۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۴

مخالفت اوباما با تدابیر کنگره علیه ایران

نسخه نهایی قانون بودجه دفاعی که برای امضا به باراک اوباما ارجاع شد شامل تقویت تحریم‌ها علیه ایران که رییس‌جمهور آمریکا با آن مخالف است و نیز افزایش بودجه برای گنبد آهنین رژیم صهیونیستی است.
به گزارش هاآرتص، با اشاره به این خبر نوشت: قانون اختیارات دفاع ملی که پیش از آغاز تعطیلات مجلس سنا و مجلس نمایندگان برای کریسمس به تصویب رسید شامل مفادی است که سناتور رابرت منندز، مارک کرک و جوزف لیبرمن تهیه کرده بودند که در کنار دیگر موارد به تحریم شرکت‌هایی می‌پردازد که تحریم‌های بانکی موجود علیه ایران را با پرادخت پول نفت ایران با طلا دور می‌زنند.
مقامات دولت اوباما با این اقدامات که شامل محدودیت‌های جدید در تبادلات با بنادر ایران نیز می‌شود مخالفت کرده و می‌گویند که این اقدامات مانع تلاش‌ها برای متقاعد کردن دیگر کشورها به پیوستن به تحریم‌های موجود علیه ایران می‌شود که هدف آن واداشتن ایران به تعلیق برنامه هسته‌یی خود است.
مذاکره‌کنندگان کنگره به کاخ سفید زمان بیش‌تری برای اجرای تحریم‌ها دادند. دولت اوباما پیش از مذاکرات عنوان کرده بود که ممکن است رییس‌جمهور این قانون را وتو کند زیرا با طیفی از اقدامات آن مخالفند.
مشخص نیست که آیا رییس‌جمهور آمریکا از مصالحه‌ی انجام گرفته راضی است یا خیر. این قانون در عین حال مجوز ۲۱۱ میلیون دلاری بودجه جدید برای سیستم موشکی گنبد آهنین اسراییل را صادر می‌کند.
اسراییل می‌گوید که این گنبد ۸۰ درصد حملات موشکی را در مناقشه اخیر با حماس در نوار غزه دفع کرده است.
این قانون هم‌چنین مجوز بودجه ۲۶۷ میلیون دلاری در برنامه‌هی موشکی نظیر «آرو» و «دیوید» را می‌دهد. اوباما در این زمینه تقاضای ۹۹ میلیون دلار را داشته است.
کمیته امور عمومی‌آمریکایی اسراییلی این اقدامات را تحسین کرد و از کنگره برای اقداماتش در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران تشکر کرد.
آیپک در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا باید به رهبری این اقدامات ادامه دهد.
این لابی صهیونیستی اجرای فوری تحریم‌های جدید و تداوم همکاری موشکی و راکتی آمریکا رژیم صهیونیستی را خواستار شد.
کد مطلب: 17577
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *