۰
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۰

ورود ایلان ماسک به دنیای شبکه‌های اجتماعی خطرناک است؟

ایلان ماسک بالاخره قرارداد خرید توییتر را نهایی کرد. اکنون برخی نگران این مساله هستند که او از اطلاعات کاربران برای رشد و تبلیغ سایر شرکت‌های خود استفاده کند و همچنین آزادی بیان مورد نظر او به ترویج خشونت در توییتر منجر شود.
ورود ایلان ماسک به دنیای شبکه‌های اجتماعی خطرناک است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قرارداد خرید توییتر توسط ایلان ماسک امروز، جمعه، ۶ آبان ۱۴۰۱، نهایی شد. بار دیگر یکی از غول‌های رسانه‌های اجتماعی تحت کنترل یک میلیاردر قرار گرفت و این مساله دولت‌ها، محققان و گروه‌های حقوقی را نگران می‌کند. آنها نگران میزان اطلاعاتی هستند که ایلان ماسک از طریق توییتر به آنها دسترسی دارد. اکنون آن‌ها نمی‌دانند آزادی بیانی که ماسک وعده داده تا کجا پیش خواهد رفت.
ماسک هنگام اعلام این توافق در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ در بیانیه‌ای گفت: «آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر میدان اصلی یک شهر دیجیتال است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد».
به نقل از یورونیوز، آزادی بیان در اصل ایده خوبی است، اما در رسانه‌های اجتماعی، همیشه به یک صورت عمل نمی‌کند. توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته انتشار اطلاعات نادرست و ترویج خشونت را جدی‌تر گرفته‌اند. برای مثال، توییتر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست که عامل تحریک شورش ژانویه ۲۰۲۱ در کاپیتول هیل بود، برای همیشه از حضور در این پلتفرم محروم کرد. اکنون برخی بیم دارند که ماسک بتواند ترامپ را دوباره به توییتر بازگرداند.
دیگو نارانجو، رئیس سیاست‌گذاری انجمن حقوق دیجیتال اروپا گفت: «ما عموماً نگران این هستیم که یک طرفدار خودخوانده آزادی بیان مطلق با سابقه در هم شکستن اتحادیه‌ها، یکی از پلتفرم‌هایی را که اغلب مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان برای رسیدن به اهدافشان از آن استفاده می‌کنند، تصاحب کند». او به یورونیوز گفت: «مرکز ثروت پول و قدرت در دستان عده‌ای معدود همیشه دشمن دموکراسی است و این واقعیت که یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین مدیریت توییتر را در دست می‌گیرد، باید همه را هشیار و یافتن جایگزین برای تجارت‌های بزرگ تکنولوژی فعلی مانند توییتر را تسریع کند».
سود ایلان ماسک از اطلاعات کاربران توییتر
ماسک علاوه بر اینکه می‌خواهد چشم‌انداز خود را برای تبدیل شدن به پلتفرمی برای آزادی بیان، پیاده‌سازی کند، ممکن است از طریق توییتر بخواهد به بازار سایر شرکت‌های خود نیز کمک کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت کنترل الگوریتم‌هایی هستند که داده‌های مربوط به کاربران را استخراج می‌کنند و سپس از اطلاعات استفاده می‌کنند تا آن‌ها را تا زمانی که ممکن است در داخل پلتفرم نگه دارند و از طریق تبلیغات درآمد بیشتری برای سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به دست آورند.
نارانجو که خواستار ممنوعیت این مدل کسب و کار است و از شرکت‌ها می‌خواهد برای یافتن راه دیگری برای کسب سود، تحت فشار قرار گیرند، گفت: «ما باید به الگوریتم‌هایی که پلتفرم‌ها از آن استفاده می‌کنند دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم نحوه عملکرد آنها را درک کنیم. مطمئناً ان الگوریتم‌ها بر اساس نظارت ۲۴ ساعته روی تمام افراد متصل به اینترنت نیست».
ماسک، مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و نورالینک، شرکتی که در حال توسعه ایمپلنت‌های رابط بین مغز و ماشین است، می‌تواند از اطلاعات الگوریتم‌های توییتر برای بازاریابی شرکت‌های خود استفاده کند.
پتروس ایوسیفیدیس، استاد سیاست رسانه و ارتباطات در دانشگاه سیتی لندن در این باره گفت: «ماسک در حال ورود به بازاری است که از نظر الگوریتم قدرت زیادی دارد. او می‌تواند از این داده‌ها استفاده کند، زیرا می‌خواهد بر بازار شرکت‌های خود تسلا و اسپیس ایکس تأثیر بگذارد». او گفت که این پلتفرم یک ابزار بازاریابی عالی برای سایر شرکت‌های او خواهد بود. ورود او به بازار رسانه‌ها کمی ترسناک است.
ایوسیفیدیس گفت: «هر شرکتی مانند متا این قدرت را دارد که از طریق الگوریتم‌ها اطلاعات افراد را جمع آوری کند. نه تنها جایی که در آن زندگی می‌کنید، بلکه هر کاری که انجام می‌دهید و هر چیزی که می‌خرید را هم می‌داند».
باید هوشیار بود؟
با این حال، به دلیل قوانین حفاظت از اطلاعات در سراسر جهان، داده‌های شخصی که در توییتر وارد می‌شوند، نمی‌توانند از نظر قانونی برای مقاصد دیگر مانند سایر شرکت‌های ایلان ماسک یا هر شخص دیگری استفاده شوند.
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: «چه خودروسازی باشد و چه رسانه‌های اجتماعی، هر شرکتی که در اروپا فعالیت می‌کند، صرف نظر از سهام آن‌ها باید قوانین ما را رعایت کند». او با اشاره به پیشنهاد مقررات اتحادیه اروپا که قصد دارد با جلوگیری از سوء استفاده شرکت‌های بزرگ از قدرت بازار خود، رقابت شرکت‌ها را در این بلوک تقویت کند، افزود: «ایلان ماسک این را به خوبی می‌داند. او با قوانین اروپایی در مورد خودروها آشنا است و به سرعت با قانون خدمات دیجیتال نیز سازگار خواهد شد».
نارانجو گفت: «در اروپا و در سایر نقاط جهان، قوانین قوی حفاظت از داده‌ها وجود دارد، بنابراین ما به خوبی محافظت می‌شویم. با این حال، ما هنوز باید مراقب این واقعیت باشیم که هر چقدر این پلتفرم‌های بزرگ فناوری بزرگ‌تر می‌شوند، به تهدید بزرگ‌تری برای حریم خصوصی، حفاظت از داده‌ها و به طور کلی دموکراسی می‌شوند».
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178730
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *