۰
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰

شرط ثبت نمایندگی پلتفرم‌‌های خارجی در ایران

فیلترینگ به این زودی‌ها رفع می‌شود؟
اخیرا شرطی برای برداشته شدن فیلترینگ دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ گذاشته شده و آن هم لزوم تاسیس نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران و عمل کردن به قوانین ایران است. با این تفاسیر آیا احتمال رخ دادن این اتفاق و رفع فیلترینگ این پلتفرم‌ها امکان دارد؟
شرط ثبت نمایندگی پلتفرم‌‌های خارجی در ایران
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بیش از یک ماه است که اینترنت در ایران با اختلال مواجه است و پلتفرم‌های خارجی نظیر اینستاگرام و واتساپ فیلتر هستند. مسئولان ذ‌ی‌ربط، دلیل اختلالات اینترنت را مسائل امنیتی خوانده و اظهار کردند، تا زمانی که این مسائل برطرف نشوند، فیلترینگ برقرار است. احمد وحیدی وزیر کشور نیز زمان بازگشت اینترنت به حالت عادی را مشخص نکرده و افزود که اتصال مجدد و بدون اختلال اینترنت زمان مشخصی ندارد.
ثبت نمایندگی پلتفرم‌های خارجی در ایران؛شرط رفع فیلترینگ
پس از این اتفاقات، معاون وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد که مردم از قبل باید به فکر چنین روزی می‌بودند و به جای اینستاگرام از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کردند. با این حال فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ همچنان باقی است.  هرچند مسئله رفع فیلتر به تصمیم نهادهای امنیتی وابسته است، اما یک شرط برای برداشته شدن فیلتر این دو پلتفرم بین‌المللی گذاشته شده و آن هم لزوم داشتن نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران و عمل کردن به قوانین ایران است. با این تفاسیر آیا احتمال رخ دادن این اتفاق، یعنی تاسیس نمایندگی در ایران و رفع فیلترینگ این پلتفرم‌ها امکان دارد؟
علی بیگدلی، کارشناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره امکان تاسیس نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران گفت: این پلتفرم‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند. جزو بخش خصوصی هستند و از این جهت، تابع قوانین بین‌المللی و حتی حقوق تجارت داخلی نیستند.
او با اشاره به اینکه این شرکت‌ها با وجود خصوصی بودن همواره از حمایت دولت برخوردارند، ادامه داد: اینکه این شرکت‌ها بخواهند در ایران نمایندگی بزنند، مغایرتی با خصوصی بودنشان ندارد اما این‌ها از سمت دولت‌شان حمایت می‌شوند و چون به دولت مالیات پرداخت می‌کنند، دولت آمریکا موظف است از منافع شرکت‌ها در خارج از کشور دفاع کند. البته بخش خصوصی ما می‌تواند با شرکت‌ها وارد مذاکره شود تا آن‌ها بتوانند شعبات‌شان را در ایران راه‌اندازی کنند اما امکان ندارد همچین اتفاقی بیفتد. با توجه به اینکه الان ایران از جانب حقوق بشر درمحافل بین‌المللی محبوبیت خود را از دست داده است.
تاسیس نمایندگی در ایران منع قانونی ندارد
بیگدلی با بیان اینکه تاسیس نمایندگی این شرکت‌ها در ایران از منع قانونی ندارد گفت: اتفاقا تاسیس نمایندگی در ایران برای این شرکت برایشان سود هم دارد اما آن‌ها تابع دولت آمریکا هستند. قبلا ایرانی‌ها از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند اما بخاطر عدم رعایت حقوق بشر در داخل ایران که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز رفتار ایران را محکوم کرده است، به همین دلیل این‌ها دیگر وارد ایران نمی‌شوند.
او همچنین اعلام کرد که این پلتفرم‌ها در اغلب کشورها نمایندگی دارند و در ایران به دلیل مسائلی مثل تحریم، وظیفه خودشان می‌دانند که در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.
فیلترینگ و ضرر گسترده به کسب‌وکارها
این اتفاق ضرر و زیان‌های بی‌شماری را به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، فعالان فضای مجازی و استارتاپی‌ها وارد کرد. بر اساس آنچه حسین سلاح‌ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده، بر اساس سهم حوزه آی تی در تولید ناخالص داخلی ایران، هر ساعت قطعی اینترنت، زیان و خسارتی معادل یک و نیم میلیون دلار بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند.
اواخر مهرماه نیز، اتاق تهران نشستی را برای آسیب‌شناسی و جمع‌بندی میزان خسارات و زیان‌های وارده بر اقتصاد به دلیل محدودیت و قطعی اینترنت برگزار کرد که در آن، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، زیان مستقیم وارد شده از اعمال محدودیت‌ها بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره یک ماهه اول این اختلال‌ها را ۳۵هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
این مقام اتاق بازرگانی تهران در همان نشست خسارت غیرمستقیم به کسب‌وکارهای خارج از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که از خدمات این بخش استفاده می‌کنند را تا ۴۵هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
در مجموع این دو رقم برآوردی مقدماتی از یک زیان و خسارت ۸۰ هزار میلیارد تومانی بر اقتصاد ایران رونمایی می‌کند که قطعی، کندی و اختلال اینترنتی در پی داشته است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 179204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *