۰
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۴

بی‌تدبیری در سیاست خارجی

امروز ما در زمینه تحزب جزو عقب مانده‌ترین کشورهای منطقه هستیم و حتی در مقایسه با برخی کشور‌ها مثل ترکیه، دچار عقبگرد بوده‌ایم.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در رابطه با نقش احزاب در فعالیت‌های سیاسی امروز ایران، گفت: متاسفانه در کشور برای احزاب جایگاهی وجود ندارد.
داریوش قنبری، با اشاره به اینکه ایران جزو پیشتاز‌ترین کشورهای خاورمیانه در زمینه احزاب بوده است، اظهار داشت: امروز ما در زمینه تحزب جزو عقب مانده‌ترین کشورهای منطقه هستیم و حتی در مقایسه با برخی کشور‌ها مثل ترکیه، دچار عقبگرد بوده‌ایم.
این استاد علوم سیاسی، با ذکر این نکته که دموکراسی در جهان امروز بدون احزاب معنا ندارد، افزود: عقب ماندگی حزبی در کشور ما به دو دلیل عمده اتفاق افتاده است، اول، رقابت دولت‌ها با احزاب که مانع پاگرفتن احزاب در ایران شد و دوم، عدم وجود فرهنگ حزب بین مردم. چون آگاهی لازم در این زمینه به جامعه داده نشده و به علت عدم تمرین دموکراسی و تحزب دید مناسبی به حزب وجود ندارد.
وی ادامه داد: امروزه حکومت داری کار باشگاه‌های سیاسی به نام احزاب است. چون احزاب، حکومت داری را آموزش می‌دهند، تمرین می‌کنند و در عمل به کار می‌گیرند. یک فرد به تنهایی نمی‌تواند کار‌ها را به درستی پیش برد هر چند که توانا باشد.
قنبری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، گفت: امروز خلاء احزاب در کشور بسیار احساس می‌شود و اگر احزاب وجود داشتند امروز همه به دنبال شخصی برای نجات کشور از وضعیت فعلی نمی‌گشتند و احزاب با ارائه راهکار به انتخاب بهتر کمک می‌کردند.
وی افزود: اگر در این شرایط فردی به عنوان ناجی حضور پیدا کند با فهرست کردن مسائل و مشکلات مردم وعده‌هایی می‌دهد و زمانی که به قدرت رسید ادعاهای خود را فراموش می‌کند ولی حزب نمی‌تواند وعده‌هایش را فراموش کند، چون وعده‌های قابل تحقق و برنامه ریزی شده ارائه می‌دهد.
نماینده سابق مجلس در باره وضعیت امروز احزاب، تصریح کرد: ما در زمینه احزاب که نیاز امروز ماست نتوانستیم عملی رو به جلو انجام دهیم و احزاب پایدار در کشور ایجاد کنیم و با این شرایط باید شاهد عقب ماندگی بیشتر کشور باشیم زیرا احزاب توانمند، توانایی اجرای برنامه‌هایی برای پیشبرد کشور را دارند.
داریوش قنبری، در مورد شرایط اقتصادی امروز و تاثیر آن در فضای سیاسی کشور و انتخابات پیش رو، اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی و تورم بی‌سابقه در کشور جامعه را به سمت دو قطبی شدن پیش برده به طوری که طبقه متوسط دارد از بین می‌رود و نامش در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران حذف می‌شود و این شرایط، این طبقه را به سمت بی‌انگیزگی در انتخابات و یا حتی گرایش‌های رادیکال سوق می‌دهد.
این استاد دانشگاه، با اشاره به مسائل پیش روی دولت آینده، گفت: دولت آینده نمی‌تواند معجزه کند چون مسائل موجود آنقدر وسیع و فراواند که حل و فصل آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: به علت سوء تدبیر‌ها دولت آینده با بحران در بخش اقتصاد و سیاست خارجی مواجه است چون بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی ناشی از عدم تدبیر صحیح در سیاست خارجی است.
نماینده سابق مجلس با ذکر اینکه در فرصت پیش رو تا انتخابات آینده تشکیل احزاب قدرتمند امکان پذیر نخواهد بود، اظهار داشت: اگر دولت آینده تشکیلاتی عمل کند و برآمده از یک اندیشه خاص باشد و پشتوانه فکری درستی داشته باشد، در حل مشکلات موفق‌تر خواهد بود.
قنبری در رابطه با سیاست خارجی فعلی، گفت: در این سال‌ها فرصت‌های زیادی را از دست دادیم طوری که می‌توانستیم هم منافع ملی و هم سیاست هسته‌ای را پیش ببریم و متحمل این حجم از هزینه‌ها نمی‌شدیم. به عنوان مثال زمانی که قطعنامه‌هایی بر علیه ایران صادر شد با ادبیات نامناسب گفته شد هر چقدر می‌خواهید قطعنامه صادر کنید، الان می‌بینیم این قطعنامه‌ها چه بر سر کشور آورده و چه اتفاقاتی در حال شکل گیری است.
این دکترای امور بین الملل ادامه داد: به سخره گرفتن مسائل مربوط به عرف بین الملل و مقاومت عده‌ای در مقابل این عرف بسیار خطرناک است، ما به عنوان قطره‌ای از دریای کشورهای جهان چاره‌ای جز هماهنگی با عرف بین الملل نداریم و این عدم هماهنگی نتیجه‌ای جز تشدید سیاست‌های تنبیهی برای ایران نخواهد داشت.
وی افزود: باید درک شود که کشورهای غیر دوست با ایران از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و ایران را مخالف عرف بین الملل جلوه داده و شرایط سخت تری را بر ما تحمیل می‌کنند.
قنبری تصریح کرد: باید در چهارچوب احترام به نهاد‌ها و عرف بین الملل حرکت کرد زیرا هرگونه حرکتی خلاف این عرف نتیجه مطلوبی نخواهد داشت همانطور که تجربه در مورد سایر کشور‌های مخالف عرف و نهادهای بین المللی نشان داده است.
وی یادآور شد: ممکن است مناسبات ظالمانه‌ای در نظام بین الملل وجود داشته باشد ولی تا زمانی که نتوانسته‌ایم با همکاری سایر کشور‌ها این مناسبات را تغییر دهیم، باید در این چهارچوب رفتار کنیم تا بتوانیم منافع ملیمان را تامین کنیم، زیرا ما قدرت مقابله با عرف بین الملل را نداریم.
کد مطلب: 17681
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *