۰
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۰

برنج ایرانی هست،تقاضا نیست

اختلاف ۶۰ تا ۸۰ هزار تومانی برنج ایرانی و خارجی
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش تقاضا در بازار خبر داد و گفت: هرکیلو برنج درجه یک ایرانی ۳ ماه پیش بین ۱۲۰ تا ۱۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید اما حالا به بهای ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می شود.
برنج ایرانی هست،تقاضا نیست
به گزارش مردم سالاری آنلاین،درست در روزهایی که اسکناس آمریکایی در حال رکورد شکنی است فعالین بازار مواد غذایی از رکود تاریخی در بازار خبر می دهند. رکودی که کارشناسان مهم ترین دلیل آن را کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت ها عنوان می کنند. به گفته آنها سهم خوراکی در سبد خرید مردم نسبت به گذشته کاهش چشم گیری یافته و عمده درآمد خانوار در بخش مسکن بلعیده می شود.
رضا کنگری رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم در اینباره می گوید که کالا به اندازه کافی در بازار موجود هست، اما تقاضا وجود ندارد.
گزارش های مرکز آمار هم گرانی بی سابقه مواد غذایی و خوراکی ها در ایران را تایید می کند. گزارش های اعلامی حاکی از این است که روغن مایع با تورم ۲۸۹.۱، روغن جامد با تورم ۲۶۵.۴ درصد و سیب‌زمینی با تورم ۱۵۳.۲ درصد و برنج ایرانی با تورم ۱۳۸ درصدی صدر نشین گرانی های اخیر بودند.
نبود تقاضا، قیمت ها را نزولی کرد
با وجود اینکه نبود تقاضا قیمت کالاهای اساسی را کمی کاهش داده اما بازهم بسیاری از مردم ترجیح می دهند که جایگزینی ارزان تر برای سبد غذایی خود در نظر بگیرند.
بر اساس جدیدترین گزارش منتشر از سوی مرکز آمار قیمت برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۸ درصد افزایش یافته این در حالی است که برنج خارجی تورم ۵۱ درصدی را تجربه کرده است. گشتی در بازار نشان می دهد که هر کیلو برنج خارجی بین ۳۵ الی ۴۳ هزار تومان فروخته می شود حال آنکه قیمت برنج های ایرانی مرغوب معمولا بالای ۱۰۰ هزار تومان است. به عبارت دیگر اختلاف قیمت هر کیلو برنج ایرانی و خارجی به حدود ۶۰ الی ۸۰ هزار تومانی رسیده و در برخی موارد برنج ایرانی ۳ برابر برنج خارجی قیمت می خورد.
آنگونه که رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به بازار گفته هرکیلو برنج درجه یک و مرغوب ایرانی در ۳-۴ ماه اخیر با قیمتی بین ۱۲۰ تا ۱۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید اما اکنون با نرخ کیلویی ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و حداکثر ۱۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و با توجه به عرضه برنج‌های کشت دوم قیمت‌ها روند نزولی دارند.
کنگری همچنین درباره چرایی افت قیمت برنج گفت: در ماه‌های اخیر و با توجه به برداشت برنج و نزدیکی زمان برداشت برنج‌های کشت دوم، از قیمت این محصول در بازار کاسته شده و نسبت به ماه‌های قبل از قیمت برنج کاسته شده است.
به گفته این مسئول، برنج ندا در بازار عمده فروشان به نرخ کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و برنج فجر بین ۶۱ تا ۶۳ هزار تومان فروخته می‌شود و برنج درجه یک هاشمی به عنوان مرغوب‌ترین نوع برنج با قیمتی حداکثر کیلویی۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان قابل خریداری است. قیمت برنج‌های خارجی در ماه‌های گذشته تغییر نکرده است.
تقاضای برنج خارجی بالا رفت، واردات تسهیل شد
کسبه بازار می گویند که تقاضای برنج خارجی بعد از گرانی برنج ایرانی چند برابر شده، چرا که خرید برنج ایرانی خارج از توان بسیاری از خانوارهای ایرانی است. آمارهای اعلامی هم از افزایش واردات برنج در نیمه نخست امسال خبر می دهد. پیشتر گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که در نیمه نخست امسال برای ۷۱۴ هزار و ۷۷۳ تن برنج به ارزش ۶۰۸ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۹ دلار در گمرکات کشور پروانه ترخیص قطعی صادر شده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته که این میزان ۵۳۷ هزار و ۵۶۴ تن به ارزش ۴۹۱ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۹۰ دلار بود ازلحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.
البته در جدیدترین اظهار نظر شرکت بازرگانی دولتی ایران مقدار برنج وارد شده به کشور را یک میلیون و ۵۷ هزار تن اعلام کرده که ۲۰ درصد آن برای تنظیم بازار بوده است. این حجم از برنج در شرایطی وارد شده که معمولا در سال های گذشته در فصل برداشت واردات برنج به کشور ممنوع اعلام می شد. اما به نظر می رسد که تسهیل واردات هم نتوانسته برنج ایرانی را به بسیاری از سفره های ایرانی بازگرداند.
منبع:بازار
کد مطلب: 179671
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *