۰
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰

همکاری آژانس فضایی اروپا با روسیه متوقف شد

آژانس فضایی اروپا از پایان همکاری خود با روسیه در پرتاب اولین سیاره نورد اروپایی خبر داد.
همکاری آژانس فضایی اروپا با روسیه متوقف شد
آژانس فضایی اروپا از پایان همکاری خود با روسیه در پرتاب اولین سیاره نورد اروپایی خبر داد.
ایرنا به نقل از سی ان ان نوشت: آژانس فضایی روسیه موسوم به روس‌کاسموس و آژانس فضایی اروپا در قالب ماموریتی با مریخ نورد اکسومارس اروپا همکاری داشتند که برای کشف نشانه هایی از حیات در مریخ طراحی شده است.
پرتاب این مریخ نورد که برای سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور) در نظر گرفته شده است، تنها چند هفته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین به حال تعلیق درآمد.
«جوزف آشباچر» مدیرکل آژانس فضایی اروپا در صفحه توئیتر خود نوشت: اکنون شورای این آژانس به طور رسمی روابط با آژانس فضایی روسیه را در ارتباط با این پروژه مشترک در نتیجه جنگ اوکراین و تحریم های جاری قطع کرده است.
وی تاکید کرد که جزئیات بیشتری در مورد آینده این ماموریت در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
این مقام مسئول تاکید کرد که آژانس فضایی اروپا همکاری نزدیکتر با ناسا را مورد توجه قرار داده است.
وی پیشتر به سی ان ان گفته بود که از نظر ژئوپولیتیکی، واضح است که ما باید روابط با روسیه را قطع کنیم و این تصمیم از سوی کشورهای عضو گرفته شده است.
آشباچر در عین حال قطع این همکاری را برای علم و فناوری و مهندسانی که چهار دهه روی این پروژه کار کرده اند، مایه تاسف دانست، اما تصریح کرد که انتخاب دیگری وجود ندارد.
مریخ نورد اکسومارس قرار بود ژوئیه ۲۰۲۰ پرتاب شود، اما همه گیری کرونا این ماموریت را به تعویق انداخت. بخشی از ماموریت این مریخ نورد حفاری حفره های ۲ متری برای جمع آوری نمونه هایی برای تجزیه و تحلیل است.
براساس اعلام ناسا، انتظار می رود که مریخ نورد در جریان ماموریت خود چند کیلومتر را بپیماید و می تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر در روز مریخی حرکت کند.
کد مطلب: 168667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *