایمر در میان مردان شناسایی‌شده، درحالی‌که افسردگی عامل خطرساز در زنان بوده است.
یکی از نتایج تعجب‌برانگیز این بوده که بیشترین موارد ابتلا به آلزایمر در جامعه موردمطالعه در مردان رخ‌داده است. این مسئله می‌تواند با واقعیتی که تقریباً دوسوم آمریکایی‌های مبتلا به آلزایمر زن هستند مغایرت داشته باشد. به این معنی که در بین تمام موارد آلزایمر، نسبت زنان در مقایسه با مردان بیشتر است.
یکی از دلایل یافته فوق می‌تواند این باشد که به‌جز افسردگی و کم‌تحرکی، سایر عوامل خطرساز قابل اصلاح در ابتلا به آلزایمر مانند سیگار کشیدن و فشارخون بالا در میان‌سالی در میان مردان شیوع بیشتری داشته است.
مطالعه‌ای که صورت گرفته بر اساس یک نظرسنجی شامل سؤالاتی در مورد انتخاب سبک زندگی آمریکایی‌ها، شرایط سلامتی و استفاده از خدمات پزشکی بود. در این نظرسنجی افرادی که در مراکز روان‌پزشکی، زندان‌ها یا بیمارستان‌ها بودند، حذف شدند.
داده‌های نظرسنجی از حدود 378615 نفر در این مطالعه گنجانده شد. محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا افراد شرکت‌کننده در این مطالعه بیماری آلزایمر، هر نوع دیگری از زوال عقل یا عوامل خطرساز شناخته‌شده برای آلزایمر را دارند یا خیر.
از 378615 نفر، 48.7٪ مرد بودند و 21.1٪ حدود 65 سال یا بیشتر داشتند. از این تعداد نزدیک به 65٪ سفیدپوست، 11.7٪ سیاه‌پوست، 16٪ اسپانیایی‌تبار و 0.9٪ سرخپوستان آمریکایی یا بومی آلاسکا بودند.
آلزایمر در حال افزایش است!
تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در حال افزایش است؛ در سال 2022، حدود 65 میلیون آمریکایی در رده سنی 65 سال و بالاتر با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و حدود دوسوم از افراد مبتلا به آلزایمر زن هستند.
پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، نرخ ابتلا به بیماری آلزایمر در سطح جهان از 57.4 به 152.8 میلیون مورد و حدود سه برابر گردد.
آینده بیماری زوال عقل ممکن است نگران‌کننده به نظر برسد، اما محققان در حال به دست آوردن درک بهتر از افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری به سر می‌برند.
آیا پیشگیری امکان‌پذیر است؟
مردم لزوماً در مورد پیشگیری از ابتلا به آلزایمر ناتوان نیستند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ترکیب چندین عادت سالم که عوامل خطرساز قابل اصلاح را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند تا 40 درصد از موارد ابتلا به زوال عقل پیشگیری یا آن را به تأخیر بیندازد.
بیماری آلزایمر هیچ درمانی ندارد. درحالی‌که سن و ژنتیک دو عامل خطرساز آلزایمر هستند که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید خطر کلی زوال شناختی و آلزایمر را کاهش دهید، مانند:
-خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب
-ورزش منظم
-ازنظر شناختی دقیق و ازلحاظ اجتماعی فعال باشید
-از محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید و در صورت مصرف آن را ترک کنید
-پرهیز از نوشیدن الکل
کد مطلب: 167997
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *