۰
يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۸

پیش‌بینی بورس فردا

 تورم بورس را صعودی می‌کند؟
شاخص کل بورس در دومین روز کاری هفته روند نزولی به خود گرفت
پیش‌بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز یکشنبه افت ۰٫۶ درصدی معادل ۹ هزار و ۷۰۱ واحدی را تجربه کرد و به سطح یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز افت ۱٫۱ درصدی را ثبت کرد و در محدوده ۴۰۰ هزار واحدی رسید.
این افت شاخص کل هم‌وزن کمی خطرناک است. یعنی اگر فردا هم شاخص روند نزولی داشته باشد شاخص کل هم‌وزن وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی می‌شود. افت این شاخص برای سهامداران مهم‌تر و حیاتی‌تر از نزول شاخص کل بورس است. اغلب کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که با تغییر کانال شاخص هم‌وزن، مسیر بورس نزولی باقی می‌ماند.
از سوی دیگر نرخ بهره بین بانکی روند افزایشی را تجربه می‌کند. درست است این نرخ تاثیر مستقیمی روی معاملات بازار سرمایه ندارد اما به صورت روانی بازار را منفی کرده است. نرخ بازار بین بانکی امروز به ۲۱٫۳۱ رسید و نسبت به گذشته خود افزایش ۰٫۱۷ درصدی را ثبت کرد.
چه عواملی روی بورس اثر دارد؟
برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: روند معاملات بورس فردا نیز همانند امروز متعادل و نوسانی است. زمانی که بازار سرمایه حجم نمی‌خورد نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت. بازار سرمایه در کوتاه مدت در شوک است.

وی اظهار کرد: نرخ بهره حقیقی با توجه به تورم منفی‌تر شده است. بازار در کوتاه مدت به نرخ بهره بین بانکی واکنش نشان داد. بورس واکنش بیش از اندازه به مسائل مختلف نشان می‌دهد. یعنی به اتفاقات حاشیه بازار بیش از اندازه بها می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بلند مدت بازار سرمایه به عقب‌ماندگی از تورم و عدم واکنش به گزارش خوبی صنایع بها خواهد داد. در حال حاضر p/e forward برخی از سهام به کمتر سه رسیده است. اما اکثر رشدهای ایران یک نوعی واکنش به تورم بوده است.
حق‌شناس تشریح کرد: پس از اینکه اثرات اقدامات زودگذر بازار گذشت، بورس عقب ماندگی خودش را نسبت به بازار جبران می‌کند. البته این جبران وضعیت در بازه یک سال آینده است و می‌توان در یک سال آینده به رشد بورس امیدوار بود.
وی گفت: بازارهای مالی در خوش‌بینی و بد بینی در حال رفت و آمد هستند. اکنون نیز بورس از خوش‌بینی مفرد سال ۱۳۹۹ به بدبینی مفرد سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم.
کد مطلب: 169563
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *