۰
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۰

رائفی‌پور؛تفسیر جنسی،سطحی و بدون پشتوانه علمیِ اعتراضات

رائفی پور : «حالا در کف خیابان چه اتفاقی افتاده است؟ مسئله تخلیه هجانات در شلوغی‌ها در کنار مسئله زن این دو به هم رسیده‌اند. ما باید با این واقعیت کنار بیاییم و بپذیریم. اگر جایی بود مثل ورزشگاه‌ها شاید این هیجانات به کف خیابان نمی‌رسید.»
رائفی‌پور؛تفسیر جنسی،سطحی و بدون پشتوانه علمیِ اعتراضات
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رفتارهای صداوسیما در مواجهه با اعتراضات دوباره محل نقد افکار عمومی قرار گرفته است. چندی پیش که اعتراضات شروع شده بود بعد از چند روز صداوسیما تصمیم گرفت که از چند شخصیت سیاسی جریان‌های متفاوت در کشور نیز دعوت کند تا درباره شرایط کشور، فوت مهسا امینی و همچنین مسئله حجاب صحبت کنند. بسیاری این اقدامات صداوسیما را دیرهنگام توصیف کردند.
پیش از این درباره مسئله حجاب صداوسیما برنامه های مختلفی برگزار کرد اما بدون آنکه نظر منتقدان را جویا شود و آن را منعکس کند. هر آنچه از صداوسیما پخش شد تنها تبلیغی برای جریان فکری غالب بود. اما بهرحال با دعوت منتقدان سیاسی به صداوسیما و پخش زنده سخنان آنان باعث شد که برخی تصور کنند که احتمالا صداوسیما بخواهد این روش را ادامه دهد و بعد از این در یک سری برنامه‌های چالش‌برانگیز نظر منتقدان و مخالفان را نیز منعکس کند. اگرچه با اما همدلی بخش زیادی از مردم با سخنان متفاوت برخی دعوت شدگان این شیوه نیز به پایان رسید، اما اخیرا با دعوت و تریبون دادن به چهره‌های پرحاشیه نشان داد که احتمالا روال سابق صداوسیما در مواجهه با مردم و موضوعات چالش‌برانگیز و حساس به همان شیوه سابق باشد. در حالی که بخشی از نظام در روزاهی گذشته با دعوت از جامعه شناسان و کارشناسان تلاش کرد که به علل وانگیزه های معترضین پی ببرد، روز گذشته تلویزیون با دعوت از یک چهره پرحاشیه نشان داد که بر رفتار سابق خود اصرار ولجاجت دارد.
صداوسیما در برنامه ثریا از علی اکبر رائفی‌پور دعوت کرد تا درباره شرایط اخیر و اعتراضات مردم صحبت کند؛ کسی که به اظهارات جنجالی خود در حوزه های مختلف مشهور است. اظهاراتی که به گفته بسیاری معمولا مبنای علمی ندارد و او تنها با استفاده از عبارات مختلف سعی در برانگیختن واکنش‌ها دارد. این در حالی است که حتی مسئولین هم در روزهای گذشته سعی کرده اند با ادبیاتی محترمانه از مردم یاد کنند و اعتراض آنان را به رسمیت بشناسند.
رائفی پور در این برنامه با ادبیات خاص خود از ریشه اعتراضات جوانان و نوجوانان صحبت کرد. او ریشه این اعتراضات را به «هیجانات» نسبت داد و با قاطعیت گفت که این جوانان فقط می خواهند که هیجانات خود را تخلیه کنند. او حتی برای اثبات سخنان خود پا را از تحلیل دنیای امروز فراتر گذشت و به مبانی اعتقادی ارجاع داد و گفت که «جهاد برای همین است.» رائفی‌پور تأکید دارد که جوانان و نوجوانان هیجانات کنترل ناشده‌ای دارند که اگر به سمت کارهای مثبت و اعتقادی هدایت نشود به رفتارهای دیگر می‌انجامد. او در سخنان خود مدعی شد: «ورزش‌هایی که توصیه شده است ورزش‌های هوازی است که شما را تخلیه می‌کند.»
رائفی پور در ادامه سخنانش وضعیت روانی مردم را این گونه تحلیل کرد و گفت: «در دو سال است ملت در خانه نشسته‌اند و کاری برای انجام دادن ندارند و این آن‌ها را کلافه کرده است.»
محور تحلیل‌های این شخصیت که در فضاهای مختلف رسمی به او تریبون داده می‌شود، مسائل جنسی و هیجانات انسان است. او معمولا هر نوع رفتاری را مبتنی بر قوه جنسی تحلیل می‌کند. او در بخش دیگری از سخنانش در این برنامه گفت:« در جامعه امروز به بخصوص اینترنت و فضای شبکه‌های اجتماعی محرک‌های جنسی فراوان است. مردم هم دسترسی ساده‌ای به فیلتر شکن دارند. در همین حال نوجوان‌ها در معرض محرک‌های جنسی قرار گرفته‌اند.» او در ادامه این موضوع را به اعتراضات این روزها پیوند زد و گفت: «حالا در کف خیابان چه اتفاقی افتاده است؟ مسئله تخلیه هجانات در شلوغی‌ها در کنار مسئله زن این دو به هم رسیده‌اند. ما باید با این واقعیت کنار بیاییم و بپذیریم. اگر جایی بود مثل ورزشگاه‌ها شاید این هیجانات به کف خیابان نمی‌رسید.» این تفسیر جنسی، سطحی و بدون پشتوانه علمیِ رائفی‌پور روز گذشته با واکنش تند و منفی افکار عمومی مواجه شد. بخصوص آن که او از جهاد هم سخن گفت. بسیاری آن را توهین به دلاوری‌ها و رشادت‌های جوانان وطن در جنگ تحمیلی دانستند. برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی با توهین‌آمیز خواندن سخنان این سخنران محافل اصول‌گرا، یاداوری کردند که جان دادن جوانان در جبهه‌ها نه از سر هیجانات بلکه برای حفظ خاک وطن و آرامش امثال او انجام شده است. از طرف دیگر بخشی دیگر از فعالان اجتماعی و سیاسی این سخنان رائفی‌پور را در چارچوب صداوسیما تفسیر کردند و آن را اقدامی ناشاست و نابخردانه دانستند. آنان تأکید دارند که صداوسیما به جای آن که صدای مردم باشد تنها سعی می‌کند با تریبون دادن به افرادی مانند رائفی‌پور دوباره آتش خشم آنان را شعله‌ورتر کند. در عین حال منتقدین زیادی هم این سخنان رائفی‌پور را توهین به شخصیت و شعور مردم و معترضان دانستند و تأکید کردند که امثال او تنها علیه مردم صحبت می‌کنند.
صحبت‌های این چهره جنجالی از آن جایی که معمولا بدون هیچ‌گونه مستندی ارائه می‌شود معمولا با واکنش دستگاه‌های دولتی و رسمی هم مواجه می‌شود. او در برنامه ثریا مدعی شد که به تازگی به سه هواپیمای ایرانی از جمله هواپیمایی وارش و ماهان شلیک شده تا با توجه به سابقه شلیک به هوایپمای اوکراینی، نظام یک بار دیگر متهم شود. در واکنش به این ادعا سازمان هواپیمایی کشور توضیحاتی ارائه کرد.
محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری دیروز با تکذیب هر گونه تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماها اظهار کرد: «هیچ گزارش تایید شده‌ای از تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای کشورمان نداشته‌ایم. درباره پرواز هواپیمایی ماهان در مسیر چین هم موضوعات و مداخلات غیر قانونی پیش آمد که براساس آیین نامه‌های موجود سریع ورود کردیم که موضوعی نبود.»
به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: «تمام موضوعات صنعت هوانوردی و هواپیمایی کشور باید از سوی مرجع رسمی این سازمان هواپیمایی کشور اعلام شود و نباید صحبت‌هایی که معلوم نیست با چه منبع خبری مطرح می‌شود استناد شود و مسئول پاسخگویی در باره تمام این موضوعات سازمان هواپیمایی است و اظهارات سایر افراد نباید محلی از اعراب باشد.»
این رفتار صداوسیما در حالی است که حتی اعتراض به این سازمان از درون آن هم علنی شده است. به تازگی در واکنش به وضعیت عمومی کشور و اعتراضات مردمی دست‌کم سه مجری از فعالیت در این سازمان کناره‌گیری کردند. اولین مجری مشهوری که از صداوسیما کناره‌گیری کرد، باربد بابایی، مجری برنامه‌های مطرح شبکه سه سیما بود. او در این رابطه نوشت:«من باربد بابایی بعد از بیست و چهار سال کار رسانه‌ای اعلام می‌دارم در برنامه زوجی نو و هیچ برنامه‌ای اجرا نخواهم داشت تا زمانی که مردم سرزمینم حال دل‌شون خوش باشه و خوشحال باشن. بلاشک مخاطب من و امثال من، مردم سرزمینم هستن و اگر سرزمینم حال خوبی نداشته باشد من هم دلی ندارم برای اجرا. یاحق» پس از باربد بابایی، پیمان شیخی دومین مجری شبکه سه سیما بود که از اجرای در این شبکه خداحافظی کرد. او مجری برنامه زوجی نو بود که از شبکه ۳ پخش می‌شد. او پس از کناره‌گیری یادداشتی منتشر کرد و نوشت: «شانزده سال از عمری که برای اجرا در رادیو و تلویزیون گذاشتم می‌گذرد. همکارانم و کسانی که مرا می‌شناسند می‌توانند به عشق بی حد من به اجرا گواهی دهند. هر بار که پشت میکروفن رادیو نشستم و در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفتم تمام تلاشم بر این بود که به مخاطبانم حس امید به زندگی و آرامش منتقل کنم...این روزها روحم یاری نمی‌کند که به اجرا ادامه دهم؛ بنابراین از رادیو و تلویزیون خداحافظی می‌کنم.»سومین مجری مطرحی که قاب تلویزیون را ترک کرد، مجید غضنفری مجری شبکه سلامت بود. او برای کناره گیری اش متنی بلند منتشر کرد و گفت که از این پس می خواهد که در حوزه محیط زیست و به شکل گمنام فعالیت کند.
او گفت که سال‌هادر این سازمان فعالیت‌ کرده تا«صدای مطالبه‌گری و دادخواهی» باشداما حالا احساس می‌کند که دیگر برای ماندن در «قاب رسانه» بهانه‌ای ندارد.
محمد حسنی؛ مجری دیگری بود که با انتشار پیامی اعلام کرد که ۲۰ روزی از خداحافظی‌اش با صداوسیما می‌گذرد. او در ادامه نوشت: «برای تمام تذکرها، برای تمام حرف‌هایی که درگلو قورت دادیم، برای تمام ایده‌هایی که گفتید خودت اسپانسر بیار و بودجه را به رانت خودتون دادید، برای آرامش خودم، برای شما مردمم.»
منبع:همدلی
کد مطلب: 176978
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *