۰
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵
اوباما در کنفرانس خبری مشترک با اولاند:

هر کس تحریمهای موجود ایران را نقض کند بر سرش خراب می شویم

اوباما و اولاند در یک کنفر انس خبری مشترک بر موضع مشترک واشنگتن و پاریس درمورد برنامه هسته ای ایران تاکید کرده و گفتند: تحریمهای موجود همچنان به قوت خود باقی هستند و ناقضان این تحریم ها مجازات خواهند شد.
هر کس تحریمهای موجود ایران را نقض کند بر سرش خراب می شویم
 نیویورک تایمز با اشاره به اینکه دیدار "باراک اوباما" و فرانسوا اولاند" یک هفته بعد از سفر یک هئیت بزرگ اقتصادی فرانسوی به تهران انجام شد می نویسد که اوباما در این دیدار به اولاند در خصوص همکاری تجاری با ایران و نقض تحریم های موجود علیه تهران هشدار داده است.

به موجب توافقنامه ژنو که از تاریخ ۲۰ ژانویه اجرایی شده برخی از تحریم های ایران بصورت موقت لغو شده اند از همین رو شرکت های بزرگ اروپایی در تلاش هستند تا بار دیگر روابط و داد و ستد خود را با تهران از سر بگیرند از همین رو در طی ماه گذشته بازار سفرهای دیپلماتیک و تجاری از کشورهای غربی به تهران داغ بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد: سفر هیئت اجرایی فرانسه به ایران، بصورت منتقدانه ای موجب بوجود آمدن این ترس در آمریکا شده که توافق ابتدایی با ایران موجب ایجاد نوعی مسابقه از سوی شرکت های غربی برای بازگشت به ایران شده و سبب فروپاشی تحریم هایی می شود که با همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران وضع شده اند.

در همین رابطه مقامات دولت آمریکا در جلسات محرمانه و یا حتی بصورت عمومی این نکته را به فرانسه گوشزد کرده اند که مراقب روابط خود با یاران باشند و در این میان اوباما نیز شدیدترین هشدار را به اولاند داده است.

این در حالی است که پس از سفر هیئت فرانسوی به ایران، با گذشت بیش از یکسال از تحریم صادرات گاز طبیعی و سایر محصولات گازی ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فرانسه به عنوان نخستین کشور اروپایی تحریم گاز ایران را رسما لغو کرد. در همین رابطه شرکت ملی صادرات گاز ایران در روز ۱۹ بهمن با انتشار گزارشی، اعلام کرد: دور جدید مذاکرات گازی ایران با نمایندگان شرکت های فرانسوی به منظور صادرات گاز طبیعی آغاز شده است.

تاکید بر مواضع مشترک

اما روسای جمهور آمریکا و فرانسه پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند و بر موضع مشترک خود در خصوص برنامه هسته ای ایران تاکید کردند.

اوباما و اولاند دیروز سه‌شنبه ۲۲ بهمن، بر موضع مشترک واشنگتن و پاریس درمورد برنامه هسته ای ایران تاکید کرده و گفتند: تحریمهای موجود همچنان به قوت خود باقی هستند و ناقضان این تحریم ها مجازات خواهند شد.

در این کنفرانس خبری به غیر از موضوع هسته ای ایران، روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره روابط اقتصادی دو کشور، اهمیت دست یافتن به توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا، روند صلح(سازش) خاورمیانه، بحران سوریه، و جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی اظهار نظر کردند.

باراک اوباما در بخشی از سخنانش در پاسخ به خبرنگارانی که درباره سفر هیئت بزرگ تجاری فرانسه به ایران از وی سوال کرده بودند، گفت: هر کسی تحریم های موجود را نقض کند ما همچون انبوهی از آجر بر سرشان خراب خواهیم شد. شرکت‌ها احتمالا در حال سبک و سنگین کردن اوضاع هستند به این معنا که آیا این امکان وجود دارد که وقتی یک توافق واقعی حاصل شد، بتوانند هر چه زودتر به ایران بروند. می توانم به شما بگویم آنچه که این شرکتها هم اکنون انجام می دهند پای خودشان است. چرا که ما همچون تلی از آجر بر سر آنها خراب خواهیم شد.

باراک اوباما در ابتدای این کنفرانس خبری از تلاشهای فرانسه در گروه ۱+۵ قدردانی کرد و اظهار داشت: پاریس و واشنگتن در جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی اتفاق نظر دارند.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت مذاکرات آتی ایران با گروه ۱+۵ برای تهران فرصتی است که نشان دهد برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. اوباما همچنین با تاکید بر نظام کنونی تحریمها، بار دیگر گفت که در طول توافق موقت با ایران تحریمهای بیشتری نباید علیه تهران وضع شود چراکه به گفته او هدف تحریمها این بود که ایران به پای میز مذاکره بیایید.

در همین حال فرانسوا اولاند در پاسخ به خبرنگاری که گفت شما با آنکه بر تحریمها علیه ایران تاکید دارید، چطور یک گروه بزرگ ۱۱۶ نفره تجاری در روزهای اخیر به ایران رفتند، اظهار داشت: رئیس جمهور در فرانسه رئیس اتحادیه های کارگری نیست و آنها خودشان تصمیم می گیرند. این شرکتها باید بدانند که تحریمها همچنان پابرجا هستند.

خبرنگاری دیگری از اوباما پرسید که آیا آمریکا امتیازات بیشتری به ایران خواهد داد که رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: آنچه مد نظر است این است که ایران نشان بدهد برنامه هسته ای اش صلح آمیز است. ایران باید به صورت علمی و فنی نشان دهد که برنامه اتمی‌ اش مسالمت آمیز است. ایران تا به حال نتوانسته صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود را نشان دهد و به خاطر همین بود که در مورد تحریمها اجماع وجود داشت.
کد مطلب: 37225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *