۰
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰

چپی‌ها اینجا معامله می‌شوند

اینجا ماشین‌هایی با قیمت‌های بالا هم وجود دارد که رقم برخی به یک تا دو میلیارد تومان هم می‌رسد. فروش یک دستگاه تویوتا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی نمونه یکی از این خریدوفروش‌هاست.
چپی‌ها اینجا معامله می‌شوند
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در بخش‌های مختلف پایتخت گاراژهایی هست که از خودروهای چپی یا اسقاطی پرشده‌اند؛ خودروهایی که در نگاه برخی کارایی ندارند اما مشتری‌های پروپاقرص خود را داشته و ازجمله آنها نمایشگاهداران و صافکاری‌ها هستند. تعداد این گاراژها به‌ویژه در محدوده‌های طرشت و آزادی بیشتر است.
خودروی اسقاطی
گاراژ یا انبارهای جمع‌آوری خودروهای اسقاطی در منطقه دو پراکنده‌اند اما بیشترشان در بخش جنوب و حاشیه غربی به‌ویژه خیابان‌های چوبتراش، تیموری، گلاب و ... از محله طرشت قرار دارد، چون از گذشته در این محدوده باغ‌ها و زمین‌های زیادی وجود داشت که به مرور به کارواش، تعمیرگاه و برخی مواقع هم گاراژ تبدیل شده‌اند. گاراژی در خیابان چوبتراش یکی از بزرگ‌ترین آنهاست که مالکش به‌ دلیل وسعت زیاد مجموعه قسمتی از آن را به مکانی برای پارک خودروهای تصادفی تبدیل کرده و از بخش دیگر برای شست‌وشوی خودروها استفاده می‌شود. گاراژ دیگری هم به فاصله چند متری از آن قرار دارد که بیشترین خرید و فروش خودروهای تصادفی در آنها انجام می‌شود. سه کانکس هم با رنگ‌های مختلف در محوطه خرید و فروش خودروهای تصادفی هست و داخلش افرادی نشسته‌اند که می‌گویند، هر یک مسئول بخشی از خودرو هستند و به نوعی کارشناسان این مرکز محسوب می‌شوند.
گران‌ترین خرید و فروش‌ها
شاید تصور شود که در گاراژها فقط باید به‌ دنبال خودروهای وطنی یا حداکثر ماشین‌هایی با میانگین قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان بود اما با گشتی کوتاه در گاراژهای بیست‌گانه محله طرشت، واقعیت با آنچه تصور دیدنش را دارید، کاملا متفاوت می‌شود. اینجا ماشین‌هایی با قیمت‌های بالا هم وجود دارد که رقم برخی به یک تا دو میلیارد تومان هم می‌رسد. فروش یک دستگاه تویوتا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی نمونه یکی از این خریدوفروش‌هاست.
همچنین خودرو هیوندا به ارزش ۷۲۰ میلیون تومان از دیگر معاملاتی است که در گاراژهای طرشت انجام شده و با ارقام ثبت‌شده در این معامله‌ها باید گفت گاراژهای منطقه طرشت گوی سبقت را از دیگر مناطق دیگر ربوده‌ و تبدیل به بورس فروش خودروهای چندصدمیلیونی شده‌اند.
فروشندگان هم به همان اندازه که خریداران ماشین‌هایشان خاص هستند و با شکسته‌شدن چراغ ماشین یا زدگی گلگیر ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت ماشین خود را می‌فروشند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن ماشین جدید و بدون خط و خش خریداری کنند. البته خودروهایی هم هستند که تولید داخلی‌اند و بین ۱۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون فروخته می‌شوند. یکی از گاراژدارها می‌گوید: «اوایل مازراتی و بنز هم داشتیم اما الان تعداد خودروهای خارجی خیلی کمتر شده است، چون قیمت ماشین بالا رفته و در نتیجه بیشترین تلاش مالکان خودروها حتی در نوع خارجی، تعمیر است؛ در حالی‌ که روزگاری با ایجاد تورفتگی کاپوت یا یکی از درها، برخی خودروهایشان را به اینجا می‌آوردند.»
فروشنده زیاد و خریدار کم
هرچه اوضاع و احوال اقتصادی جیب مردم بهتر باشد، گاراژداران و خریداران خودروهای تصادفی هم وضعیت بهتری پیدا می‌کنند اما این روزها وضع خرید و فروش خودروهای تصادفی حال بهتری نسبت به فروشندگان خودروهای صفر کیلومتر ندارد و گاراژداران منطقه از کسادبودن بازارشان دل خوشی ندارند. خریداران عادی تمایل خود را برای خرید ماشین‌هایی که مشتریان معمولی توانایی خریدشان را به‌ دلیل شرایط اقتصادی ندارند، از دست داده‌اند. بیشترین سهم خرید و فروش ماشین در گاراژهای طرشت هم در ماه‌های اخیر در دست پراید بوده و دلیل آن هم ارزان‌تر بودن در مقایسه با خودروهای دیگر است.
عکس بده، قیمت بگیر!
در گاراژهای محله‌های طرشت برای اینکه افراد بدانند ماشین تصادفی‌ چقدر ارزش ریالی دارد، تنها کافی است از زوایای مختلف آن چند عکس با گوشی تلفن همراه خود بگیرند و آن را به صاحبان این گاراژها نشان دهند تا در اندک زمانی قیمت ماشین را حساب و کتاب کنند. اگر خودرو بیمه داشته‌ باشد، خریداران شرکت‌کننده در مزایده‌های بیمه‌ها برای فروش ماشین‌های تصادفی صاحبان گاراژها هستند و کمتر پیش می‌آید قیمت آنها با قیمت پیشنهادی بیمه‌ها تفاوت داشته باشد.
منبع:همشهری
کد مطلب: 176746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *