۰
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵
نماینده مجلس یازدهم:

مجلس باید اقدام پلیس را بررسی می‌کرد نه اینکه جرم یابی کند

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به فوت مهسا امینی گفت: کار مجلس باید از بعد پیدا کردن عوامل و ریشه‌های بروز چنین حوادثی می بود یعنی ورود مجلس به مساله از بُعد قضایی و حقوقی نه منطبق بر وظیفه مجلس بود نه فایده‌ای داشت.
مجلس باید اقدام پلیس را بررسی می‌کرد نه اینکه جرم یابی کند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره انتقادها از گزارش کمیسیون درباره فوت مهسا امینی گفت: صورت مساله ما این بود که یک شهروند به رحمت خدا رفته و فوت کرده است و طبیعتا رسیدگی به این مساله و کاوش درباره علت این فوت بر عهده مقام قضایی است و مقام قضایی باید در این زمینه وارد و موشکافانه «علت فوت» را با استناد به گزارش پزشکی  قانونی ادله و شواهد دیگر بررسی کند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم با تاکید بر این که «مجلس قرار نبود و نیست کار قوه قضاییه را انجام بدهد» افزود: کار مجلس باید از بعد پیدا کردن عوامل و ریشه‌های بروز چنین حوادثی می بود یعنی ورود مجلس به مساله از بُعد قضایی و حقوقی نه منطبق بر وظیفه مجلس بود نه فایده‌ای داشت.
او ادامه داد: مجلس باید بررسی دقیقی می‌کرد که شیوه‌ها و دستگاه‌هایی که از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند چگونه باعث مرگ شهروندی می‌شود و اقدامات لازم برای تعبیه نرم‌افزاهایی در راستای طراحی برای ممانعت از بروز موارد مشابه و اصلاحاتی که باید در قوانین فعلی و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون و تجدید نظر در شیوه ها صورت پذیرد را معرفی می‌کرد.
این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر این که «مجلس بنا نبود و نیست که کار قوه قضاییه را انجام بدهد و از مجلس نباید انتظار می داشتیم که گزارش فنی پزشکی قانونی را قرائت کند» گفت: این خلط نگرش درباره این که مجلس باید به چه چیزی رسیدگی و چه کاری انجام می داد رخ داده است.
علیرضابیگی در پاسخ به این سوال که چرا کمیسیون شوراها نتوانست خانواده امینی را مجاب به حضور در کمیسیون برای بررسی و تدوین نهایی گزارش کند گفت: این استنکاف طبیعی بود و مجلس هم برای رسیدگی به این مساله نیازی به حضور خانواده امنینی نداشت.
او ادامه داد: مجلس باید از این بعد به موضوع ورود پیدا می کرد که کار و شیوه‌های به کار گرفته شده توسط پلیس تا چه اندازه با کرامت انسانی در مسیر توسعه ارزش‌های معنوی و اخلاقی موثر بوده  است.
علیرضابیگی با بیان این که «متاسفانه مجلس از این زاویه به موضوع ورود پیدا نکرد و از بعد جرم یابی به بررسی مساله پرداخت» گفت: اگر نتیجه بررسی این می شد که ماموری در مسیر انتقال مرحومه امینی مرتکب رفتار غیرقانونی و ناصحیح شده و آن را به دادگاه معرفی کند از اساس چنین اقدامی رخ نمی داد چون در حیطه و حوزه اختیار مجلس نبود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: مجلس باید با نگاه همه جانبه به موضوع ورود پیدا می‌کرد و جرم یابی را به دستگاه قضایی می‌سپرد و آنچه در این مورد از مجلس مورد انتظار بود در گزارش نهایی رخ نداد.
کد مطلب: 180731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *