۴
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۴
وقتی کانون اصلاح طلبی با یک بخشنامه تعطیل می شود

تعطیلی دانشگاه در ایام انتخابات، برگ برنده جریان اصولگرا

دانشگاهها در حالی در ایام انتخابات تعطیل می شود که آن را مهمترین کانون اصلاح طلبی می دانند
دانشگاهها در حالی در ایام انتخابات تعطیل می شود که آن را مهمترین کانون اصلاح طلبی می دانند
طی بخشنامه ای از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری امتحانات دردانشگاه ها از تاریخ ۲۰ خرداد ماه تا دوم تیر ماه ممنوع شده است. در این بخشنامه خطاب به رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی آمده است: با توجه به درخواست مکرر دانشجویان برای تمهید شرایط لازم حضور پرشور آنها در فرایند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، به منظور تسهیل حضور و مشارکت حداکثری جامعه دانشگاهی در امر خطیر انتخابات، امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۱-۹۲ با توجه به تقویم دانشگاهی به نحوی برنامه ریزی شود که در فاصله دوشنبه بیستم خرداد ماه تا دوم تیرماه سال ۹۲ برای هیچیک از مقاطع تحصیلی امتحانی برگزار نشود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دانشگاه با این بخشنامه به سادگی تخلیه می شود تا محیطی آرام و بی حاشیه برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری فراهم گردد. دانشگاه که مرکز هر تحول و جهشی در هر جامعه ای محسوب می گردد، در ایران برای انتخابات آینده تخلیه می شود. عملا تمامی دانشگاه های ایران در اوج رقابت های انتخاباتی تعطیل می شوند. ولی معاون فرهنگی وزارت علوم این امر را به معنای تعطیلی دانشگاه ها نمی داند. دکتر غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر اینکه عدم برگزاری امتحانات به منزله تعطیلی دانشگاه‌ها نیست، در اصفهان گفته است: از میان ۱۱۰ دانشگاه دولتی فقط امتحانات ۲۶ دانشگاه تا ۲۰ خرداد تمام می‌شود و امتحانات ۸۴ دانشگاه دیگر از دوم تیر ماه آغاز می‌شود که این بازه زمانی فرصتی مناسب و کافی را برای فعالیت‌های انتخاباتی دانشگاهیان در این دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.
توقف امتحانات دانشجویان در دهه آخر خرداد ماه عملا با تعطیلی دانشگاه مساوی و برابر است. چون بنا به تجربه، دانشگاه ها در زمان تعطیلی هایی که بیش از ۴ یا ۵ روز طول بکشد، عملا تعطیل شده و اکثریت دانشجویان غیر بومی و حتی بومی تمایلی برای حضور در دانشگاه ندارند. به عبارتی دیگر در این تاریخ اعلام شده از سوی وزارت علوم، اکثر دانشجویان بنا به تعطیلی ۱۲ روزه، هرگز حاضر نیستند که در دانشگاه بمانند و بیشتر دانشجویان غیر بومی عازم شهر های خود می شوند. حتی دانشجویان بومی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تمایل چندانی برای حضور در دانشگاه خالی شده از دانشجو ندارند.
تجربه سال ۸۸ و نا آرامی هایی که در دانشگاه ها به وقوع پیوست را می توان، یکی از علت های این تصمیم دانست. اوج ناآرامی ها در زمان امتحانات پایان ترم صورت گرفت. دانشجویان در این ایام بسیار فعال بودند و تحرک بسیاری در میان آنها برای رقابت های انتخاباتی وجود داشت. ولی سؤال اینجاست که، آیا همان شور برای شرکت فعال در انتخابات دهم در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز وجود دارد؟
تنها یک دانشگاه بزرگ، قبل از موعد مقرر امتحانات خود را برگزار خواهد کرد و به عبارتی تعطیلی زودرس خواهد داشت. بنا به گفته ی خواجه سروی، بخش اول در خصوص دانشگاه‌هایی بود که بر اساس تقویم آموزشی، نیمسال دوم خود را از اوایل بهمن ماه آغاز کرده و امکان برگزاری امتحانات قبل از انتخابات را داشتند، بنابراین دانشجویان می‌توانستند با آسودگی ذهنی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز ریاست جمهوری مشارکت فعالانه داشته باشند که دانشگاه‌های پیام‌نور و جامع علمی کاربردی در این دسته قرار گرفتند و تعدادی از دانشگاه‌های دولتی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی نیز بدون تغییر در برنامه آموزشی خود این امکان را داشتند.
تعطیلی دانشگاه برای انفعال اصلاح طلبی
دانشگاه که قبل و بعد از انقلاب همواره مبدأ تحولات عمیق در ایران بوده است. امروز با تعطیلاتی دوازده روزه واکسینه می شود تا پایگاه عظیم اصلاح طلبی در ایران به خواب فرو رود. دانشگاه مرکز عمده و اصلی برای تفکرات اصلاح طلبانه در انتخابات چند دوره گذشته بوده است. انفعال دانشگاه به معنی انفعال در بدنه اصلاح طلبی در ایران است. دولت در اختیار اصولگرایان است و از این ابزار قدرتی که در اختیار دارد، در جهت هر چه بیشتر منفعل کردن این پایگاه اصلاح طلبان تلاش می کند. این پایگاه توان بسیاری برای تأثیرگذاری بر سایر اقشار جامعه را دارد. چرا که از هر قوم و طبقه ای در آن حضور دارد و این نکته مثبت و امتیازی برای جریان اصلاح طلبی در ایران است. ولی به طرز بسیار آشکاری دانشگاه تعطیل می گردد تا برگ برنده ای باشد برای جناح اصولگرا، تا بتواند بدون دردسر آرای خود را جمع آوری کند.
دولتی که خود را اصولگرا معرفی می کند، از سوی اصولگرایان دیگر جریان انحرافی معرفی می گردد و با این اعمال، آب در آسیاب دشمن خود می ریزد. شاید خرسندی از حذف پایگاه اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم برای گروه احمدی نژاد، بیش از ناراحتی برای جریان انحرافی نامیده شدن باشد!
حذف دانشگاه، این پایگاه اصلی اصلاح طلبان، از جریان رقابت های انتخاباتی می تواند حکم تیغ دو لبه را داشته باشد. شاید با این کار عرصه برای جولان اصولگرایان در غیاب پایگاه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات فراهم گردد. ولی عوایدی کوتاه مدت برایشان خواهد داشت. لبه تیز دیگر این تیغ، متوجه خود اصولگرایان خواهد بود، چرا که با به انفعال کشیده شدن دانشگاه، هزینه بی تحرکی و عدم شور دانشجویان برای حضور در انتخابات در طولانی مدت، متوجه خود اصولگرایان خواهد بود. تعطیل کردن دانشگاه کاری خالی و پوچ خواهد بود. خالی کردن دانشگاه، پاک کردن صورت مسئله است. این نشانه ای است از ترس و ناتوانی گروه احمدی نژاد و ذی نفعان این اقدام، برای رقابت با اصلاح طلبان، که آنها را مجبور به خالی کردن عرصه ای می کند که احتمال می دهند، تمام معادلات سطحی آنان را بر هم زند.
گزارش : بهزاد رَوَن
کد مطلب: 28842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *