۰
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

دولت در پی کسب درآمد از طرح ادغام کارت‌های بانکی

یکی از نمایندگان مجلس به تازگی از طرحی برای ادغام کارت‌های بانکی رونمایی کرده است که طی آن، هر ایرانی تنها یک حساب و کارت بانکی خواهد داشت. اما اجرای این طرح نیازمند چه بسترهایی است؟
دولت در پی کسب درآمد از طرح ادغام کارت‌های بانکی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سال‌هاست که زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام کارت‌های بانکی از سوی مجلس و بانک مرکزی به گوش می‌رسد. حال ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، از طرح جدید نمایندگان مجلس برای ادغام حساب‌ها و کارت‌های بانکی افراد رونمایی کرده است.
به گفته ابوترابی، به ازای هر ایرانی هفت کارت بانکی در کشور وجود دارد و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین مجلس قصد دارد که تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی افراد را یکی کند.
یوسف کاووسی، کارشناس بانکی در رابطه با طرح ادغام کارت‌های بانکی با تجارت‌نیوز به گفتگو پرداخت.
ادغام کارت‌های بانکی؛ یک طرح ۱۰ساله
یوسف کاووسی در ابتدا به پیشینه طرح ادغام کارت‌های بانکی اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت کارت‌های بانکی که بتوانند در همه بانک‌ها و شعبه‌های آنها کاربرد داشته باشد، در ۱۰ سال گذشته در بانک مرکزی مطرح بوده است. این طرح مستلزم زیرساخت‌هایی است که اگر فراهم شوند می‌توان درباره آن صحبت کرد اما موضوعی که در حال حاضر توسط یکی از نمایندگان مطرح شده، بسیار خام است.
منبع درآمد جدید دولت
کاووسی همچنین ادامه داد: نمایندگان مجلس اذعان دارند که بخشی از این کارت‌ها برای فرار مالیاتی و پولشویی استفاده می‌شوند. همه این طرح‌ها و ایده‌ها برای کسب درآمد توسط دولت است. پیش از آن نیز موضوع تفکیک حساب‌های تجاری و ارتباط دستگاه‌های پز به مسائل مالیاتی مطرح بود.
وی تصریح کرد: همچنین دولت به دنبال آن است که درصدی از هر تراکنش بانکی را به خزانه دولت واریز کند. در حال حاضر بسیاری از بانک‌هایی که زیان‌های انباشته زیادی دارند، از کارمزد کارت‌ها و ته ‌مانده موجودی آنها کسب درآمد می‌کنند. اگر کارت‌های بانکی حذف شوند این درآمد برای بانک‌ها از بین می‌روند.
ادغام کارت‌های بانکی بر خلاف قانون اساسی است؟
این کارشناس بانکی در ادامه به بیان معایب طرح مجلس پرداخت و اظهار کرد: از طرف دیگر با اجرای این طرح، رقابت بین بانک‌ها دیگر معنا پیدا نمی‌کند. برای مثال فردی حقوق خود را یک بانک می‌گیرد اما از خدمات بانک دیگری استفاده می‌کند. ادغام کارت‌های بانکی این اختیار را از مردم می‌گیرد و برخلاف قانون اساسی است. این موضوع در حتی در کشورهای خارجی هم اجرا نمی‌شود و افراد می‌توانند در بانک‌های مختلف حساب داشته باشند.
طرحی که هنوز قابل بحث نیست
کاووسی در پایان تاکید کرد: در شرایطی که زیر ساخت‌های بانکی قوی باشند، همه بانک‌ها به یک سیستم متصل باشند و رقابت آنها از روش‌های دیگری دنبال شود، این طرح می‌تواند مفید باشد. با این وجود طرح ادغام کارت‌های بانکی در حال حاضر خام است و نمی‌توان پیرامون آن بحث کرد. اما به نظر می‌رسد که این طرح حداقل تا پنج سال آینده قابلیت اجرا ندارد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 177618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *