۰
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۵

پلمب شعب بانکی ناامن به کجا رسید؟

فرمانده انتظامی تهران بزرگ بار دیگر با تاکید بر پلمب شعب ناامن بانکی آخرین اقدامات پلیس برای ارتقا امنیت در بانک‌ها را تشریح کرد.
پلمب شعب بانکی ناامن به کجا رسید؟
فرمانده انتظامی تهران بزرگ بار دیگر با تاکید بر پلمب شعب ناامن بانکی آخرین اقدامات پلیس برای ارتقا امنیت در بانک‌ها را تشریح کرد.
پس از سرقت از صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه بانک ملی ایران بود که بحث بر سر امنیت شعب بانکی بر سرزبان‌ها افتاد. موضوعی که از سوی پلیس هم مورد تایید قرار گرفته و سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره سرقت از این شعبه گفته بود:«ماموران متخصص پلیس حدود یک ماه پیش از وقوع سرقت نسبت به عدم رعایت نکات امنیتی در این شعبه از بانک به مسوولان آن هشدار داده بودند. هشداری که نه تنها جدی گرفته نشده بود، بلکه در همان ایام نگهبان شعبه را نیز ترخیص کرده و از آن عجیب‌تر اینکه این شعبه‌ هیچ ارتباطی نه با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، نه با کلانتری و نه با سامانه مهام پلیس داشت.»
این موضوع اما با اولتیماتوم پلیس به بانک‌های ناامن همراه شد و چند روز پس از آنکه سارقان صندوق‌های امانات بانک ملی شناسایی و دستگیر شدند، سردار رحیمی در گفت‌وگویی با ایسنا، صراحتا گفت:« ما تعدادی بانک داریم که موارد ایمنی را رعایت نکردند، دوربین‌هایشان دچار مشکل است و بعضی از مشکلات ایمنی و حفاظتی و مراقبتی را دارند. در همین بانکی که مورد سرقت قرار گرفت، سارقان با پریدن از بالای در پارکینگ توانستند وارد ساختمان شوند و ۱۰ تا ۱۲ ساعت هم آنجا حضور داشتند. هیچ فردی هم برای نگهبانی آنجا نبود، این سارقان حوالی ساعت ۲ بامداد روز سیزدهم خردادماه وارد شعبه شده بودند، اما هیچ فرد نگهبانی آنجا نبود، وقتی هم که پرسیدیم چرا نگهبانی آنجا حضور نداشت، گفتند تشخیص اینطور بوده است. خب این را دیگر هر انسانی می‌داند که باید در چنین بانکی نکات ویژه امنیتی رعایت شود. در این بانک اموال مردم قرار داشت، هزار صندوق امانت وجود داشت و حتما باید نکات امنیتی را رعایت می‌کردند.»
همین موضوع نیز سبب شده بود تا رحیمی از پلمب شعب نا امن بانک‌ها از سوی پلیس خبر بدهد او گفته بود:« اجرای دستورات پلیس الزام آور است و بانک ها باید آن را در موعد مقرر رعایت کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، مسئولان بانک طی هماهنگی که با دادستانی به عمل آمده به دلیل ترک فعل تحت پیگرد و تعقیب قرار خواهند گرفت. همچنین در صورت هماهنگی با دادستانی امکان اعلام اسامی شعب نا امن نیز وجود دارد و در واقع ترک فعل کنندگان افرادی هستند که با عدم انجام یکسری اقدامات امنیتی و توجه به هشدارها، بانک را نا امن کرده‌اند. برابر قانون اگر این موارد رعایت نشود، مدیران بانک حتما باید به عنوان ترک فعل پاسخگو باشند و من ابلاغ کردم تا درمورد بانک‌هایی که دو سه بار تذکر از سوی پلیس دریافت کرده اما به آن توجه نکرده و موارد گفته شده را رعایت نکرده‌اند، حتما بعد از این دستور پلمب صادر شود.»
تشکیل جلسه با موضوع امنیت بانک‌ها
حالا با گذشت نزدیک به یک ماه از اولتیماتوم پلیس این پرسش مطرح شده که آیا شعبه‌ای از بانک‌های ناامن پلمب شده یا خیر. موضوعی که فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره آن توضیحاتی را ارائه کرده است. سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه پس از سرقت از بانک ملی چه اقداماتی برای ارتقا امنیت بانک‌ها انجام شده گفت: «در این خصوص جلسه ویژه‌ای در وزارت کشور با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد و مسئولان بانک‌ها آنجا مکلف شدند که نواقص و معایب ایمنی و امنیتی خود را در مهلتی مقرر رفع کنند.»
بازدید ماموران پلیس پیشگیری از تمام شعب بانکی
رحیمی ادامه داد: « علاوه بر آن چک لیست جدیدی از مواردی که در تامین امنیت بانک‌ها باید رعایت شود، تهیه شده و ماموران پلیس پیشگیری تهران بزرگ بانک به بانک و شعبه به شعبه در حال بازدید از بانک‌ها بوده و اگر مواردی منطبق با چک‌لیست‌ها رعایت نشده باشد، تذکرات لازم به بانک‌ها داده می‌شود و آنان موظفند که در موعد مقرر نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.»
رئیس پلیس پایتخت درباره اینکه آیا تاکنون شعبه ناامنی از بانک‌ها نیز پلمب شده‌اند یا خیر گفت:‌« در حال حاضر به این شعب زمان داده شده تا نواقص خود را رفع کنند، اما اگر در موعد مقرر رعایت نکنند، حتما  این شعبه‌ها پلمب خواهند شد، در این خصوص ما با جایی تعارف نداریم، چرا که اگر خدای نکرده سرقتی رخ دهد آرامش و امنیت روانی مردم به مخاطره می‌افتد و ما باید از این موارد جلوگیری کنیم.»
صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه امسال یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین سرقت‌های بانک به پلیس اطلاع داده شد. سرقتی که از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی ایران در خیابان انقلاب تهران انجام شده و در جریان آن ۱۶۲ صندوق از ۱۰۰۰ صندوق امانت واقع در این شعبه از سوی سارقان تخلیه شده و محتویات آن شامل طلا، جواهرات، سکه، دلار، یورو و ... به سرقت رفته بود.
کد مطلب: 168321
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *