۰
جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۵
خیز جمهوری‌خواهان برای تصاحب مجلس نمایندگان

ترامپ اعلام نامزدی را به چه زمانی موکول کرده است؟

انتخابات میان دوره ای کنگره نقطه عطف و مهمی در عرصه سیاست داخلی آمریکا است که می تواند با پیروزی جمهوری خواهان و هموارتر شدن مسیر برای حضور دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ همراه شود.
ترامپ اعلام نامزدی را به چه زمانی موکول کرده است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و احتمال قدرت گرفتن جمهوری خواهان و متعاقب آن حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تبدیل به کابوس طیفی از نخبگان و سیاسیون در ایالات متحده شده است. تبعات جنگ اوکراین بر سیاست داخلی آمریکا و کاهش محبوبیت جو بایدن تبدیل به بهترین فرصت برای رقبا یعنی جمهوری خواهان شده است تا بار دیگر قدرت را در دست بگیرند. شاید مهمترین پرسش در حال حاضر این باشد که آیا ترامپ با توجه به فشارهای موجود از جمله اف بی آی و تحقیقات درباره اسناد محرمانه پا به عرصه رقابت های انتخاباتی خواهد گذاشت؟ اگر این اتفاق بیفتد و ترامپ بار دیگر راهی کاخ سفید شود چه تحولاتی در انتظار ایالات متحده آمریکا خواهد بود. برخی معتقدند که ترامپ با بردن اسناد محرمانه کاخ سفید به عمارت خود و فشارهای اف بی آی دورانش به سر آمده و ریاست جمهوری ۲۰۲۴ برای او موضوعی تمام شده است. اما همه ماجرا این نیست چرا که برخی معتقدند که ترامپ با پشت سر گذاشتن این موضوع می تواند به کاخ سفید راه یابد و پس از قدرت گرفتن با تغییر رئیس اف بی آی و پاکسازی گسترده در این سازمان فشارها را از روی خود بردارد. البته این تنها مشکل ترامپ نیست چرا که تحقیقات کمیته ۶ ژانویه نیز فشارهای زیادی را بر ترامپ متحمل می کند و اگر به احضاریه های این کمیته بی اعتنایی کند احتمال متهم شدن او افزایش می یابد.
اما طبق قانون اساسی آمریکا مجرم بودن به طور خودکار شخص را از ریاست جمهوری منع نمی کند، حتی اگر در زندان باشد. اما حذف غیرقانونی، پنهان کردن و تحریف اسناد دولتی یکی از این موارد است که امکان نامزدی را از فرد سلب می کند.
سناریوی غافلگیرکننده در خصوص ترامپ می تواند این فرضیه باشد که وی نامزد مورد حمایت جمهوری خواهان در انتخابات تلقی نشود و به طور مستقل به این عرصه ورود پیدا کند. موضوعی که پل رایان، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز این مساله را عنوان کرد که حواشی زیادی با ترامپ داشت. قوی بودن این فرضیه از آنجا نشأت می گیرد که تعداد زیادی از نزدیکان ترامپ نیز حالا بطور علنی نقدهای تند و تیزی را علیه او مطرح می کنند. مایک پنس، جان بولتون و تعداد زیادی از چهره های جمهوری خواه نمی خواهند بار دیگر شاهد حضور ترامپ در کاخ سفید باشند. از همین رو سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در حال سنجش میزان آسیبی هستند که به ترامپ وارد شده حتی در شرایطی که بایدن تضعیف شده و محبوبیتش به زیر ۴۰ درصد رسیده است. با این شرایط اگر ترامپ بخواهد در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۴ شرکت کند با رقابت سختی روبه رو خواهد شد.
ترامپ هنوز به طور رسمی تصمیم به نامزدی نگرفته است اما چندین بار تمایل خود را اعلام کرده است. بنابراین یک سوال مهم مطرح می شود که چه زمانی می توان انتظار داشت که ترامپ رسما برنامه های خود را اعلام کند؟ احتمالاً بعد از انتخابات میان دوره ای، اما عواقب تحقیقات و پرونده های قضایی که در آن گرفتار شده است همچنان مطرح است. با این حال به باور تحلیگران ترامپ ممکن است علاقه مند به راه اندازی کمپین ریاست جمهوری قبل از انتخابات میان دوره ای باشد تا بتواند هر گونه تحقیقات رسمی علیه خود را با انگیزه سیاسی به تصویر بکشد. اعلام نامزدی برای ریاست جمهوری پس از انتخابات میان دوره ای به ترامپ اجازه می دهد تا از نامزدهای جمهوری خواه که به طور بالقوه عملکرد خوبی دارند بهره ببرد. تا به اینجا حزب دموکرات اکثریت را در مجلس نمایندگان و سنا در اختیار دارد و این موضوع برای بایدن در تصویب قوانینی که خواهانش بود مفید است. اما حزبی که کاخ سفید را در اختیار دارد، کرسی‌ های خود را از دست دهد و اگر جمهوری‌خواهان کنترل را در دست بگیرند، قدرت بیشتری برای مداخله در برنامه‌های بایدن در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوا و کنترل سلاح خواهند داشت. در عین حال، اگر نامزدهای مورد حمایت ترامپ در میان دوره ای عملکرد بدی داشته باشند، احتمال کمتری دارد که از طرف حزب جمهوری خواه برای نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری حمایت شوند.
جمهوری خواهان در حال حاضر فرمانداری ۲۸ ایالت از ۵۰ ایالت کشور را در دست دارند و در ۳۰ مجلس ایالتی اکثریت را در اختیار دارند. نیمی از ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا توسط جمهوری خواهانی پر می شود که در حال حاضر مطیع هوس های سیاسی ترامپ هستند. اکثریت در دیوان عالی ایالات متحده انتصابات خود را مدیون حزب جمهوریخواه است. این حزب اکنون در موقعیتی قرار دارد که می تواند مسیر آینده سیاست ایالات متحده را دستکاری کند.
تا ۲ سال آینده یعنی ۲۰۲۴ تحولات تعیین کننده ای از جمله انتخابات میان دوره ای می تواند مسیر پیش روی ایالات متحده را روشن تر کند. عطش ترامپ برای پس گرفتن صندلی کاخ سفید و شکست دموکرات ها می تواند انگیزه ای مضاعف به او و جمهوری خواهان حامی اش بدهد و اتفاق غیرمنتظره سال ۲۰۱۶ را بار دیگر رقم بزند.
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 177958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *