۰
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۹

بیانیه مشترک آمریکا و عراق پس از دیدار بایدن و الکاظمی

​​​​​​​در دومین روز سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان وی با نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست جده دیدار کرد و دو کشور بیانیه مشترکی را درباره جرئیات این دیدار صادر کردند.
بیانیه مشترک آمریکا و عراق پس از دیدار بایدن و الکاظمی
ایسنا نوشت:
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در بیانیه مشترک آمریکا و عراق درباره جزئیات دیدار بایدن و الکاظمی آمده است: دو طرف درباره تعدادی از مسائل منطقه گفت‌وگو و توافق کردند که روابط عراق و آمریکا بر اساس منافع مشترک، تقویت حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و ثبات عراق و تعهد به تقویت روابط دوجانبه میان آنها است.
الکاظمی و بایدن بر تعهد متقابل خود به مشارکت قوی دوجانبه میان عراق و ایالات متحده طبق توافقنامه چارچوب استراتژیک، و عزم خود برای ادامه هماهنگی‌های امنیتی به منظور اطمینان از عدم بازگشت مجدد داعش تاکید کردند.
دو طرف همچنین بر اهمیت تشکیل یک دولت جدید در عراق تاکید کردند که به خواسته‌های مردم پاسخ دهد و به دموکراسی و استقلال عراق احترام بگذارد.
بایدن نیز در جریان این دیدار بر اهمیت بالای وجود یک عراق باثبات، متحد و دارای حاکمیت برای واشنگتن تاکید کرد.
رهبران دو کشور در ادامه بر تعهد خود به چارچوب توافقنامه استراتژیک میان عراق و آمریکا که به طور کلی روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی میان دو کشور را تنظیم می کند، تاکید کردند.
بایدن همچنین بار دیگر بر حمایت خود از عراق در نبرد علیه تروریسم تاکید کرد و گفت که یک عراق قوی که بتواند از خود دفاع کند، عنصری ضروری برای دستیابی به ثبات در منطقه است.
در بخش دیگری از بیانیه مشترک واشنگتن و بغداد آمده است: رهبران دو کشور همچنین بر اهمیت تقویت نهادهای دموکراتیک عراق تاکید کردند تا نیروهای امنیتی این کشور بتوانند به امنیت و ثبات در عراق و منطقه دست یابند. بایدن نیز از تلاش‌های عراق برای بازپروری خانواده‌ها و کودکان عراقی و همچنین محاکمه عناصر عراقی داعش تشکر و قدردانی کرد.
بایدن و الکاظمی همچنین توافق کردند که همکاری نزدیک در امور نظامی و امنیتی و حمایت کلی از عراق برای مقابله با تروریسم؛ عاملی حیاتی در تضمین شکست نهایی داعش است.
طبق این بیانیه، مصطفی الکاظمی و بایدن درباره اهمیت نقش منطقه‌ای عراق به ویژه در زمینه تسهیل ارتباطات و اعتمادسازی میان کشورهای منطقه گفت‌وگو کردند و رئیس جمهوری آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری مصطفی الکاظمی برای ارتقای ثبات، رفاه و روابط بیشتر میان کشورهای منطقه را ستود.
سران عراق و آمریکا همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای ارتقای توسعه پایدار منابع منطقه، رسیدگی به اثرات تغییرات آب و هوایی، از جمله اختلال در امنیت آب، و گسترش هماهنگی عراق و آمریکا در توسعه بخش انرژی و اصلاحات اقتصادی تبادل نظر کردند.
در ادامه این بیانیه آمده است: بایدن از ابتکارعمل الکاظمی برای انجام گفت‌وگوهای عربستان سعودی و ایران در بغداد استقبال کرد و دیپلماسی مثبت نخست‌وزیر عراق را که هدف آن ایجاد منطقه‌ای امن و با ثبات‌تر است، ستود.
الکاظمی هم بر تعهد خود برای پیشبرد ابتکارعمل‌هایی تاکید کرد که به دنبال گرد هم آوردن همسایگان و دوستان عراق به منظور یافتن راه حل‌های منطقه‌ای برای چالش‌های منطقه‌ای و دستیابی به ثبات پایدار است.
کد مطلب: 168830
برچسب ها: آمریکا عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *