۰
يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۵
فيل‌ها آماده پيروزي در انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا شده‌اند

جهنم جمهوري خواهان در انتظار دموکرات‌ها

فضا به سمت آشوب و خشونت سياسي در ايالات متحده حرکت مي‌کند
نفس دموکرات‌ها در سينه حبس شده است. «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا، ظهر روز شنبه  با حضور در يکي از شعبه‌هاي اخذ راي انتخابات ميان دوره‌اي مجلس نمايندگان آمريکا در شهر ويلمينگتون واقع در ايالت دلاور راي خود را به صندوق انداخت.
جهنم جمهوري خواهان در انتظار دموکرات‌ها
گروه بين‌الملل - علي ودايع: نفس دموکرات‌ها در سينه حبس شده است. «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا، ظهر روز شنبه  با حضور در يکي از شعبه‌هاي اخذ راي انتخابات ميان دوره‌اي مجلس نمايندگان آمريکا در شهر ويلمينگتون واقع در ايالت دلاور راي خود را به صندوق انداخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،خرها آماده پذيش شکست از فيل‌ها شده‌اند. بايدن در صحبتي کوتاه ابراز اميدواري کرد که شکست احتمالي نامزدهاي هم حزبي او (حزب دموکرات) در برنامه‌هاي سياسي بلند پروازانه او خللي ايجاد نکند.رئيس جمهوري آمريکا براي تلطيف فضا گفت : «احساس خوبي دارم. انتخابات مياندوره‌اي کنگره  يک رفراندوم نيست بلکه يک انتخاب است.»
او مجدد حمله به همسر «نانسي پلوسي» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در خانه اين زوج در ايالت کاليفرنيا را محکوم کرد و گفت: دليل اين اتفاق فجيع ادعاهاي نادرست «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري سابق آمريکا درباره تقلب و دزديده شدن آرا است. مرحله اصلي انتخابات ميان دوره‌اي کنگره آمريکا قرار است در تاريخ هشتم نوامبر برگزار شود. در اين انتخابات تمامي 435 کرسي مجلس نمايندگان و 35 کرسي از يکصد کرسي مجلس سنا به رقابت گذارده مي‌شود. همزمان نامزدهاي دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات براي تصاحب سمت فرمانداري در 36 ايالت آمريکا نيز به رقابت خواهند پرداخت.
ترس از فيک نيوزها
در ميان فضاي تنش آلودي که با خشونت سياسي در حمله به منزل رئيس مجلس نمايندگان به اوج خود رسيده است؛  کنترل دولت بر توييتر نيز به حداقل رسيده است. رويترز مي‌نويسد که کمتر از 2 هفته مانده به انتخابات ميان‌دوره اي آمريکا خريد 44 ميليارد دلاري ايلان ماسک و تملک تارنماي توييتر مي‌تواند به نشر موج جديدي از اطلاعات کذب در هنگامه تعيين سرنوشت دو سال آينده کنگره آمريکا منجر شود.
ماسک در گذشته حمايت تام و تمام خود را از آزادي بيان اعلام کرده و وعده داده تا محدوديت‌ها در اين شبکه اجتماعي را کاهش دهد. مديران توييتر در سال‌هاي اخير تلاش مي‌کردند تا انتشار مطالب نادرست و زيانبار را در اين تارنما محدود کنند. خبر بد براي واشنگتن اين است که ماسک براي بازگشت ترامپ به توييتر فرش قرمز پهن کرده است. حساب کاربري رئيس جمهوري پيشين آمريکا اندکي پس از يورش جمعي از هوادارانش به ساختمان کنگره و با وجود حدود 90 ميليون دنبال کننده مسدود شد. از سوي ديگر کاهش شديد نيروهاي توييتر امکان نظارت بر وضعيت انتشار اخبار و اطلاعات را عملا با چالش مواجه خواهد کرد. به موازات ترس از فيک نيوزهاي مرتبط با راست گرايان افراطي حامي ترامپ ، «جنيفر ايسترلي» مدير آژانس امنيت سايبري و امنيت زيرساخت آمريکا گفت وضعيت تهديدات سايبري تاکنون تا به اين حد پيچيده نبوده است. ايسترلي با اشاره به پيچيدگي‌هاي فزاينده حملات سايبري در سطح جهان، از بازيگران وابسته به دولت‌هاي متخاصم مانند کره شمالي و همچنين تبهکاران سايبري به عنوان مهمترين تهديدات پيش روي انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا نام برد.
در يکسال گذشته بيش از يک هزار تهديد از جمله تهديد به مرگ عليه کارکنان ذيربط انتخابات آمريکا ثبت شده است که بيش از نيمي از آنها مربوط به 6 ايالت هستند که به گفته ناظران سياسي، نقش تعيين کننده‌اي در نتيجه انتخابات دارند.
پيش‌بيني فاجعه بزرگ
در ميان بلبشويي که تصوير شد ؛ نيوزويک در تحليلي به بدترين سناريوهاي پيشروي دموکرات‌ها در صورت پيروزي حزب جمهوري خواه درانتخابات مياندوره اي کنگره پرداخت. اين نشريه آمريکايي هشدار داد که جمهوري خواهان وفادار به ترامپ باتوجه به خشونت سياسي حاکم و امکان نشر فيک نيوزها ، در نهايت يک آشوب بزرگ ايجاد خواهد کرد.
نيوزويک مي‌نويسد که بدترين سناريو اين است که جمهوري خواهان هر دو مجلس کنگره و مجلس سنا را فتح کنند. بنابر نظرسنجي‌هاي به عمل آمده توسط تارنماي  اطلاع رساني «فايو ترتي ايت» (FiveThiryEight) که وضعيت انتخاباتي را رصد و دنبال مي‌کند، حاکي از پيروزي حزب جمهوريخواه در مجلس نمايندگان و رقابتي تنگاتنگ با حزب رقيب در مجلس سنا در ايالت‌هايي همچون «جُرجيا»، «نوادا»، «پنسيلوانيا» و ديگر ايالت‌هاي آمريکا است.
گفته مي‌شود که موفقيت بزرگ فيل‌ها نه تنها مانع اقدامات عادي دولت بايدن خواهد شد بلکه مقدمه اي براي جنگ در انتخابات رياست جمهوري 2024 و در نهايت بازگشت ترامپ خواهد شد. اين احتمال هم وجود دارد که حتي جمهوري خواهان پروژه استيضاح و برکناري بايدن را کليد بزنند.
«مارک شاناهان» (Mark Shanahan) دانشيار «دانشگاه ساري» (University of Surrey) بريتانيا دراين باره به نيوزويک گفت: «چنانچه  جمهوري‌خواهان بر  مجلس نمايندگان استيلا يابند، از لحاظ قانون‌گذاري آنچه روي خواهد داد اين است که دو سال فلج خواهيم شد، چون جمهوري خواهان مانع هرگونه دستور کار دولت بايدن خواهند شد و تلاش مي‌کنند تا دستور کار خود را به جريان اندازند، در مقابل شخص رئيس جمهوري نيز براي ايجاد مانع بر دستور کار آنان از قدرت وتوي خود استفاده خواهد کرد.»
«پل کوئرک» (Paul Quirk) دانشمند علوم سياسي از دانشگاه «بريتيش کلمبيا» کانادا نيز به نيوزويک گفت: «در صورت باخت دموکرات‌ها در انتخابات کنگره، اقدامات دولت بايدن از منظر قانونگذاري به شدت محدود خواهند شد و هرگونه لايحه و طرحي ارائه شده از سوي کاخ سفيد توسط جمهوريخواهان مسدود مي‌شود، بايدن نيز هرگونه اقدام جمهوريخواهان در کنگره را وتو خواهد کرد.» نيوزويک پيش بيني مي‌کند که بايدن تنها فردي نخواهد بود که جمهوريخواهان بدنبال استيضاح او خواهند بود، بيش از 30 نماينده حزب جمهوريخواه مجلس نمايندگان از قطعنامه اي  درخصوص استيضاح «آلخاندرو مايورکاز» وزير امنيت داخلي و از پيشنهاد استيضاح «مريک گارلند» وزير قوه قضايي آمريکا نيز حمايت کرده‌اند. در نهايت ، کوئرک از دانشگاه «بريتيش کلمبيا» به هفته نامه نيوزويک مي‌گويد که کنترل جمهوري‌خواهان بر مجلس نمايندگان، آنهم با رياست «مک‌کارتي» دو سال هرج و مرج  را ايجاد خواهد کرد و عملکرد کلي جمهوري خواه ممکن است با پاسخ عمومي منفي در آمريکا به  نفع دموکرات‌ها همراه شود.
کد مطلب: 178977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *