۰
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰

بازی اوپک در زمین روسیه

آمریکا اوپک را تحریم می‌کند؟
با کاهش عرضه دو میلیون بشکه‌ای نفت از سوی اوپک نفت برنت در حال حاضر با قیمت ۹۸٫۴۸ دلار معامله می‌شود. آیا طلای سیاه در بلندمدت از تصمیم اوپک تبعیت می‌کند؟
بازی اوپک در زمین روسیه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پس از تصمیم اوپک مبنی‌ بر کاهش دو میلیون بشکه‌‌ای عرضه نفت قیمت این محصول افزایش پیدا کرد.
در لحظه تنظیم این خبر نفت برنت با افزایش بیش از ۱۲ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۹۸٫۴۸ دلار رسید. همچنین نفت وست تگزاس با نرخ ۹۳٫۲ دلار در حال معامله است.
اوپک در زمین روسیه بازی می‌کند
تصمیم کاهش عرضه از سوی اوپک واکنش‌های متعددی را به همراه داشت. سخنگوی کاخ سفید این تصمیم را «همسویی اعضای این سازمان با روسیه» دانست و گفت: «در حال حاضر بازارهای جهانی و اقتصاد جهان تحت تاثیر آغاز جنگ توسط پوتین قرار دارد و به نظر می‌رسد چنین تصمیمی نادرست و در جهت ثروت‌اندوزی است».
همچنین جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، به رویترز اعلام کرد: احتمال دارد در پی این تصمیم قانونی تحت عنوان NOPE برای اوپک اعمال شود. در صورت تصویب این قانون مصونیت قضایی شرکت‌های نفتی کشورهای عضو این سازمان لغو می‌شود.
آمریکا دست به دامان ذخایر استراتژیک می‌شود؟
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن از دولت و کنگره خواسته که راه‌هایی را برای افزایش تولید انرژی در آمریکا با هدف کاهش کنترل اوپک‌پلاس بر قیمت‌های انرژی بررسی کنند. با این حساب برداشت از ذخایر استراتژیک آمریکا شاید یکی از گزینه‌های روی میز برای کنترل وضعیت بازار باشد.
میزان ذخایر استراتژیک آمریکا با برداشت‌های اخیر از ۵۶۸ میلیون بشکه به ۴۵۳٫۱ میلیون کاهش یافت. رقمی که ذخایر استراتژیک نفت این کشور را به کمترین میزان در ۳۵ سال گذشته رساند. حال باید دید واکنش کنگره نسبت به عملی شدن چنین گزینه‌ای چیست؟
پاسخ مقامات اوپک به واکنش‌ها
مقامات اوپک به اظهارات اخیر مسئولان کاخ سفید این‌گونه واکنش نشان دادند: این میزان کاهش (دو میلیون بشکه در روز) تنها دو درصد از تقاضای جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که رقم قابل توجهی نیست.
محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، اخیراً گفت: این سازمان در ماه اوت سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از هدف تعیین‌شده نفت تولید کرد. زیرا برخی کشورهایی که سهمیه تولید نفت گرفتند قادر به تولید نیستند.
او درباره سهم ایران در میزان عرضه اوپک توضیح داد: بر اساس آخرین آمار، ایران ۱۲ تا ۱۳ درصد در این سازمان سهم دارد. تحریم‌های جدید اعمال‌شده از سوی آمریکا تاثیری بر بازار نفت ایران در سازمان و دیگر بازارها ندارد. چراکه تاکنون نیز فروش نفت کشور در فضای تحریم‌ها صورت می‌گرفت.
این در حالی است که شرایط تحریمی روسیه، ونزوئلا و ایران و همچنین مشکلات فنی برداشت نفت ازجمله دلایل توجیهی تصمیم بر کاهش قیمت نفت به حساب می‌آید.
گزارش‌ها حاکی از آن است که نفت تولیدی ۱۳ کشور عضو اوپک در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به حدود ۲۷ میلیون و ۸۸۲ هزار بشکه در روز می‌رسد. ایران تا نوامبر ۲۰۲۱ با تولید متوسط روزانه دو میلیون و ۴۰۴ هزار بشکه جایگاه پنجم تولید را در میان کشورهای عضو به دست آورد.
پس از کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای ماه گذشته اوپک این دومین کاهش عرضه از سوی این سازمان به‌حساب می‌آید.
برخی تحلیلگران، روسیه را عامل اصلی این تصمیم تلقی می‌کنند. چراکه این کشور به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی اوپک مدت‌ها برنامه کاهش عرضه نفت را برای اهرم‌ فشار بر اروپا و افزایش قیمت نفت دنبال می‌کرد.
همچنین یکی از کارشناسان انرژی مک‌کینزی، تقویت افزایش قیمت‌ نفت را کوتاه‌مدت دانست؛ چراکه در حال حاضر بازارهای جهان در حالت رکود به سر می‌برند. البته از ورود دوباره چین برای خروج بازار از رکود هم نباید چشم‌پوشی کرد.
در لحظه تنظیم این خبر هر بشکه نفت برنت طی یک‌ماه اخیر ۹٫۴۱ درصد افزایش قیمت داشت. همچنین هر بشکه نفت خام وست‌‌تگزاس اینترمدییت در همین بازه زمانی با ۹٫۸۸ درصد رشد معامله می‌شود.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 176680
برچسب ها: اوپک قیمت نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *