۰
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

پیش‌بینی بورس شنبه

تاثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه
بورس تهران امروز شاهد هر دو رنگ قرمز و سبز بود. در پایان اما شاخص کل امروز موفق شد با رشد ۳ هزار و ۱۴۹ واحد افزایش یابد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و پایانی سبز رنگ داشت.
پیش‌بینی بورس شنبه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در روز پایانی هفته معاملاتی بورس چهارشنبه 25 آبان، سهامداران آغاز منفی بازار را شاهد بودند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ادامه روز با افزایش تقاضا مواجه شد و با رشد 3 هزار و 149 واحد در ارتفاع یک میلیون و 413 هزار و 573 واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز که نمایان‌گر وضعیت همسان شرکت‌های بازار سرمایه است در مسیری مشابه ضمن رشد هزار و 697 واحدی به محدوده 401 هزار و 466 واحد رسید.
نکته مهم بازار امروز تداوم خروج پول حقیقی در بازار بود. در جریان دادوستدهای امروز بازار 201 میلیارد پول حقیقی از سهام خارج شد. ارزش معاملات نیز با کاهش نسبت به دیروز افت کرد و عدد 2 هزار و 473 میلیارد را ثبت کرد.
لایحه بودجه چگونه بر بورس اثر می‌گذارد؟
لایحه بودجه هر ساله در نیمه دوم سال به مجلس ارائه می‌شود؛ در همین راستا کارشناسان و اهالی بازار نیز به بررسی آن برای دستیابی به یک چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بورس برای سال آتی می‌پردازند.
با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و رشد خوب هفته دوم و سوم آبان ماه، که شاخص کل بورس موفق به رشد حدود 185 هزار واحدی شده و پس از ریزش سال 99 حالا از حیث میزان رشد هفتگی هم در هفته سوم آبان‌ماه رکورددار شده است، سهامداران کمی به بازار امیدوار شده‌اند و انتظار حمایت دولت از بورس در لایحه بودجه را دارند.
تحلیل در نیمه دوم سال تخصصی‌تر می‌شود و برای پیش‌بینی آینده بورس بررسی فاکتورهای بیشتری لازمه راه است. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر مسیر احتمالی نماگرهای بازار سرمایه لایحه بودجه است. بودجه سالانه علاوه بر پیش‌بینی هزینه‌ها و درآمدها و همچنین طرح‌های دولت در سال آینده مواردی نظیر برخی تعرفه‌های اعمالی روی کالاهای وارداتی و صادراتی، نرخ مالیات بر کسب‌و‌کارها و بودجه بخش‌های مختلف را نیز تعیین می‌کند.
موارد ذکر شده که هر ساله در لایحه بودجه کشور قید می‌شود تاثیر مستقیمی بر میزان سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گذارد. این تاثیرات می‌تواند آغازکننده روندهای نزولی و صعودی در بازار سرمایه باشد.
به طور مثال هر ساله در بودجه قیمت فروش نفت به پالایشگاه‌ها اعلام می‌شود که معمولا این قیمت برابر با 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس است. کاهش این قیمت در بودجه به طور مشخص تاثیر مثبتی بر میزان سودآوری شرکت‌های پالایشی خواهد داشت.
مثالی دیگر از این دست، تعیین نرخ فروش خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ به خصوص نرخ خوراک گاز طبیعی، در لایحه بودجه است که البته خود به نرخ ارز در بازار آزاد گره خورده است. اما در هر صورت سودآوری یا بعضا ضرردهی شرکت‌ها در گرو تعیین این نرخ است.
شرکت‌هایی که در بخش استخراج کانه‌های فلزی فعالیت می‌کنند مثال دیگری از این دست موارد هستند. این شرکت‌ها به دلیل انتفاع از حق بهره‌برداری از منابع طبیعی موظف هستند هر سال قسمتی از فروش خود را به خزانه دولت واگذار کنند. به تبع آن با تغییر این میزان در لایحه بودجه قطعا می‌توان شاهد افزایش یا کاهش میزان سودآوری این شرکت‌ها بود.
کارشناسان عقیده دارند اگر اراده دولت بر حمایت از بازار سرمایه باشد، این حمایت در لایحه بودجه سال آینده قابل لمس خواهد بود. در غیر این صورت و ادامه سیاست‌گذاری‌های اشتباه گذشته می‌توان گفت چشم‌انداز مناسبی پیش روی بازار سرمایه نخواهد بود.
نرخ بهره بین بانکی
هفته گذشته نرخ بهره بانکی با کاهش 0.02 درصدی تقریبا بدون تغییر ماند. اهالی بازار انتظار دارند با اعلام نرخ بهره بین بانکی در آخر هفته جاری تاثیر آن بر معاملات هفته آتی را شاهد باشند. هرچند که بانک مرکزی صحبت از لزوم کاهش این نرخ دارد باید دید در عمل چه اتفاقی رخ خواهد داد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 180797
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *