۰
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰

ورود دانشگاه‌ها به فاز برخورد «انضباطی»

خانواده دانشجویان باید تعهد بدهند
طی هفته‌های اخیر دانشگاه‌های مختلف کشور محل اعتراض دانشجویان بوده است. از ابتدای مهر با بازگشایی دانشگاه‌ها دانشجویان دست به برگزاری تجمع‌های اعتراضی زده‌اند. در برخی از دانشگاه‌ها این اعتراضات به خشونت کشیده است. گزارش‌های مختلفی مبنی بر برخوردهای خشن با دانشجویان وجود دارد. در همین حال برخی نگران نقض قانون هستند و می‌گویند که احتمال ورود نیروهای نظامی‌به دانشگاه وجود دارد
ورود دانشگاه‌ها به فاز برخورد «انضباطی»
به گزارش مردم سالاری آنلاین،با این حال فعلا دانشگاه‌ها شرایط را برای برخی از دانشجویان سخت کرده اند و طبق اعلام دانشگاه‌ها برخوردهای مختلفی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. از جمله در دانشگاه‌های صنعتی شریف، دانشگاه علامه طباطبایی و دیگر دانشگاه‌های کشور، مسئولین ارشد مانع از حضور دانشجویان در دانشگاه شده اند و حتی طبق گفته‌ها از ورود آنان به خوابگاه‌ها جلوگیری کرده اند.
هفته گذشته در دانشگاه صنعتی شریف درگیری‌ها شدت گرفت. کمی‌بعد این دانشگاه در بیانیه‌ای رسمی‌اعلام کرد که یک سری از دانشجویان را ممنوع‌الورود کرده است. به گزارش مهر در این بیانیه آمده بود: «چنانچه مشخص شود افرادی به ضرب و شتم و یا فحاشی پرداخته و موجب جراحت دیگران شده‌اند، موقتا ورود آنها به دانشگاه ممنوع شده و در اولین فرصت به کمیته انضباطی معرفی خواهند شد. به منظور ایجاد و حفظ آرامش در دانشگاه، دانشجویانی که در ارزیابی اولیه انجام شده، نقش کلیدی در ایجاد ناآرامی‌داشته‌اند تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه را نخواهند داشت. هیات رئیسه دانشگاه ضمن تاکید بر حفظ آرامش و استقبال از فعالیت‌های قانونمند و برگزاری برنامه‌های دارای مجوز، تکرار هرگونه رفتارهای دور از شان دانشگاه را مردود دانسته و از کمیته انضباطی می‌خواهد که از تمام ظرفیت‌های قانونی خود همچون تعلیق، اخراج و... برای برخورد با این موارد استفاده کند.»
اما کمی‌بعد از این تصاویری از ورودی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد که نشان می‌داد صف طویلی از دانشجویان در مقابل این دانشگاه تشکیل شده است. رکنا در این باره گزارش داد که دانشگاه صنعتی شریف، برای جلوگیری از ورود دانشجویان ممنوع‌الورود با چک کردن کارت‌های دانشجویی، موجب ایجاد صف طولانی خارج از درهای ورودی آن شد. محمدرضا ضیایی، از اعضای اصلی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، در گفت‌وگو با رکنا با تایید این ماجرا گفت: «حراست دانشگاه، با استفاده از اپلیکیشنی که طراحی شده است، کیو آر کد روی کارت دانشجویی را اسکن می‌کند و از ورود دانشجویان ممنوع‌الورود جلوگیری می‌کنند. این مهم با دستور کمیته انضباطی دانشگاه اجرا شده است و برخی دانشجویان، حداکثر تا یک ماه از حضور در کلاس‌های درس محروم می‌شوند.»
ضیایی در پاسخ به اینکه آیا برای تحصیل و غیبت در کلاس‌های درس دانشجویان، مشکلی پیش خواهد آمد یا خیر گفت:«چنین مشکلی پیش نخواهد آمد و دانشجویان می‌توانند بعد از گذراندن این بازه زمانی، سر کلاس‌های درس حاضر شوند.»
در همین حال طی روزهای اخیر تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه پیامکی دریافته کرده اند که در آن نوشته شده: «دانشجوی گرامی، بدین وسیله به اطلاع می‌رساند، نظر به رفتارهای خلاف مقررات دانشگاهی شما در روزهای اخیر در دانشگاه، به موجوب ابلاغیه . . . از تاریخ ... به مدت یک ماه امکان حضور در کلیه اماکن و مجموعه‌های وابسته به دانشگاه از جنابعالی سلب شده و هرگونه ورود شما به دانشگاه در بازه زمانی فوق‌الذکر غیر قانونی محسوب می‌شود. طبعا اگر در خوابگاه نیز اقامت داشته باشید این ممنوعیت شامل اقامت در خوابگاه هم می‌شود و ملزم به ترک خوابگاه نیز می‌باشید. در طی این مدت برای رسیدگی به پرونده شما توسط شورای انضباطی فراخوانده خواهید شد.»
تعلیق برای ۲۰ دانشجوی دانشگاه یاسوج
موج تازه برخوردها با دانشجویان به دانشگاه یاسوج هم رسیده است. دیروز بهادر کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج در خصوص شایعه اخراج دانشجویان این دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد. گفتنی است که طی چند روز گذشته در فضای مجازی اخباری مبنی بر اخراج ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج منتشر شده بود.
به گزارش ایسنا، بهادر کرمی‌گفت: «بعد از اینکه عده‌ای از دانشجویان به ناحق و به بهانه اینکه یک استاد سر یک کلاس به دانشجویان توهین کرد، که اصلا استاد به کسی توهین نکرد و دروغ محض بود و خودم شخصا فایل صوتی کلاس مذکور را گوش دادم و این مساله دروغ محض بود. عده‌ای از دانشجویان به این بهانه طی دو روز (سی ام مهرماه و یکم آبان ماه ۱۴۰۱) جمع شدند روز اول برعلیه همین استاد شعار دادند و روز دوم با وجود اینکه در بین آن‌ها حاضر شدم و قول پیگیری مساله را دادم و متفرق شدند مجددا جمع شدند و شروع کردند به شعارهای هنجارشکنانه که با تذکر جدی دادن متفرق شدند و رفتند.»
رئیس دانشگاه یاسوج اظهارکرد: «قرار بود دانشجویان روز سوم جدی‌تر به میدان بیایند و تجمع کنند که طی روز دوم براساس دستورات انجام شده از سوی وزارت و استان، طبق قانون دانشجویان خاطی را که حرف گوش کن نیستند، اقدام بازدارنده جهت کنترل وضعیت انجام دادیم و حدود ۷۰ - ۸۰ نفر دانشجو بودند که برای ۲۰ دانشجو حکم تعلیق یک تا دو ترم زده‌ایم. روز سوم اوضاع کنترل شد و تجمعی صورت نگرفت و پس از آن فضا و جو دانشگاه آرام است. پس از اینکه دانشجویان تعلیقی پیگیر بودند که حکم آن‌ها لغو شود، ۱۰ روز مهلت دادیم که به شرطی که جو دانشگاه آرام باشد و دانشجویان خانواده‌های خود را به دانشگاه بیاورند تا در جریان قرار بگیرند در صورتی که خانواده متعهد شود که این رفتارها از سوی فرزندان دانشجویشان تکرار نشود احکام صادر را به حالت تعلیق در می‌آوریم و دانشجویان به کلاس درس خود برمی‌گردند.»
رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: «البته برخی از این دانشجویان سرکلاس خود حاضر می‌شوند و جو و فضای دانشگاه آرام شده و خبری نیست. اخبار اخراج ۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج کذب محض است و هیچ کدام صحت ندارد و احکام صادره تنها حکمی‌اولیه بازدانده هستند. اگر دانشجو قوانین و مقررات دانشگاه را رعایت کند بنایی بر اخراج دانشجو نداریم. نشست با انجمن‌های علمی، تشکل‌های سیاسی و کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه را شروع کردیم، دنبال هستیم که با درخواست این تشکل‌ها تریبون‌های آزاد اندیشی برگزار کنیم تا گفتگو کنند، اردوهای فناوری و بازدیدهای علمی‌را در دانشگاه شروع کردیم و ۳۰ برنامه فرهنگی جهت اجرا در دانشگاه تصویب شده است که به زودی اجرا می‌شوند. همه اکنون جو دانشگاه عادی و کلاس‌ها دایر است البته طی همان دو روز تجمع دانشجویان هم کلاس‌ها دایر بود تنها طی دو ساعت ۱۶ تا ۱۸ برخی از دانشجویان کلاس نرفته بودند.»
هشدار دانشگاه فردوسی مشهد
این تذکرها و هشدارها از سوی هیات رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد نیز صادر شد. این هیأت دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «از پیگیری مطالبات دانشجویان از مسیر و بسترهای قانونی حمایت می‌کند.»
به گزارش روابط عمومی‌دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «متأسفانه در شرایطی که اقدامات مسلحانه و خشونت‌آمیز در سطح کشور به وقوع پیوسته و دشمنان نظام، امنیت کشور را تهدید می‌کنند تعدادی از دانشجویان بدون توجه به شرایط حساس کشور با حرکات و شعارهای دون شأن دانشگاه و تخریب اموال و زیر پا گذاشتن مقررات به این وضعیت نامطلوب دامن می‌زنند.»
این اطلاعیه ادامه می‌دهد:« هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد، با تسلیت مجدد فاجعه حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) برای آگاهی دانشجویان گرامی‌به اطلاع می‌رساند طی یک ماه گذشته مسئولین دانشگاه تمام تلاش خود را برای رفع شبهه دانشجویان و خاتمه تجمع‌های فاقد مجوز بدون استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های قانونی تنبیهی به کار بستند.»
در این بیانیه تصریح شده است: «مدیریت دانشگاه ضمن عذرخواهی از عموم دانشجویان و اعضای هیأت علمی‌و کارکنان خدوم که طی این مدت متحمل محدودیت‌ها و ناآرامی‌ها شدند اعلام می‌دارد که خود را ملزم به حفظ آرامش و امنیت دانشگاه می‌داند و با افراد خاطی، بدون اغماض برخورد انضباطی خواهد کرد.»
منبع:همدلی
کد مطلب: 179164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *