۰
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۵

توسعه همکاری ایران و ژاپن در حوزه انرژی استارت خورد

روز گذشته مقام‌های ارشد ایران و ژاپن بر توسعه همکاری‌ها تأکید کردند، موضوعی که به گفته کارشناسان می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای هر دو کشور رقم بزند.
توسعه همکاری ایران و ژاپن در حوزه انرژی استارت خورد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دیدار روز گذشته جواد اوجی - وزیر نفت کشورمان با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن منجر به تاکید بر توسعه روابط دو کشور شد، اوجی در این دیدار، با تاکید بر اینکه هم اکنون همکاری‌های نفتی میان ایران و برخی کشورها در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد تا امکان همکاری با شرکت‌های ژاپنی در بخش‌های نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی برقرار شود.
وی با بیان اینکه در دولت جدید برنامه جامعی برای توسعه صنعت نفت با پیش‌بینی جذب ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هشت سال و رساندن سطح ظرفیت تولید نفت به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز و تولید گاز طبیعی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز طراحی شده است، گفت: ایران می‌تواند نقش مهمی در تأمین انرژی ژاپن ایفا کند، هم اکنون سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور در سطح شایسته نیست. شرکت‌های ژاپنی بسیار در ایران خوشنام هستند و این سرمایه ارزشمندی برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور است.
ایران می‌تواند نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند
وزیر نفت با اعلام آمادگی کامل وزارت نفت برای همکاری با شرکت‌های ژاپنی گفت: ایران می‌تواند نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند. مردم ایران خاطره شرکت پالایش نفت ژاپن (Idemitsu) که در شرایط تحریم فروش نفت ایران به دلیل ملی شدن صنعت نفت، از ایران نفت خریداری کرد را فراموش نخواهند کرد.
سطح پایین تجارت دو کشور ناشی از تحریم ها شایسته نیست
وی با بیان اینکه افت بی‌سابقه و سطح پایین تجارت و همکاری‌های اقتصادی که ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا است، شایسته دو کشور نیست، افزود: امکان همکاری ایران و ژاپن در حوزه بهینه‌سازی و آموزش در شرایط تحریم وجود دارد، ظرفیت‌های بسیار بالایی برای شرکت‌های ژاپنی برای همکاری با ایران از بالادست تا پایین‌دست وجود دارد.
معطل برجام نماندیم
وزیر نفت با اشاره به امضای ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی و داخلی در دولت سیزدهم اظهار کرد: وزارت نفت معطل برجام نمانده و مذاکرات اولیه با طرف‌های خارجی را آغاز کرده است که این مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود. از همکاری با شرکت‌های ژاپنی دارای تجارب و دانش فنی لازم در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار کربن، جمع‌آوری گازهای مشعل و... استقبال می‌کنیم، هر شرکتی که در این بخش سرمایه‌گذاری کند می‌تواند نیمی از این ظرفیت آزادشده و صرفه‌جویی‌شده را به‌صورت محصول برداشت کند.
ایران و ژاپن برای همکاری مصمم هستند
یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار با یادآوری اینکه در اجلاس نیویورک فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر این کشور را همراهی کرد و در آنجا با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه دیدار داشتند، تأکید کرد: مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور در زمینه توسعه همکاری مصمم هستند. در ماه‌های اخیر قیمت نفت افزایش زیادی داشته و ایران این فرصت را دارد که با نهایی کردن مذاکرات حداکثر بهره‌برداری را از این موقعیت به‌دست آورد.
به گفته وی ۴۰ سال قبل در شرکت میتسویی فعالیت داشته و با ظرفیت‌های بالا صنعت نفت ایران آشناست.
همکاری حتی در شرایط تحریم
نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن نیز در این دیدار با اشاره به روابط حسنه دو کشور و سابقه بالای فرهنگی و تمدن ایران اظهار کرد: ایران کشور مهمی در منطقه و جهان است و ژاپن علاقه‌مند به تقویت روابط با ایران است.   
وی با ابراز تأسف از خروج این کشور از پروژه توسعه میدان آزادگان گفت: دولت ژاپن از برجام همواره حمایت کرده و امیدوار است مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه برسد و ژاپن بتواند همکاری با ایران به‌ویژه در بخش نفت و گاز را از سر بگیرد. ما شرکت‌های ژاپنی را به فعالیت در ایران تشویق می‌کنیم، حتی در شرایط تحریم فرصت‌های خوبی برای همکاری به‌خصوص در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی، جمع‌آوری گازهای همراه و ... وجود دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های ژاپنی دفاتر خود در تهران را حفظ کردند و در ایران حضور دارند، گفت: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تعامل با ایران برای شرکت‌های ژاپنی است.
توسعه همکاری با ژاپن یک بازی دو سر برد
در این بین جهانبخش امینی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - در خصوص اهمیت توسعه روابط ایران و ژاپن، به ایسنا گفت: رابطه این دو کشور در گذشته یک رابطه مسالمت آمیز و خارج از تنش بوده و اراده ژاپن نیز بر این بوده که در چالش های سیاسی هیچگاه پیش قدم در بحث تحریم ها نباشد، سوابق در زمان جنگ نیز نشان می دهد که ما از تجهیزات ژاپن در آن مقطع زمانی استفاده کرده‌ایم و همکاری خوبی بین دو کشور وجود داشت.
وی با تاکید بر سابقه گذشته ایران و ژاپن، اظهار کرد: این مساله می‌تواند در آینده نیز موجب گسترش روابط دو کشور شود و مراودات تجاری و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد و این امکان را برای دولت فراهم می کند که با یک اراده قوی وارد این مساله شوند.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه بی شک ژاپن نیز تمایل به همکاری با ایران را دارد، گفت: پیش بینی می شود که هر دو کشور از این مراودات تجاری و اقتصادی بهره ببرند و منفعت این مساله برای هر دو کشور رقم بخورد، این ارتباط سیاسی و تجاری به نفع هر دو کشور خواهد بود.
امینی افزود: توسعه این همکاری‌ها در صورت تحقق بیش از گذشته خواهد بود و این مساله نیز نه تنها موجب استحکام رابطه بین ایران و ژاپن می شود بلکه باعث توسعه روابط با دیگر کشورهای آسیای شرقی نیز خواهد شد. از زمانی که اروپا و آمریکا اقدام به مبارزه جدی علیه توسعه ایران کردند، همکاری دیگر کشورها با ایران از بار فشار تحریم کاسته است و اراده آن ها را نیز بر تحمیل این فشار کمتر می کند.
به گفته وی البته باید توجه داشت که این کشورها نیز با دور شدن از ایران از منافع اقتصادی خودشان محروم شده اند و کشورهای دیگر سود بردند، در این بین اگر با ژاپن و کشورهای دیگر ارتباط بیشتری داشته باشیم هم تحریم ها را کمرنگ کرده‌ایم و هم دشمنان ما نیز با توجه به اینکه نتوانستند سود اقتصادی در روابط تجاری ببرند ممکن است در تصمیم های خود تجدیدنظر کنند.
وی با بیان اینکه این کشورها بیش از این نمی‌توانند بر ایران فشار وارد کنند چرا که اگر می‌توانستند قطعا این کار را انجام می‌دادند، گفت: هر چه روابط ایران با دیگر کشورها توسعه پیدا کند قدرت آن ها را کاهش داده‌ایم و این به نفع ایران خواهد بود.
کد مطلب: 175781
برچسب ها: ایران ژاپن انرژی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *