۰
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰

حرکت معکوس شاخص کل و هم‌وزن بورس

حمایت‌ها جواب داد؟
شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس امروز رفتاری عکس داشتند و با رشد شاخص کل، شاخص هم‌وزن روند نزولی به خود گرفت.
حرکت معکوس شاخص کل و هم‌وزن بورس
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شاخص کل بورس امروز شنبه ۷ آبان روند نزولی داشت. شاخص کل بورس امروز شنبه با افزایش سه هزار و ۵۵۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن رفتاری عکس با شاخص داشت و با کاهش سه هزار و ۲۱۸ واحدی در تراز ۳۵۸ واحدی ایستاد.
تا لحظه تنظیم این گزارش ارزش معاملات بازار سرمایه به ۲ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان رسید. در این روز ۸۸۴ میلیارد تومان از بورس خارج شده است.
روز شنبه نمادهای شبندر، فملی، فولاد، شپنا، فارس، وغدیر و کگل تاثیر مثبتی روی شاخص کل بورس گذاشتند. همچنین نمادهای کگهر،عصینو، خدیزل، دماوند و سمگا تاثیر منفی روی شاخص کل فرابورس گذاشتند.
بسته ۱۰ بندی بورس ابلاغ شد
امروز سازمان بورس یک بسته ۱۰ بندی برای حمایت از بازار منتشر کرد.
بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر (که حدود ۹۶ درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران صورت می‌گیرد.
انتشار اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق های درآمد ثابت تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می نماید.
تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه و بمرور افزایش مبلغ مذکور.
واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت از روز شنبه جمعاً به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال.
هماهنگی، نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بازار سرمایه شامل شرکت ها و نهاد های مالی شبه دولتی، صندوق های بازنشستگی و نهاد های نظامی و حمایت این نهاد ها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار، و انجام اقدامات حمایتی از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی.
همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت مدیریت نرخ سود.
افزایش سپرده گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت.
محدود کردن بخش فروش بازارگردان ها تا اطلاع ثانوی.
توقف پذیره نویسی اوراق بهادار و عرضه های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه.
بازگشت زمان جلسه معاملاتی در فرابورس به روال سابق از ساعت ۱۳:۰۰ به ۱۲:۳۰.
برخی از کارشناسان عقیده دارند این بسته نمی‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه بگذارد چرا که اعتماد وجود ندارد. در زمان نبود اعتماد نیز بازار سرمایه به سینگال‌های مثبت واکنش منفی نشان می‌دهد.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که به واسطه این بسته، در میان مدت وضعیت بازار سرمایه تغییر خواهد کرد. به گفته این تحلیلگران بازار سرمایه رشد بازار تا چند هفته آینده آغاز خواهد شد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178843
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *