۰
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۵

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۲۱ آبان ۱۴۰۱

قیمت طلا از انس جهانی جا ماند
قیمت طلا و سکه با ریزش قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت. سکه امامی به کانال ۱۵ میلیون تومانی بازگشت و سکه طرح قدیم هم یک کانال عقب نشست و به محدوده ۱۴ میلیون تومانی رسید. آیا این روند کاهشی در بازار ادامه دارد؟
پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۲۱ آبان ۱۴۰۱
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت طلا و سکه دنباله‌رو قیمت دلار روند کاهشی داشت. روز پنجشنبه با وجود رشد ۴۸ دلاری قیمت انس جهانی طلا اما قیمت سکه روند نزولی داشت و سیگنال قوی دلار تهران بر بازار این فلز خوش‌رنگ موثرتر عمل کرد.
طلای جهانی گران شد
انس جهانی طلا در میانه هفته گذشته نیز از کانال ۱۶۰۰ دلاری خارج شد و به محدوده ۱۷۰۰ دلاری ورود کرد. اکنون با گذشت دو روز میانه کانال ۱۷۰۰ دلاری را نیز شکست. در شرایطی که ارزش دلار آمریکا بالا رفته و ارزش دلار و ارزش طلا به طور سنتی رابطه معکوس با یکدیگر دارند اما این بار این افزایش ارزش دلار نیز نتوانست طلا را در محدوده مقاومتی ۱۶۰۰ دلاری نگه دارد.
در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر انس طلا 1,756.14 دلار است.
با وجود رشد نزدیک به ۵۰ دلاری ارزش انس جهانی طلا اما کاهش قیمت سکه طلا در معاملات بازار نشان داد قیمت دلار غیر رسمی تاثیر چشمگیری در قیمت این فلز گران‌بها دارد. تاثیری که موجب شد قیمت سکه از کانال ۱۶ میلیون تومانی خارج شود.
هر چند فروش اوراق سکه خبری بود که در اواسط هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بر قیمت سکه و ریزش حباب آن تاثیر زیادی داشت اما به نظر می‌رسد این راهکار بازارساز با وجود مهار محدود قیمت‌ها توانست تعادلی در بازار ایجاد کند. از سویی ترس از رصد سرمایه‌ها و اموال اشخاص را نیز در دل خریداران و متقاضیان بازار طلا انداخته است.
دولت به تعهداتش پایبند می‌ماند؟
برخی تحلیلگران با تکیه بر تجربه‌های سال‌های گذشته، دولت را طرف معامله خوش قولی نمی‌دانند که بتواند به تعهداتش پایبند باشد. آن‌ها معتقدند آیا فروش اوراق سکه و خرید از سوی مردم باعث نخواهد شد دولت بر دارایی‌ها و اطلاعات سرمایه‌ای افراد بیش از پیش اشراف پیدا کند و این اهرمی باشد برای فشار و گرفتن مالیات و تبعاتی دیگر!
آیا این خرید عاملی بر فشار بر مردم نخواهد شد؟ بیشترین فشار بر بیشترین خریداران و کسانی که بیشترین اعتماد را کرده‌اند؟
هر چند با نگاه به قیمت نزولی طلا و سکه در بازار به نظر می‌رسد روند افزایشی در بازار رنگ‌ باخته و معامله‌گران با احتیاط بیشتری مبادله می‌کنند. به نظر می‌رسد اوراق سکه و راستی‌‌آزمایی از ثبات شرایط فروش آن باعث ایجاد شرایط انتظاری در بازار شده است.
تحلیلگران فنی باور دارند محدوده 15 میلیون و 800 هزار تومانی از لحاظ انتظاری می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی ذهنیت معامله‌گران بازار داشته باشد. از نگاه آنها از دست رفتن این محدوده می‌تواند انتظارات نزولی را در بازار به شکل قدرت مندی در کوتاه‌مدت تقویت کند. با این حال، برگشت به کانال 16 میلیون تومانی می‌تواند انتظارات افزایشی‌ها را زنده نگه دارد.
در شرایط کنونی حباب سکه امامی به شکل قابل توجهی کاهش یافته و همین موضوع انتظار برقراری ثبات بیشتر در این بازار نسبت به گذشته را تقویت می‌کند.
سکه به کانال قبل برگشت
روز پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ سکه امامی به پله نهم کانال ۱۵ میلیون تومانی رسید. این قطعه از سکه نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. سکه امامی روز دوشنبه و سه‌شنبه این هفته از نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی عبور کرده بود و این کاهش قیمت با وجود روند کاهشی قیمت حباب سکه قابل توجه است.
سکه بهار آزادی به کانال ۱۴ میلیون تومانی برگشت و کاهش ۲۵۰ هزار تومانی را در روز پنجشنبه تجربه کرد. در هفته‌ای که گذشت این قطعه از سکه بیشترین رشد قیمت را در خانواده خود داشت و از نیمه کانال ۱۵ میلیون تومانی نیز عبور کرد. این در حالی است که در اولین هفته آبان ماه سال جاری، در حدود ۱۵ روز پیش این قطعه در مرز کانال ۱۳ و ۱۴ میلیون تومانی نوسان داشت.
نیم و ربع سکه هم هر کدام ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند و به ترتیب با قیمت‌های ۸ میلیون و ۸۰۰ و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی اما بدون تغییر قیمت با نرخ ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد این کم‌قیمت‌ترین قطعه از سکه بیشترین متقاضی را در بازار دارد و به همین دلیل نوسان اندکی در بازار دارد.
برخلاف کاهش قیمت سکه روند کاهش قیمت طلا چندان قابل توجه نبود و هر مثقال طلا به قیمت ۶ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان معامله شد.
برخلاف سایر قطعات سکه، حباب سکه امامی امروز ۳۸ هزار تومان گران‌تر شد و به یک میلیون و ۷۶۵ هزار تومان رسید. حباب سکه قدیم ۱۱۳ هزار تومان کاهش داشت و به ۷۵۵ هزار تومان رسید. این قطعه در خانواده خود کمترین حباب را دارد. نیم و ربع سکه هم روند کاهشی حباب را داشتند اما حباب ربع سکه همچنان پرچم‌دار بیشترین قیمت است و بیش از ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان است.
حباب سکه گرمی نزدیک به ۲۰ هزار تومان بیشتر شد و به یک میلیون و ۵۵۸ هزار تومان رسید.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 180216
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *